چگونه می توان از پیری جلوگیری کرد و آن را به جوانی باز گرداند؟

به دستان خود نگاه کنید. دستها بهترین پیشگوها هستند. آنها نشان می دهند که پیری در راه است. چروکهای صورت را فراموش کنید، دستها قصه را بهتر و واضح تر برایتان می گویند.

زمانی آنها جوان، نرم، زیبا و شاداب بودند. حال پوست آنها کمی شل شده است. استخوانها رفته رفته بیرون زده و مشخص تر می گردند. پیری وجود دارد و بسیار سریع رخ می دهد. اما راههایی برای به تعویق انداختن آن وجود دارد.

دلیل واقعی پیری چیست؟

پیری موضوعی پیچیده است. چیزی که ارگانهای زنده را از ارگانهای مرده متمایز می سازد توانایی سازگاری ارگانهای زنده با استرس هاست. اگر ماهیچه ها را با دمبل ورزش دهید قوی تر می شوند. عضلات ابتدا صدمه می خورند، ترمیم می شوند و سپس قوی می شوند.

برای اینکه بتوان با برخی از استرسها سازگار شد سلولها باید تقسیم شوند. اما سلولها فقط می توانند در مدت زمان مشخصی تقسیم شوند.

اگر سلولها بیشتر از حد معمول تقسیم شوند به شکل خودکار وارد مرحله مرگ برنامه ریزی شده می شوند، در واقع خود کشی می کنند. این مکانیسم نوعی مکانیسم دفاعی بدن است. اگر این سلولها دفعات بیشتری تقسیم شوند مشکلاتی مانند سرطان ایجاد می کنند.

انباشته شدن بیش از حد سلولها در بافت معینی، موجب پیری می شود.

چگونه می توان مانع پیری شد؟

روشی وجود دارد که می توان روند انباشته شدن سلولهای مرده در بدن را کاهش داد. با پیروی از سبک زندگی سالم می توان تقسیم سلولها را آهسته نمود و روند احتمال ایجاد اشتباه را در سلولها به حداقل رساند.

  به تغذیه خود توجه کنید

آیا در مورد آنتی اکسیدانها اطلاعاتی دارید؟ این ترکیبات موجود در غذا می توانند استرس وارد بر سلولها را کاهش دهند.

گیاهان 64 مرتبه بیشتر از محصولات حیوانی آنتی اکسیدان دارند. نوشیدنیهایی مانند چای سبز و قهوه نیز می توانند برای مدت کوتاهی سلولهای سیستم دفاعی بدن را تحریک نمایند.

ورزش کنید

ورزش کمک می کند تا جوانتر به نظر بیائید. نیازی به پشتوانه علمی نیست چون همه نشانه های آن را دیده ایم. انجام تمرینات ورزشی بدن را در موقعیت استرس قرار می دهد، اما در دراز مدت بدن را قوی می کنند.

بهترین نوع ورزش برای زندگی سالم ورزشهای قلبی عروقی هستند. ورزشهایی مانند دوخطر بیماریهای قلبی که می توانند موجب مرگ شوند را کاهش می دهد.

مدیتیشن روزانه انجام دهید

زندگی ما پر از مشغله و کار است. اغلب فراموش می کنیم که در لحظه زندگی کنیم و مدام نگران آینده و یا در حسرت گذشته ایم. این مسأله موجب استرس شده و به مرگ سلولها میانجامد.

زمانی را در طول روز برای تمرکز بر تنفس خود در نظر بگیرید، حتی 5 دقیقه نیز می تواند کافی باشد. ابتدا از 2 دقیقه در روز کار را آغاز کنید و به مرور به زمان آن بیفزائید.

خوب بخوابید

حتماً می دانید که اگر کم بخوابید دچار استرس می شوید. همین استرس موجب می شود که شبها دیرتر به خواب رفته و صبحها زودتر از خواب بیدار شوید. خواب وسیله ای است که بدن توسط آن آرام شده و خود را ترمیم می کند. این آرامش برای سیستم ایمنی بدن که وظیفه سلامت و زیبایی بدن را به عهده دارد بسیار حیاتی است.

از کجا باید آغاز کرد؟

آنچه که در زندگی انجام می دهیم اگر خوب باشد عمل بهتری را به دنبال دارد و اگر بد باشد نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت. اگر خوب غذا بخورید کیفیت خوابتان بهتر شده و بهتر می توانید ورزش کنید.

اگر کم بخوابید نمی توانید خوب ورزش کنید و تغذیه تان نامرتب و ناسالم می شود. تمام عادتهای شما با یکدیگر در ارتباطند.

چیزی که نیاز دارید دقت به عادتهایتان در زندگی است. هر یک از عواملی که ذکر شد می توانند مانع پیری شود.

  • تغذیه
  • ورزش
  • مدیتیشن
  • خواب

شما می توانید یکی از این عوامل را انتخاب کرده و با آن آغاز نمائید. کمی پس از آغاز یکی از این عوامل و ارتقاء آن دیگری را آغاز نمائید. هیچ یک از این عوامل نباید نادیده گرفته شوند. ارتقاء همه این عوامل می تواند مانع پیری شود.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید