معرفی سالم و مغذی ترین میوه های جهان

مصرف منظم میوه سلامت بدن را حفظ می کند. اما همه میوه ها به شکل یکسانی مغذی نیستند. برخی از آنها منافع خاص خود را دارند که با میوههای دیگر مشترک نیست.

سالم و مغذی ترین میوههای جهان

  1. گریپ فروت

گریپ فروت یکی از سالمترین میوهها در میان مرکبات است. این میوه علاوه بر ویتامینها و مواد معدنی اش یکی از بهترین مواد برای کاهش وزن و انسولین است. طبق تحقیقی، افرادی که قبل از غذا نصف یک گریپ فروت را می خورند، 9/2 پوند (3/1 کیلو) بیشتر وزن کم می کنند. در همین تحقیق مشخص شد که مصرف گریپ فروت تولید انسولین در بدن را کاهش می دهد. علاوه بر این کلسترول را کاهش داده و مانع تشکیل سنگ کلیه می شود.

  1. آناناس

در میان میوههای استوایی، آناناس یک سوپر استار است. این میوه فوق العاده حاوی مقدار زیادی ویتامین C و منیزیم است. آناناس دارای آنزیمهای مختلفی است که خاصیت ضد التهاب داشته و هضم پروتئین را آسان می کند. این آنزیمها احتمالاً می توانند از بدن در مقابل سرطان محافظت کرده و مانع تشکیل تومور می شوند.

  1. آواکادو

آواکادو با تمام میوهها تفاوت دارد. اکثر میوهها مقدار زیادی کربوهیدرات دارند، در حالی که آوادکادو مقدار کمی کربوهیدرات داشته و در مقابل حاوی چربیهای سالم است. بیشتر این چربیها تک اشباع هستند و مانع التهاب شده و به سلامت قلب کمک می کنند. آواکادو مملو از فیبر، پتاسیم و منیزیم است. آواکادو خطر سکته و فشار خون را کاهش می دهد.

  1. بلوبری

بلوبری یکی دیگر از میوههای مغذی و سالم است. این میوه منبع فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منیزیم است. بلوبری مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان آن مشکلاتی مانند مشکلات قلبی، دیابت و آلزایمر را کاهش می دهد. بلوبری تأثیر زیادی بر سلامت سیستم ایمنی می گذارد. با سلولهای صدمه دیده از استرس اکسیداتیو و عفونتهای ویروسی مقابله می کند. آنتی اکسیدان بلوبری از مغز محافظت می کند. مصرف بلوبری حافظه افراد مسن را بهبود می بخشد.

  1. سیب

سیب یکی از میوه های محبوب و بسیار مغذی است. حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین C، ویتامین K و گروه ویتامینهای B است. آنتی اکسیدان سیب موجب سلامت قلب شده و خطر دیابت نوع 2، سرطان و آلزایمر را کاهش می دهد. برای افزایش تراکم استخوان نیز مفید است. سیب حاوی پکتین است. پکتین نوعی فیبر حاوی پروبیوتیک است و به سلامت سوخت و ساز کمک کرده و بهترین غذا برای باکتریهای مفید بدن است.

  1. انار

انار علاوه بر مغذی بودن، دارای ترکیبات گیاهی بسیار قوی است. مصرف منظم انار سلامت بدن را تضمین می کند. آنتی اکسیدان انار خیلی بیشتر از چای سبز و شراب قرمز است. انار ضد التهاب بوده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

  1. انبه

انبه معدن ویتامین C است. فیبر موجود در انبه فیبر قابل حل است. انبه مملو از آنتی اکسیدانهای قوی است و خاصیت ضد التهابی آن خطر بسیاری از بیماریها را کاهش می دهد. ترکیبات گیاهی انبه از بدن در مقابل دیابت حمایت می کند.

  1. توت فرنگی

توت فرنگی میوه ای خوشمزه و مقوی است. این میوه حاوی ویتامین C، منیزیم، فولات و پتاسیم است. مصرف آن مانع جهش ناگهانی قند خون می شود. مانند انواع بری ها (توتها)، توت فرنگی نیز آنتی اکسیدان زیادی دارد و می تواند خطر بیماریهای مزمن را کاهش دهد. توت فرنگی مانع ابتلا به سرطان و تشکیل تومور می شود.

  1. کرنبری

کرنبری منافع زیادی دارد. این میوه مملو از ویتامین C، منیزیم، ویتامین E، ویتامین K و مس است. کرنبری دارای آنتی اکسیدان فلاونول پلی فنول است. آب و عصاره کرنبری از عفونت مجاری ادرار جلوگیری می کند. ترکیبات گیاهی کرنبری مانع اتصال باکتریها به لایه مثانه و مجاری ادرار می شود.

  1. لیمو

یکی از سالم ترین میوه ها از گروه مرکبات لیموست. این میوه دارای ویتامین C زیادی است. از آنجایی که لیمو قادر به کاهش چربی و فشار خون است، مصرف آن برای سلامت قلب بسیار ضروری است. ترکیبات گیاهی لیمو از افزایش وزن جلوگیری می کنند. اسید سیتریک موجود در آبلیمو، سنگ کلیه را درمان می کند.

  1. دوریان (سلطان میوه ها)

این میوه دارای ویتامین C، مس، منیزیم، فولات، منگنز گروه ویتامینهای B است. ترکیبات گیاهی آن مانند آنتی اکسیدان عمل می نمایند.

  1. هندوانه

هندوانه مملو از ویتامین A و C است. این میوه مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که برخی ازآنها خاصیت ضد سرطانی دارند. برخی از این آنتی اکسیدانها فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد. 92 درصد آن آب است و نه تنها باعث احساس سیری می شود بلکه آب مورد نیاز بدن را نیز تأمین می نماید.

  1. زیتون

زیتون منبع ویتامین E، آهن، مس و کلسیم است. آنتی اکسیدان آن به دلیل خاصیت ضد التهابی برای بیماریهای قلبی و صدمات کبدی مناسب است. زیتون نیز مانند آواکادو دارای اسید اولئیک است. اسید اولئیک منافع زیادی برای قلب داشته و علاوه بر این مانع ابتلا به سرطان می شود. ترکیبات گیاهی آن خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد.

  1. بلک بری

بلک بری مملو از ویتامینها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان است. بلک بری منبع غنی ویتامین C، ویتامین K، و منگنز است. 237 میلی لیتر بلک بری دارای 80 گرم فیبر است. آنتی اکسیدان آن التهاب را کاهش داده و از پیری سرخرگها جلوگیری می کند. به همین دلیل از بدن در مقابل مشکلات قلبی و سرطان دفاع می کند.

  1. پرتقال

پرتقال یکی از مرکبات محبوب است. یک پرتقال متوسط حاوی مقدار زیادی ویتامین C و پتاسیم است. همچنین این میوه منبع ویتامینهای B مانند تیامین و فولات است. ترکیبات گیاهی آن برای سلامتی بسیار مؤثر و مفیدند. اسید سیتریک آن خطر سنگ کلیه را کاهش می دهد. مانند لیمو، پرتقال نیز حاوی ویتامین C و اسید سیتریک است که به جذب آهن کمک کرده و مانع کم خونی می شود.

  1. موز

موز نیز یک میوه بسیار مغذی است. این میوه منبع غنی پتاسیم است. موز کربو هیدرات زیادی دارد. کربوهیدرات موز سبز و نارس دارای نشاسته مقاوم است و می تواند قند خون را کنترل کرده و موجب احساس سیری شود. پکتین موز به گوارش و کنترل قند خون کمک می کند. موز به دلیل کربوهیدرات و مواد مغذیش یک وعده غذائی کامل برای قبل از ورزش است.

  1. انگور قرمز

انگور میوه ای بسیار سالم است. آنتی اکسیدان های انگور خاصیت ضد التهابی دارند. ترکیبات گیاهی آن محافظ قلب بوده و برای سلامت مفاصل، چشمها و مغز بسیار مفیدند.

  1. گواوا

گواوا بسیار خوشمزه و مقوی است. این میوه مقدار زیادی ویتامین C، فیبر، فولات، ویتامین A، پتاسیم، مس و منگنز دارد. آنتی اکسیدان گواوا مانع اکسیده شدن سلولها می شود، در نتیجه خطر بیماریهای مزمن را کاهش می دهد. گواوا مقدار زیادی پکتین دارد که برای گوارش بسیار اهمیت دارد و مانع سرطان روده می شود.

  1. پاپایا

پاپایا یک میوه سالم  و حاوی ویتامین C و A است. مقدار زیادی پتاسیم و فولات دارد. پاپایا دارای آنتی اکسیدان های ضد سرطان است. بدن این نوع آنتی اکسیدانها را از پاپایا بیشتر و بهتر از میوه های دیگر جذب می کند. پاپایا گوارش را بهتر می کند. دارای آنزیمهایی است که هضم پروتئین را آسان تر می کنند.

  1. انواع گیلاسها

انواع گیلاس و آلبالو هم خوشمزه و هم بسیار مغذی اند. این میوهها دارای فیبر، پتاسیم و ویتامین C هستند. این میوهها دارای آنتی اکسیدان هایی است که التهاب را کاهش داده و از بسیاری از بیماریها جلوگیری می کنند. انواع گیلاسها دارای ملاتونین هستند. ملاتونین نوعی هورمون است که به خواب کمک می کند. این میوه در درمان بیخوابی و اختلالات خواب بسیار مؤثرند. ملاتونین موجود در انواع ترش و تند این میوه ها دوره و کیفیت خواب را ارتقاء می دهد.


منبع healthline
نظر بگذارید