تاریخ چای در چین

نوشیدن چای در چین ریشه بسیار قدیمی دارد و حتی پیش از قرن سوم، بخشی از آداب و رسوم این کشور محسوب می شد. چای با مکتب بودا ارتباط عمیقی دارد و به همین دلیل در سنت، آداب و فرهنگ این کشور تنیده شده است. در این مقاله از مجله تیرینک به تاریخ چای در چین و فرهنگ چینی میپردازیم.

چای از گیاهی به نام کاملیا سینن سیز تهیه می شود که قبل از تشکیل سلسله هان در چین، در جنوب غربی این کشور در ایالات سیچوآن و یون نان کشت می‌شد. اما مصرف روزانه این نوشیدنی تا اواسط قرن 8 رونق نداشت. از زمانی که نویسنده سلسله تَنگ در مورد وابستگی چای و مکتب بودائی اظهار نظر نمود، کم کم توجه عموم به آن جلب شد. در آن دوران مصرف الکل بطور چشمگیری رواج داشت. خوشبختانه طبق آئین بودائی که در مورد خطر مسمومیت با آن هشدارهایی داده بود، مصرف الکل رفته رفته جای خود را به چای داد.

تاریخ چای در چین

تاریخ چای در چین از ابتدا تا اکنون

ابتدا فقط راهبان بودائی از این نوشیدنی استفاده می کردند، اما پس از مدتی که افراد فرهیخته و نویسندگان زیادی در مورد خاصیت افزایش هوشیاری و تقویت ذهن چای اظهار نظرهای مثبتی نمودند و مصرف روزانه آن را به عموم مردم توصیه کردند، مصرف عامیانه آن به سرعت رواج پیدا کرد.

در خصوص تاریخ چای در چین باید بدانید که در ابتدا برگهای تازه چای را برای تهیه این نوشیدنی استفاده می کردند، اما در زمان سلسله تَنگ چای خشک فشرده به شکل کیک رواج پیدا کرد. برای تهیه این نوع چای، ابتدا برگهای تازه را رست کرده و سپس با آب داغ و گاه افزودنی‌هایی مانند نعنا فلفلی، زنجبیل و پوست مرکبات دم می کردند. خشک کردن برگهای چای به مردم کمک کرد تا بتوانند برای زمان طولانی تری از چای محافظت کنند. از زمان سلسله مینگ (1368- 1644) رفته رفته چای تبدیل به ماده ای شد که اکنون مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخ چای در چین و فرهنگ چینی

از همین زمان چایها بسته به نوع، مرغوبیت و قیمت دسته بندی شدند. از مهمترین نوشیدنی‌های تاریخ چای در چین می توان از چایهایی که توسط راهبان و در اطراف صومعه‌ها کشت می شد، نام برد. این چایها در مسیر چشمه‌هایی زلال،  تمیز و پر خاصیت قرار داشتند که یکی از دلایل مرغوبیت آنها بود.

مردم چین علاوه بر نوشیدن چای به همراه غذا، از مهمانان خود نیز با چای پذیرایی می کنند. مصرف این نوشیدنی در جشنهای عروسی و مراسم سال نو بسیار مرسوم است. به همین دلیل است که تاریخ چای در چین و فرهنگ چینی اهمیت بسیار دارد.


منبع theculturetrip
نظر بگذارید