بدن انسان به چند ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارد؟

همانطور که یک خودرو بدون بنزین کار نمی کند، بدن انسان نیز بدون خواب کافی نمی تواند تحرک داشته و فعالیت کند. خواب خوب، به اندازه و با برنامه واقعیتی است که باید به آن اهمیت داد.

اولین چیزی که باید در نظر گرفت میزان ساعت خواب لازم برای سنین مختلف است. نوزادان تازه به دنیا آمده باید بین 14 تا 17 ساعت در شبانه روز بخوابند. نوزادان نیاز به 12 تا 15 ساعت خوابیدن دارند. نوجوانان نیز برای رشد بهتر باید 8 تا 10 ساعت بخوابند.

البته باید در نظر داشت ساختار بدنی افراد با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل ساعات خوابشان نیز با یکدیگر تفاوت پیدا می کند. حتی در شرایط خاص مانند بارداری نیز ساعت خوابیدن متغیر است.

چرا خواب کافی اهمیت دارد؟

خواب خوب پایه و اساس یک زندگی سالم است. خواب موجب استراحت مغز و بدن می شود. در واقع هنگام خواب بدن مشکلات خود را ترمیم می کند.

وظایف اصلی خوابیدن در بدن

  • ترمیم و بازسازی جسم و مغز

هنگامی که به خواب می رویم بدن آغاز به ترمیم و دوباره سازی خود می کند. بطور مثال عضلات خسته بازسازی می شوند، مواد زائد و مضر که در طول روز در مغز بوجود می آیند از بین می روند.

  • پردازش و پاسخ به روش عملکرد حافظه

خوابیدن شب موجب می شود تا حافظه شروع به پردازش کرده و به تمام تجربیات روزانه پاسخ داده و آنها را منتقل سازد.

  • تنظیم ساعت

خوابیدن نقش مهمی در تنظیم و بازسازی ساعت شبانه روزی بدن دارد. این تنظیم موجب می شود شما بدانید که چه زمانی باید از خوابتان بیدار شوید، چه ساعت بخوابید و چه زمانی فعالیت کنید.

  • تنظیم ریتم زندگی سالم

اگر ساعت خوابتان کمتر از استاندارد باشد موجب بی اشتهایی می شود. سوخت و ساز بدن کم می شود و در نتیجه وزن افزایش می یابد. علاوه بر این سیستم ایمنی را ضعیف ساخته و حتی موجب التهاب و ورم در بدن می شود. پس اگر می خواهید سالم بمانید و روزی شاد و پر بار داشته باشید به اندازه و خوب بخوابید.

چگونه میتوان حداقل زمان خوابیدن مناسب برای بدن را مشخص نمود؟

شما به آسانی می توانید میزان خوابیدن لازم برای بدن خود را با پاسخ به چند سؤال مشخص نمائید:

  1. چقدر طول می کشد که پس از رفتن به تختخواب خوابتان ببرد؟
  2. آیا باید با زنگ ساعت از خواب بیدار شوید؟
  3. وقتی ساعات کمتر از حد استاندارد می خوابید، در طول روز چه حال و احساسی دارید؟

اگر سریع بخواب می روید، اگر باید با زنگ ساعت از خوابتان بیدار شوید و یا اگر در طول روز احساس خستگی، اضطراب و کلافگی دارید بدانید به خواب بیشتری نیاز دارید و مقدار خوابی که داشته اید برایتان کافی نبوده است.

بهترین تصمیم داشتن یک دفترچه است تا ساعات خواب خود را در آن یادداشت کنید. در نتیجه می توانید با رجوع به آن زمان لازم خواب برای بدنتان را مشخص نمائید.

کلام آخر

به کلام ساده چند ساعت خواب نمی تواند نیاز بدن را جبران نمائید. باید به اندازه کافی در طول شب بخوابید تا بدن بتواند به اندازه کافی استراحت کند و بازسازی شود. هنگامی که بدن بازسازی شود و استراحت کند می توانید روز خوبی را آغاز نمائید. خواب ناکافی موجب واکنش بدن می شود.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید