چه انگیزه هایی موجب موفقیت در زندگی انسان می شود؟

اگر سر درگم نشسته اید حتماً این مقاله را بخوانید. بارها برایمان اتفاق افتاده است که انگیزه خود را از دست داده ایم. حتی با انگیزه ترین افراد نیز این تجربه را داشته اند. اگر بگذارید که تنبلی به زندگیتان رخنه کند هرگز نمی توانید به هیچ چیز برسید.

فرق افراد موفق و نا موفق در این است که افراد موفق همیشه چیزی برای انگیزه داشتن پیدا می کنند. پس اگر انگیزه تا این حد اهمیت دارد چرا افراد شکست خورده با آن مبارزه می کنند.

انگیزه چیست؟

انگیزه در واقع دلیل مجموعه رفتارها در شرایط خاص است. انگیزه شما را وادار می کند تا علیرغم ترسها، یا هیجانات و یا عدم وجود آنها رفتار کرده و کاری را انجام دهید.

روانشناسان اظهار می دارند انگیزه عملکردی است که موجب آغاز کار و یا رفتاری می شود، به این رفتارها جهت داده و آنها را تقویت می کند تا نیازهای مشخص و معینی تحقق پیدا کنند.

این نیازها می توانند جسمی و یا روحی باشند. دقت داشته باشید انگیزه در افراد مختلف متفاوت است اما باید بدانید که انگیزه در دورانهای مختلف زندگی تغییر می کند.

چرا انگیزه اهمیت دارد؟

به گفته دکتر اریکسون انگیزه مهم ترین نشانه موفقیت است. گاه انگیزه می تواند سرنوشت ساز باشد. وقتی بدانید انگیزه تا چه اندازه اهمیت دارد، احساس قدرت بیشتری برای انجام کارها پیدا می کنید.

  1. مسیر را برایتان مشخص می کند

وقتی مسیر حرکت را ندانید انگیزه ای برای انجام چیزی نخواهید داشت. وقتی ندانید که چرا باید کاری را انجام دهید به احتمال زیاد آن را انجام نخواهید داد.

افراد موفق معمولاً دیدگاه خاصی برای زندگی خود دارند و اعمال روزانه آنها موجب نزدیکتر شدن آنها به همان دیدگاه می شود. در واقع آنها مقصود و منظور خود را خوب می شناسند و می دانند اعمالی که انجام می دهند آنها را به موفقیت در اهدافشان نزدیک می نماید.

دانستن چرایی کارتان بسیار اهمیت دارد و کمک می کند تا راه رسیدن به هدفتان را پیدا کنید. هدفی که هیجان آور و زندگی را لذت بخش می کند. هنگامی که پاسخ چرایی اعمالتان را بدانید ریسک انجام کارهایی که شما را به هدفتان نزدیک می کند افزایش می یابد. پس باید انگیزه خود را حفظ کنید تا بتوانید چالشهای رسیدن به هدفتان را آسان تر بگذرانید.

  1. ترس را به نیروی قدرتمند برای انجام کارها تبدیل می کند

فرقی نمی کند که ترس از عدم موفقیت، یا موفقیت و یا عدم اعتماد به توانایی خود باشد، بطور کل  ترس یکی از عواملی است که مانع انجام کار در زندگی می شود.

شاید ندانید که ترس یک عامل ذهنی و گاه یک تصور باطل است. هنگامی که بر ترس خود غالب می شوید به راحتی قدم بر می دارید تا حدی که به خود می گوئید با وجودی که می ترسم کارم را انجام می دهم.

یک فرد با انگیزه تنها به رسیدن به هدف خود متمرکز می شود و از ترس می گذرند. آنها می دانند که تنها را رسیدن به هدف و موفقیت انجام کارهایی است که از آن می ترسند. این دیگر به شما بستگی دارد که آیا بگذارید ترس بر شما غلبه کند و به سوی هدفتان نروید و یا اینکه نترسید و به راه خود ادامه دهید.

  1. کمک می کند از موانع گذشت

هنگامی که مشکلات شمار ار به زمین می زنند انگیزه مانند سوخت عمل می نماید، شما را از زمین بلند می کند تا ادامه دهید. هنگامی که زندگی به شما می گوید که همه چیز تمام شده است انگیزه به شما نیرو می دهد و می گوید ادامه بده و خود را نباز.

هرگز فرد موفقی را ندیده اید که بارها موانع زیادی بر راهش نبوده باشد. رسیدن به موفقیت راه دشواری دارد اما با داشتن انگیزه می توانید راه را هموار کنید. زمانی که احساس ضعف و بی انگیزگی می کنید از قدرت درون خود استفاده کنید.

موانع خلق شده اند تا به شما یادآوری کنند چه انسان قدرتمندی هستید. اگر می خواهید به خود قدرت و انگیزه دهید فقط به خاطر بیاورید که چرا این راه را انتخاب کرده اید.

بهترین راه برای تحمل و گذشتن از موانع اندیشیدن به انتهای موفقیت آمیز انجام کاری است که در پیش گرفته اید. انجام اینکار در شما ایجاد انگیزه می کند.

چگونه به خود انگیزه می دهید؟

هرگز فکر کرده اید که چه نیروئی پشت انگیزه شماست؟ تئوری کش واکشی می تواند پاسخ این سؤال را برایتان روشن کند. انگیزه دارای دو جنبه است کشیدن (کش) و هل دادن (واکش).

انگیزه هل دادنی و فشار دهنده نوعی انگیزه است که به دلیل نیاز به فرار از حقایق ناخواسته به وجود می آید. اما انگیزه کشیدنی نوعی نیروست که به شما القاء می کند تا به موفقیت دست پیدا کنید.

وقتی شما به خود فشار وارد می کنید تا کاری را انجام دهید در واقع با بی میلی و به زور خود را در راه انجام آن می کشید. شما فقط می توانید تا زمانی که بتوانید از شرایط خاصی خود را خلاص کنید به این کار ادامه دهید.

به همین دلیل باید به دنبال یک انگیزه کشیدنی و ترغیب کننده باشید. این نوع انگیزه از تمایلات درونی شما برای کاری که دوست دارید نشأت می گیرد.

همانطور که می توانید حدس بزنید انگیزه ترغیبی و کشیدنی چیزی است که برای رسیدن به اهدافتان نیاز دارید. این انگیزه نتیجه عملی است که با برای انجام آن از قبل تصمیم گرفته اید.

چه انگیزه ای موجب موفقیت شما می شود؟

انگیزه یک عامل شخصی است و به همین دلیل افراد مختلف انگیزه های متفاوتی برای رسیدن به اهداف و موفقیت خود دارند.

  • زندگی با هدف و نیت

تداوم انگیزه به هدف وابسته است. وقتی که متوجه شدید که چه چیزی از درون موجب خشنودیتان می شود، انگیزه  می تواند موجب تداوم این خشنودی شود.

این نوع انگیزه به انگیزه درونی موسوم است به این معنی که رفتار شما از درونتان نشأت می گیرد و در نتیجه شما کاری را انجام می دهید که دوست دارید و برایتان اهمیت ندارد که دیگران چگونه در موردتان فکر می کنند. پس عجله کنید و هدف و نیت خود را جستجو و پیدا کنید چرا که این هدف و نیت هم منتظر شماست.

  • تسلط بر نفس

بسیاری از مردم تمام زندگی خود را وقف تسلط بر نفس می کنند. انگیزه آنها رشد کردن است. تسلط بر نفس یک روند است نه یک هدف. تسلط بر نفس نیروی قدرتمندی است که در شرایط زندگی افراد آنها را به سوی رشد کردن سوق می دهد.

رشد کردن گاه نیاز به ریسک کردن دارد چون موجب می شود تا از محدوده آرام زندگی خارج شد. تسلط بر نفس کار ساده ای نیست اما می توان به آن دست یافت. تنها لازم است ذهن خود را پرورش داد تا بر تمام جوانب زندگیتان تسلط پیدا کرد.

  • کمک به دیگران

انگیزه برخی از افراد کمک به دیگران است. این افراد بطور غریزی افراد تأثیر گذاری هستند. کمک کردن به دیگران برای گذران زندگیشان و بارور کردن استعدادهایشان بسیار رضایت بخش است. به گفتة چرچیل ما با بدست آوردن و گرفتن زندگی خود را می سازیم اما با دادن و بخشیدن یک زندگی را می سازیم.

تحقیقات نشان داده اند بخشش و کمک موجب شادمانی می شوند. در این حالت ما هم حس خود خواهی خود را ارضاء کرده و هم نسبت به دیگران فداکاری می کنیم. هنگامی که بدون توقع به دیگران کمک می کنید این کمک به سوی شما باز می گردد.

  • چرایی و دلیل زندگی خود را بیابید

هنگامی که دلیل زندگی را بدانید احساس قدرت بیشتری در زندگی می کنید. بسیاری از افراد از جوانی می دانند که به چه دلیل زندگی می کنید اما برخی دیگر نیاز به زمان برای دانستن دلیل و هدف خود دارند.

هنگامی که در پی دانستن دلیل زندگیتان هستید و آن را نمی یابید شاید که دلسرد شوید. اما بدانید که هدفتان شما را به راحتی پیدا می کند.

هنگامی که دلیل و چرایی زندگی را یافتید بهترین روشها را برای رسیدن به آن پیدا خواهید کرد. این روشها شما را از درون زنده نگه می دارند، تلاشتان را افزایش می دهند، شکست را برایتان آسان کرده و به شما نیروی شروع دوباره می دهند.

هنگامی که در زندگی هدف و نیتتان مشخص باشد به آنچه که می خواهید آسانتر می رسید.

  • یک همراه قابل اعتماد پیدا کنید

یک همراه خوب و قابل اطمینان به شما در هر لحظه کمک کرده و انگیزه هایتان را یادآوری می کند. بسیاری از افراد که برای رسیدن به اهداف خود مبارزة  زیادی می کنند در واقع جز به خود به کس دیگری اعتماد ندارند.

هنگامی که بدانید شخص دیگری در کنارتان هست و مانند خود شما به اهدافتان اهمیت می دهد انگیزه بیشتری پیدا خواهید کرد.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که همراه مطمئنی در کنارشان دارند 65 درصد بیشتر موفق می شوند. این افراد هنگامی که با شریک و همراه خود مشورت می کنند شانس موفقیت خود را تا 95 درصد افزایش می دهند.

به دنبال فردی باشید که هدفش با شما یکسان است. با یکدیگر طرحی بریزید و اجرا کنید. مطمئن باشید که وجود هر کدام از شما برای دیگری الهام بخش است و به هر دونفرتان انگیزه می دهد.

  • پیروزی ها کوچکتان را جشن بگیرید

زمانی که به موفقیت کوچکی دست یافتید از خود تقدیر کنید و به خود پاداش دهید. موفقیتهای کوچک شاید زیاد به چشم نیایند اما جشن گرفتن برای آنها موجب انگیزة بیشتر می شود و احساس غرور می کنید.

موفقیت همانند یک سفر است. برای رسیدن به موفقیت به یکباره نمی توان به آن دست یافت بلکه باید پس از طی مسیری به آن رسید.

به روند رسیدن خود به موفقیت احترام بگذارید.

  • صبح را با یک مراسم انرژی بخش آغاز کنید

اگر هنگام صبح ذهن خود را تقویت کنید و انرژی مثبت کسب کنید، تمام طول روز روح و جسمتان پر قدرت می ماند. شاید شما هم باور داشته باشید روز با صبح آغاز می شود و اگر صبح خوب یا بدی داشته باشید تمام روزتان متأثر از این دو حالت خواهد بود.

اگر وقت گذاشته و هنگام صبح برای خود یک مراسم انرژی بخش خلق کنید، رفته رفته به آن عادت کرده و در نتیجه انگیزه تان برای رسیدن به اهدافتان افزایش می یابد. با انجام این مراسم ماهیچه های ذهنی شما منعطف می شوند.

با انجام مراسم صبحگاهی رفته رفته احساس می کنید که تا چه اندازه تمرکز، انرژی، خلاقیت و اعتماد به نفستان افزایش یافته است.

تحقیقات نشان داده اند کسانی که سحرخیزند در زندگی موفقتر هستند. به دنبال عادتی که به شما الهام می دهد و انگیزه تان را افزایش می دهد باشید. مثلاً می توانید یک کتاب الهام بخش بخوانیدو یا یک فیلم خوب تماشا کنید.

کلام آخر

هیچ زمانی بهتر از حال حاضر نیست، پس به خود انگیزه دهید، از جا بر خیزید تا به هدفتان برسید.

انگیزه داشتن باید به صورت یک عادت روزانه باشد. بدون انگیزه نمی توانید کاری انجام دهید و هنگامی که کاری انجام ندهید به اهدافتان هم نخواهید رسید.

اگر بتوانید داشتن انگیزه را در خود نهادینه کنید هیچ چیز نمی تواند مانع شما در رسیدن به موفقیتتان شود. موانع میروند و باز می گردند. هرگاه دلسرد و یا مردد شدید کمی فکر کنید و از خود سؤال کنید چرا کاری را آغاز نموده اید.

دنیا و آرزوهایتان منتظر شما هستند.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید