هرآنچه باید در مورد تازگی دانه های قهوه دانست

اگر چه فروشندگان قهوه، فروش یک دانه قهوه خاص را دوست دارند، اما توضیح مفاهیمی مانند اصالت قهوه و فلسفه رست آن برایشان دشوار است. در مقابل مفهوم تازگی به راحتی درک می شود. هر چه قهوه تازه تر باشد، بهتر است.

در نتیجه تازگی مهمترین  نکته در فروش قهوه است. هنگامی که تفاوت قهوه تازه رست شده  را با قهوه کهنه و مانده در فروشگاه ها را  تشخیص دهید، براحتی می توان دلیل آن را متوجه می شوید.

دانه های قهوه چه مدت پس از رست شدن تازه می مانند؟

تا زمانی که دانه های سبز قهوه رست نشده اند، برای مدت زیادی تازه می مانند. گاه تا 12 ماه تازگی خود را حفظ می کنند. اما هنگامی که رست شدند اکسیداسیون سریع تر انجام می شود.

مانند آرد که اگر پخته نشود تا یک سال هم تازه می ماند، اما همینکه پخته شده و به صورت نان در می آید، به سرعت خراب می شود. اما در مورد قهوه فاکتورهایی وجود دارند که می توانند بر افزایش و کاهش بهترین زمان نگهداری تأثیر بگذارند.

قبل از رست کردن

شرایطی که دانه های سبز قهوه قبل از رست دارند بر ماندگاری آن تأثیر می گذارد. بطور مثال اگر این دانه ها در کیسه های بدون هوا نگهداری شوند ماندگاری بهتری نسبت به دانه هائی که در کیسه های معمولی نگهداری می شوند خواهد داشت.

قهوه یک محصول کشاورزی است و بسته به محل کشت، ارتفاع و رطوبت، هر قهوه ای با قهوه دیگر تفاوت دارد. بطور مثال دانه های سبز قهوه اندونزی اگر مرطوب باشند فقط برای 3 ماه ماندگاری دارند.

برخی از رست کنندگان اظهار می دارند که اگر دانه های قهوه بطور طبیعی و برای مدت زمان بیشتری فرآوری شوند ماندگاری بیشتری دارند.

روش های رست

دانه هایی که رست تیره دارند به سرعت مانده و کهنه می شوند. حتماً رویة براق دانه های قهوه اسپرسو را دیده اید. براقی آن به دلیل روغنی است که از قهوه خارج می شود. هنگامی که روغن از قهوه خارج شود، در معرض هوا قرار گرفته و به سرعت بد بو و فاسد می شود.

به همین دلیل دانه های قهوه با رست روشن عمر طولانی تری دارند، چون روغن هنگام رست شدن از قهوه خارج نشده است.

بعد از رست کردن

بسته بندی در حفظ تازگی، عطر و طعم قهوه بسیار مؤثر است. اگر قهوه را در کاغذ قهوه ای تیره بگذارید، به سرعت فاسد می شود. اما اگر همین قهوه در بسته هایی که به نیتروژن فلاشد nitrogen-flushed معروف هستند، نگهداری شود مدت زیادی تازه می ماند.

این پاکتها رویه کاغذی دارند و داخل آن فویل مانند است. عمل اکسیداسیون هنگامی آغاز می شود که در پاکت باز شده و هوا وارد آن شود.

ادغام همه این فاکتورها یعنی قهوه مناطق ارتفاع بالا، محصول متراکم اگر خوب بسته بندی شوند، ماندگاری بهتری خواهند داشت. چنین قهوه ای بسیار خوش طعم است و از 5 روز تا 6 هفته پس از رست شدن ماندگاری دارد. البته بهتر است که پس از باز کردن در پاکت سریعاً استفاده شود.

اما در مورد قهوه اسپرسو موضوع متفاوت است. دانه های خیلی تازه اسپرسو، رویه کرم مانند روی قهوه ایجاد می کنند. اما دانه های قدیمی تر طعم یکنواخت و کرم کمتری دارند. دانه های قهوه اسپرسوی روغنی با رست تیره بسیار سریع فاسد می شوند.

برای اجتناب از این مشکلات، پاکت قهوه ای را که باز شد، سریع مصرف کنید، چون اکسیژن بسیار سریع موجب فاسد شدن می شود.

 کلام آخر

بهترین زمان برای مصرف قهوه پس از رست شدن بین 5 تا 7 روز است. اما می توان آن را تا 2 یا 3 هفته نیز نگهداری کرد.

از آنجائی که قهوه یک محصول کشاورزی است و فرآیندهای پیچیده ای را پشت سر می گذارد، در نوع با یکدیگر تفاوت دارند. از نوشیدن آن لذت ببرید و اگر بتوانید این تفاوتها را پیدا کنید، از نوشیدن آن بیشتر لذت می برید.


تیرینک در اینستاگرام

منبع drinktrade
نظر بگذارید