چه کسانی نباید از داروهای گیاهی استفاده کنند

بسیاری از داروهای شیمیایی در بسته بندی های رنگارنگ حاصل تحقیق بر روی اجزای موثر گیاهان دارویی هستند. حدود 25 درصد از داروهای تجویز شده از سوی پزشکان در آمریکا شامل یک جزو مشتق از گیاهان است. با مجله تیرینک همراه باشید تا به شما بگوییم چه کسانی نباید از داروهای گیاهی استفاده کنند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده که در حال حاضر 80 درصد جمعیت جهان یعنی حدود 4 میلیارد نفر از طب گیاهی در درمان بیماری ها استفاده می کنند.
WHO می گوید: از حدود 119 داروی گیاهی تجویز شده توسط پزشکان، حدود 74 مورد آن دقیقا در طب سنتی به همان نحو توصیه شده است.
امروزه مواد مشتق از گیاهان نقش عمده ای در صنعت داروسازی دارند. چنین داروهایی برای درمان بیماری های قلبی، فشار خون بالا، انواع دردهای مزمن، آسم و دیگر بیماری ها به کار می رود. به عنوان مثال افدرا گیاهی است که در طب سنتی چین مورد استفاده بوده است. افدرئین که جزو فعال این داروی گیاهیست، سابقا در تهیه داروهایی برای تسکین آسم به کار می رفت. مثال دیگر گل انگشتانه است که خواص درمانی آن از سال 1775 شناخته شده است و در طب گیاهی استفاده فراوانی دارد.

 

مصرف داروهای گیاهی

 

داروخانه طبیعت

دسته بندی علمی گیاهان دارویی مهم و قدری دشوار است یکی از روش های طبق بندی گیاهان بصورت زیر است:

گیاهان مقوی

این گیاهان در شرایط خاص برای تقویت بیمار تجویز می شود که عمدتا در دوران نقاهت پس از بیماری حاد استفاده می شود. برخی از این گیاهان و میوه ها مثل میوه نسترن، سیب و هویج، حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات قندی هستند که در تامین انرژی مورد نیاز بدن بعد از بیماری برای عملکرد بهتر بدن نقش دارند.

گیاهان مدر

مقدار آب موجود در بین بافتها تحت تاثیر عوامل گوناگون دچار تغییر می شود. مثل اختلال عملکرد قلب، ریه و کلیه ها. مواردی هم مانند عادت ماهیانه در خانمها، باعث تجمع مایعات و ادم را به همراه دارد. یکی از موثرترین راه های تعدیل آب موجود در فضای بین سلولی و بافت های مختلف بدن، استفاده از گیاهان مدر است که باعث تسکین عوارض ناشی از این بیماریهاست. مانند گیاه شیرین بیان ولی خانمهای باردار و شیرده و یا بیماران کبدی، قلبی، کلیوی و فشارخون بالا که مدرهای تیازید مصرف می کنند ممکن است با شیرین بیان تداخل دارویی ایجاد کند و پتاسیم زیادی را از دست بدهند.

گیاهان مسهل و ملین

برای رفع یبوست و تسهیل دفع سموم گیاهان مسهل و ملین مصرف می شوند. گیاهان مسهل از جمله ریشه ریوند از طریق افزایش ترشح صفرا و تحریک حرکات دودی روده این کار را انجام می دهد و بعضی مثل ریشه شیرین بیان و روغن زیتون با تحریک جدار روده موجب برطرف شدن یبوست می شوند.

از مصرف همزمان داروهای شیمیایی و گیاهی بپرهیزید

بسیاری از مردم گیاهی بودن و طبیعی بودن دارو را دلیلی برای بی ضرر بودن آن می دانند و فکر می کنند تمامی گیاهان دارویی و گیاهان دارویی بی ضرر و بدون عوارض جانبی است. متخصصان داروسازی تذکر می دهند که مصرف داروهای گیاهی همراه با دیگر داروهای شیمیایی مورد استفاده بیمار ممکن است عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

داروهای گیاهی

تئوفیلین

بنابر این توصیه می شود همواره قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از داروهای گیاهی موجب تداخل در قدرت جذب موادغذایی مورد نیاز بدن می شوند. در حالی که انواع دیگری از داروهای مذکور موجب افزایش یا کاهش تاثیر یک داروی خاص می شوند.

در این زمینه و داروهای گیاهی می توان به داروی تئوفیلین اشاره کرد که برای درمان آسم استفاده می شود. این دارو حاوی گزانتین است که در چای، قهوه و شکلات نیز یافت می شود.
مصرف این مواد غذایی به مقدار زیاد همراه با تئوفیلین ممکن است موجب مسمومیت دارویی شود. بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی هم، اثر داروها را تحت تاثیر قرار می دهند. مثلا مقدار زیاد کلم بروکلی، اسفناج و دیگر سبزیجات حاوی ویتامین K اثر داروهای ضد انعقادی مثل هپارین و وارفارین را بهمراه دارد.

سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری های مزمن که معمولا دو یا چند دارو را به طور دائم مصرف می کنند و مبتلایان به دیابت، فشار خون بالا، و بیماران قلبی از جمله بیمارانی هستند که باید قبل از مصرف داروهای گیاهی و یا دمنوش ها و جوشانده های گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.


نظر بگذارید