ماکیاتو و انواع آن

ماکیاتو توسط چه کسی ساخته شد و چگونه تهیه می شود؟

ماکیاتو در سالهای 80 در ایتالیا به وجود آمد. در کشور پرتغال یک نوشیدنی مشابه ماکیاتو استفاده می شود که به آن کافه پینگادو  café pingado  گفته می شود. نام دیگر این قهوه در پرتغال “قهوه با یک قطره شیر”  است. پس به خاطر داشته باشید که نسبت شیری که در قهوه استفاده می شود، بسیار اهمیت دارد. بطور مثال، قهوه کورتادو از مقدار مساوی قهوه و شیر تهیه می شود، در حالی که پیکولو لاته از یک شات اسپرسو که روی آن را با کمی شیر و فوم می ریزند، تشکیل شده است. این نوشیدنیها در واقع همان ماکیاتو هستند که با تغییرات کوچکی از هم متمایز می گردند.

در استرالیا بطور مثال، می توانید لانگ ماکیاتو سفارش دهید که با 2 شات اسپرسو و کمی شیر تهیه می شود. در سالهای 90 کارامل ماکیاتو توسط استار باکس ارائه شد. این نوشیدنی بر پایه شیر داغ است که به آن شربت کارامل و کمی اسپرسو اضافه می شود.

کارشناس یکی از شرکتهای تولید کننده دستگاهها و ابزار تهیه قهوه، این نوشیدنی را در دو گروه مجزا قراد داده است:

  1. ماکیاتو که از اسپرسو، شیر سرد و شیر داغ که بصورت لایه لایه رو هم ریخته شده و در لیوان بلند سرو می شود.
  2. اسپرسو ماکیاتو که در ظروف کوچکتر مانند شات اسپرسو سرو شده و از اسپرسو و شیر گرم شده با بخار تشکیل می شود. در این نوع قهوه بیشتر شات با اسپرسو پر شده و بقیه را با شیر پر می کنند.

کارشناسان دیگر نظرات مختلفی دارند بطور مثال، برخی اعتقاد دارند که این قهوه فقط باید با فوم شیر تهیه شود و یا باید با یک دبل اسپرسو و شیر کف دار تهیه شود. در ایتالیا برای تهیه این نوشیدنی از یک شات اسپرسو و کمی شیر استفاده می شود و سپس روی آن را مانند لاته نقش میندازند. در نتیجه می توان گفت که افراد مختلف سلیقه های مختلفی در مورد این نوع نوشیدنی دارند.

چه کسانی به ماکیاتو علاقه دارند؟

فرقی نمی کند که در این نوشیدنی از شیر و یا کف و فوم استفاده می کنید، پایه اصلی آن اسپرسوست. این قهوه سنتی نه مانند اسپرسو قوی است و نه مانند لاته رقیق، این قهوه چیزی میان این دو قهوه است. این قهوه می تواند جانشین خوبی برای کاپوچینو و یا لاته باشد. کسانی که اسپرسو دوست دارند ولی برایشان خیلی قوی است، معمولاً از ماکیاتو استفاده می کنند. طعم این نوشیدنی به دلیل وجود شیر، کمی شیرین و کرم مانند است. این قهوه نسبت به کاپوچینو و لاته کالری کمتری دارد.

آینده این نوشیدنی چگونه خواهد بود؟

همانطور که گفته شد ماکیاتو نوعی قهوه اسپرسوست که با کمی شیر همراه می شود. امروزه رست کنندگان قهوه در صدد بهتر کردن رست دانه های مخصوص اسپرسو هستند. هر چه رست دانه ها با کیفیت تر و بهتر باشد، طعم اسپرسو نیز بهتر می شود. هر چه طعم اسپرسو بهتر شود، مقدار کمتری شیر برای پوشش تلخی و ترشی احتمالی اسپرسو استفاده می شود. در نتیجه می توان گفت ماکیاتو در آینده با شیر بسیار کمتری تهیه خواهد شد.


منبع thewoodroaster
نظر بگذارید