عواملی که به سیستم ایمنی صدمه می زنند را بشناسیم

همه می دانیم که شستن دستها، رعایت بهداشت، خواب کافی و مصرف غذاهای سالم از سیستم ایمنی بدن محافظت می کنند. شاید ندانید که فاکتورهای دیگری نیز در زندگی وجود دارند که می توانند به سلامتی این سیستم کمک نمایند.

اینکه چگونه اوقات فراقت خود را می گذرانید، یا میزان استرسی را که در روز متحمل می شوید و یا اینکه چه می نوشید و چه مقدار می نوشید همه در سلامت سیستم ایمنی مؤثرند.

9 عامل صدمه زننده به ایمنی بدن

  1. استرس

بنا به اظهار مؤسسه ملی سرطان میزان استرسی را که هر روز متحمل می شوید بر سلامت سیستم ایمنی تأثیر می گذارد. به گفته پزشکان استرس موجب تولید هورمون کورتیزول توسط مغز می شود. این هورمون عملکرد سلولهای تی را که موظف به مقابله با عفونت هستند، مختل می کند.

ارتباط با دوستان، فعالیت منظم بدنی و یا تمرینهای تای چی و یا یوگا می تواند استرس را کاهش دهد.

  1. تنهایی

طبق تحقیقی که در سال 2014 انجام شد مشخص گردید که حس تنهایی و انزوا بر سیستم ایمنی تأثیر ناخوشایند می گذارد. طبق این تحقیق اضطراب زیاد ناشی از تنهایی، سیستم ایمنی را سرکوب می کند، استرس اکسیداتیو در بدن افزایش می یابد و یا موجب آسیب سلولها توسط رادیکالهای آزاد می شود. طبق تحقیقات در آغوش گرفتن یک دوست یا فامیل می تواند به میزان زیادی از استرس بکاهد.

  1. سبک زندگی بدون تحرک

طبق تحقیقات، نشستن زیاد و بی تحرکی قدرت مقابله با عفونت را کاهش می دهد. بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت و یا عادتهای بد مانند سیگار کشیدن، زندگی بدون تحرک موجب مرگ زودرس می شود.

بی تحرکی به سیستم ایمنی بدن لطمه می زند، موجب بیماریهای مزمن و التهاب و ورم می شود. روزی 30 دقیقه فعالیت روزانه و منظم در حفظ سلامتی بسیار تأثیرگذار است.

  1. ورزش زیاد

همانطور که زندگی بدون تحرک به سیستم ایمنی صدمه می زند، ورزش زیاد نیز به آن آسیب می رساند. ورزش بیش از اندازه که به سندروم ورزش شدید معروف است به بدن صدمه می زند و موجب می شود در مقابل عفونتها آسیب پذیر می شود.

  1. نیکوتین

فرقی نمی کند که چه سیگاری می کشید (معمولی/الکتریکی) در معرض نیکوتین قرار دارید و به ایمنی خود صدمه میزنید. نیکوتین کورتیزول را افزایش می دهد، اما سلولهای بی را که آنتی بادی (پادتن) میسازند و همچنین سلولهای تی را موظف به ساخت آنتی ژن (تولید کننده پادتن) هستند، کاهش می دهد.

  1. اشعه ماوراء بنفش

افزایش آلودگی هوا موجب نازک شدن لایه ازون می شود و در نتیجه موجب افزایش انتشار اشعه ماورای بنفش از خورشید می شود. این مسأله خطر سرطان پوست، آب مروارید و تضعیف سیستم ایمنی می گردد. همچنین اگر فردی زیاد در معرض اشعه ماورای بنفش قرار بگیرد، خطر عفونت و سرطان پوست را افزایش می دهد.

  1. رژیم

رژیم غذایی که شامل مقدار زیادی روغن اشباع شده، نمک و یا شکر باشد به سیستم ایمنی بدن صدمه می زند. چاقی مرضی بر تعداد و عملکرد سلولهای سفید خون که مسئوولیت مبارزه با عفونت را به عهده دارند تأثیر می گذارد. رژیم غذایی سالم سیستم ایمنی را تقویت کرده و موجب عملکرد خوب آن می شود.

  1. الکل

مصرف بیش از اندازه الکل موجب عملکرد نامناسب سیستم ایمنی می شود. الکل اسید استیک موجود در الکل عملکرد مژکهای ریه را مختل می کند و به همین دلیل ریه در مقابل ویروسها و باکتریها آسیب پذیرتر می شود.

  1. غم و افسردگی

یک اتفاق بد به سرعت بر بدن و سیستم ایمنی تأثیر می گذارد. بطور مثال از دست دادن عزیزی موجب افزایش مواد شیمیایی عصبها و هورمونها می گردد و در نتیجه خطر ابتلا به عفونتهای ویروسی افزایش می یابد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید