چه زمانی برای ورزش کردن مناسب تر است؟

همه می دانیم که برای حفظ سلامتی باید ورزش کردن را انتخاب کنیم و فعالیت داشته باشیم. اما چه زمانی برای ورزش کردن مناسب تر است؟

ورزش چه فوایدی دارد؟

هنگامی که یک ورزش را بطور مداوم انجام می دهید، گاه فراموش می کنید که اصلاً چرا ورزش می کنید. تناسب و ظاهر خوب معمولاً اولین دلیل ورزش کردن است. اما ورزش کردن دلایل مهم تری نیز دارد:

  • پرورش عضلات ضعیف
  • کاهش چربی بدن
  • داشتن استخوانهای محکم
  • عملکرد ذهنی بهتر
  • عملکرد بهتر انسولین
  • تولید هورمون تستسترون و افزایش عملکرد هورمونهای ضد پیری
  • رفع استرس
  • افزایش خلاقیت
  • خواب بهتر و آرام تر
  • رفع افسردگی

البته دلایل دیگری را نیز می توان به این لیست اضافه کرد، اما همینقدر کافیست که بدانید ورزش تا چه حد برای همه و سلامتیشان مفید است.

آیا ورزش هنگام صبح بهتر است یا شب هنگام؟

اگر از دسته افرادی هستید که صبح ها حالتان بهتر است و فعال ترید اولین انتخابتان ورزش هنگام صبح است. اما اگر از افرادی هستید که بعد از ظهرها و شبها فعالترید باید برای تعیین ساعت ورزش کمی فکر کنید.

ورزش کردن هنگام صبح نه تنها می تواند بدن و ذهن را بیدار کرده و در تمام طول روز آن را سرحال نگهدارد، بلکه می تواند برای ساعتهای پایانی روز نیز فوائد زیادی داشته باشد. با ورزش صبحگاهی ساعت بدن تنظیم شده و بهتر کار می کند.

اگر شبها دیر می خوابید هنگام صبح بدن نمی تواند خوب فعالیت کند. اما ورزش صبحگاهی موجب می شود تا همه چیز منظم شود. ورزش صبحگاهی به شما کمک می کند شبها آسان تر بخوابید و کیفیت خوابتان بهتر شود.

طبق تحقیقات ورزش صبحگاهی موجب می شود تا بدن کاملاً و به راحتی به خواب رود و در نتیجه موجب بازسازی بهتر آن می شود. ورزش صبحگاهی دمای بدن را افزایش می دهد. افزایش دما بدن را از خواب بیدار می کند و علاوه بر این موجب هوشیاری می شود.

همانطور که ورزش هنگام صبح موجب بیداری بدن می شود، ورزش هنگام شب نیز بدن را بیدار می کند در نتیجه فرد به سختی به خواب می رود.

چه ساعتی از روز برای ورزش کردن بهتر است؟

همانطور که گفته شد ورزش در صبح فوائد زیادی دارد، اما دقیقاً چه ساعتی مناسب تر است؟ طبق تحقیقات اگر نظرتان از ورزش کاهش وزن و کالری سوزی است ساعت خاصی از صبح را نمی توان تعیین کرد. اگر ورزش می کنید تا حالتان بهتر شود و انرژی بگیرید صبح بهترین زمان ورزش است.

نوع ورزشی که انجام می دهید نیز در انتخاب ساعت مؤثر است. اگر پیاده روی می کنید و یا می دوید بهترین زمان بلافاصله پس از بیدار شدن است. اگر ورزش هائی مانند ورزشهای قدرتی(strength training)، تمرینات شدید و متناوب (HIIT training)، ورزشهای دایره ای(circuit training)و ورزشهای آموزش نظامی (boot camp)  انجام می دهید بهتر است مدتی پس از بیدار شدن باشد.

بسته به نوع برنامه ریزیتان شاید نتوانید کامل از این ساعتها پیروی کنید. شما می توانید پس از یک صبحانه سبک ورزش را آغاز کنید، حتی می توانید کمی ورزش سبک هنگام صبح انجام دهید و ورزشهای سنگین را برای ظهر و یا بعد از کار نگه دارید.

 پس می توان نتیجه گرفت ساعت ورزش به هدف شما از ورزش کردن بستگی دارد. اگر نظرتان چربی سوزیست بهترین زمان صبح اول وقت است چون سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند.

اما اگر نظرتان بدن سازی و قدرتمند شدن است می توانید تا عصر هم ورزش کنید. در این ساعات سطح هورمونها بخصوص هورمون تستسترون افزایش یافته و در نتیجه قدرت افزایش می یابد.

فرقی نمی کند چه زمانی ورزش می کنید باید تداوم داشته باشد. تداوم در ورزش موجب می شود اکسیژن کافی به بدنتان برسد، عملکردتان بهترشده و خستگی کمتری احساس کنید.

آیا بهتر است ناشتا ورزش کرد؟

اگر عادت به صبحانه سنگین نداشته باشید و یا اگر همیشه هنگام صبح زیاد غذا می خورید، به خاطر داشته باشید، اگر ورزشتان زیاد سنگین نیست بهتر است که ناشتا ورزش کنید.

عضلات نیاز به انرژی به شکل گلیکوژنی که در کبد وجود دارد و کربوهیدراتی که در شب گذشته خورده اید دارند. در حالت ناشتا بیشتر از 20 تا 30 دقیقه ورزش نکنید و حتماً 20 تا 30 دقیقه بعد از ورزش چیزی بخورید تا کمبود انرژی جبران شود.

اما اگر ورزش سنگین انجام می دهید حتماً نیمساعت تا یکساعت قبل از ورزش یک صبحانه سبک بخورید. مثلاً یک موز و یک شیک پروتئینی مصرف کنید. حتماً قبل از ورزش 8 اونس آب بنوشید. در حین ورزش جرعه جرعه آب مصرف کنید.

مهمترین امری که باید به آن دقت کنید تغدیه پس از ورزش است تا بتواند کمبود بدن را جبران کرده و بدن را دوباره سازی کند. حتماً نباید بلافاصله پس از پایان ورزش چیزی بخورید، اما باید گلیکوژن مصرف شده را جبران کرده و عضله سازی کنید. تغذیه پس از ورزش بدن را برای ورزش بعدی آماده می سازد. بهتر است تا دو ساعت پس از ورزش تغذیه خوبی داشته باشید.

ترکیب پروتئین و کربوهیدرات مناسب ترین نوع تغذیه برای باز یابی انرژی است. مصرف 30 گرم کربوهیدرات و 15 گرم پروتئین برای هر ساعت از ورزش سنگین مقدار مناسبی برای جبران انرژی است.

آیا ورزش قبل از خواب مضر است؟

پاسخ این سؤال بستگی به نوع ورزشی که انجام می دهید دارد. اگر ورزشتان سبک است مانعی ندارد که قبل از خواب ورزش کنید.

از بهترین ورزشهای قبل از خواب می توان از پیاده روی، دوچرخه سواری و یوگا نام برد. اگر ورزشتان سنگین است انجام آن قبل از خواب موجب می شود که بدن به سختی آرام شده، اندورفین افزایش یافته و در نتیجه بدن بیدار و هوشیار بماند.

حداقل یک تا دو ساعت زمان نیاز است که سطح اندورفین کاهش یابد. هر نوع ورزش سنگین باید حداقل دو ساعت قبل از خواب انجام شود تا بدن برای به خواب رفتن مشکل پیدا نکند.

یکی از بهترین ورزشهای قبل از خواب ورزشهای کششی است. با انجام این ورزشها عضلات بازسازی شده و آرام می گیرند، در نتیجه راحت به خواب می روید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید