کنترل دردهای میگرن با نوشیدنی ها

میگرن نوعی مشکل و اختلال عصبی است. بسیاری از افراد در جهان دچار مشکل میگرن هستند. در حالی که علائم آن در هر دوره متفاوت است، اما همیشه حمله میگرن از هر نوعی که باشد، زندگی فرد مبتلا را مختل می کند. درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد، اما با برخی از روش های درمانی، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، حداقل می توان زندگی را بهتر نمود. برخی از نوشیدنی‌ها می توانند بر علائم میگرن و تناوب و تکرار دوره های حمله تأثیر بگذارند. به خاطر داشته باشید که برخی از مواد می توانند حمله های میگرن را تشدید کنند. قبل از استفاده از هر نوع نوشیدنی، ابتدا دقت کنید که حاوی تحریک کننده میگرن نباشد. بهتر است که برای استفاده از هر نوع نوشیدنی با پزشک مشورت کنید. با این مطلب از تیرینک همراه باشید.

نوشیدنی های مفید برای کنترل دردهای میگرنی

1. قهوه بدون کافئین/دیکف

در حالی که مصرف قهوه موجب تحریک حمله میگرن می شود، با استفاده از قهوه های بدون کافئین، هم قهوه بنوشید و هم مانع تشدید میگرن شوید. بهتر است رفته رفته میزان قهوه را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، چون ترک قهوه نیز مانند ترک مواد محرک دیگر دشوار است و موجب مشکلات ترک قهوه مانند سردرد می شوید. بسیاری از تولید کنندگان قهوه بدون کافئین، حدود 5/97% کافئین قهوه را جدا می کنند. در واقع مقدار بسیار کمی کافئین در قهوه باقی می ماند. افراد مبتلا به میگرن هنگام مصرف این قهوه ها باید به این موضوع دقت کنند. تا دچار مشکل نشوند.

قهوه دیکف و میگرن

2. چای سبز

اگر به دنبال یک جایگزین برای قهوه هستید (معمولی و دیکف)، چای سبز استفاده کنید. هر فنجان چای سبز 30 تا 50 میلیگرم کافئین دارد که در مقایسه با قهوه معمولی، مقدار ناچیزی است. چای سبز نیز مانند چای سیاه و اولانگ از گیاه چای ( کاملیا سینن سیز) تهیه می شود و مملو از آنتی اکسیدان است. اعتقاد بر این است که چای سبز می تواند سردرد را بر طرف کند، اما هنوز به بررسی های بیشتری برای اثبات آن وجود دارد.

3. دمنوش فیورفیو FeverFew

فیورفیو که به نام بابونه وحشی نیز شناخته می شود، یک گیاه گلدار است که قادر است علائم میگرن بخصوص سردرد یا حمله میگرنی را بهتر کند. چای فیورفیو بر علائم دیگری مانند حساسیت به نور و یا تهوع نیز تأثیر مثبت می گذارد. بهتر است فیورفیو را مانند دمنوشها استفاده کرد، چون جویدن برگهای آن موجب زخم در دهان می شود. برخی از کارشناسان و متخصصین میگرن، مصرف کپسول فیورفیو را تجویز می کنند. قبل از استفاده این چای با پزشک مشورت کنید. دقت کنید که سابقه آلرژی به این نوع گیاهان نداشته باشید. زنان باردار و مادران در دوران شیردهی نباید از این دمنوش استفاده کنند.

4. دمنوش نعنا فلفلی

به دلیل خاصیت ضد درد، روغن نعنا فلفلی را بصورت موضعی برای درمان جایگزین در سردردهای تنشی استفاده می کنند. طبق تحقیقات، مصرف چای آن یا استنشاق رایحه آن در دوران حمله میگرنی می تواند درد را تسکین دهد. البته در مورد این تأثیر باید تحقیقات بیشتری انجام شود. چای نعنا فلفلی فاقد کافئین است و می توان آن را در هر ساعت شبانه روز نوشید.

5. دمنوش زنجبیل

یکی دیگر از نوشیدنی های بدون کافئین، دمنوش زنجبیل است که می تواند تحمل سردرد میگرنی را آسان تر کند. این چای با ریشه گیاه زنجبیل تهیه می شود. اگر به تازگی دچار میگرن شده اید، مصرف این چای را جایگزین چایهای دیگر کنید.

دمنوش زنجبیل و میگرن

6. اسموتی های سبز

اگر از سبزیجات برگ سبز در رژیم غذایی خود کم استفاده می کنید، منتظر کمبود فولات یعنی ویتامین B9 باشید. این کمبود برای میگرن بسیار بد است. طبق تحقیقی مشخص شد که کمبود فولیک اسید (نوعی فولات) می تواند علائم میگرن را تشدید کند. یکی از راههای تأمین فولات، استفاده از اسموتی هائی است که با انواع بری ها، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج یا کیل و شیر گیاهی تهیه شده باشند.

7. آب

در کنار نوشیدنیهای دیگر، مصرف آب به مقدار کافی بسیار اهمیت دارد. آب می تواند مانع کم آبی بدن شده و از حمله های میگرنی جلوگیری کند. قبل و بعد از ورزش و فعالیت بخصوص در فصل گرما، حتماً آب بنوشید تا آب از دست رفته بدنتان جبران شود.

تاثیر نوشیدن آب روی میگرن

8. آب های طعم داده شده با میوه

بسیاری از مردم به دلیل یکنواختی طعم، آب کافی نمی نوشند. همانطور که می دانید کم آبی موجب حمله های میگرنی و تشدید آنها می شود. به سادگی تکه های میوه را در آب بیاندازید تا مواد مغذی و طعم آنها در آب آزاد شوند. بسته به نوع میوه ای که استفاده می کنید، نه تنها کم آبی بدن جبران می شود، بلکه مواد مغذی زیادی نیز به بدنتان می رسد.

9. آب انگور

آب انگور یکی از محبوب ترین آب میوه های دوران کودکی است که منافعش تا بزرگسالی در بدن می ماند. نصف فنجان آب انگور، حدود 10 میلیگرم منیزیم دارد که یکی از مهمترین مواد معدنی برای بهتر کردن علائم میگرن است. کمبود منیزیم در ارتباط مستقیم با بی نظمی گیرنده های عصبی است. این گیرنده ها نقش مهمی در حمله های میگرنی دارند. زنان نیاز به 310 تا 340 میلیگرم و مردان نیاز به 400 تا 420 میلیگرم منیزیم در روز دارند. البته این میزان با سن فرد تغییر می کند. دریافت مناسب منیزیم، برای عملکردهای دیگر بدن مانند متابولیزم، قلب، انقباض عضلات و بسیاری دیگر لازم است.

10. آب پرتقال

آب پرتقال نیز به دلیل میزان بالای منیزیم، می تواند برای رفع سردردهای و حمله های میگرنی، به بیمار کمک کند. ½ فنجان آب پرتقال، حدود 11 میلیگرم منیزیم دارد. آب پرتقال طبیعی و بدون شکر یکی از گزینه های خوشمزه برای کنترل حمله های میگرنی است. اما اگر یکی از انواع مرکبات حمله هایتان را تشدید می کند، آب پرتقال استفاده نکنید.

11. آب گریپ فروت

اگر از میوه با طعم ترش تر خوشتان میاید، آب گریپ فروت بنوشید. گریپ فروت دارای بالاترین میزان منیزیم است. ½ فنجان آب گریپ فروت، حاوی 13 میلیگرم منیزیم است. طبق تحقیقات، ریز مغذی های گریپ فروت را می توان با میزان ریز مغذی های خود گریپ فروت مقایسه کرد و به یکسان بودن آنها پی برد. بهتر است که از آب گریپ فروت طبیعی و بدون شکر استفاده کنید. مانند پرتقال، اگر به یکی از مرکبات واکنش بد نشان می دهید، از مصرف آب گریپ فروت خودداری کنید.

تاثیر آب گریپ فروت روی میگرن

12. شیر کم چرب

ریبو فلاوین (ویتامین B12 ) مانع تکرار حمله های میگرنی می شود. مصرف شیر کم چرب می تواند ریبوفلاوین مورد نیاز بدن را برایتان تأمین کند. در واقع 1 فنجان شیر کم چرب (2%)، حدود 5/0 گرم ریبو فلاوین دارد. این میزان می تواند 50% ریبوفلاوین مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند.

کلام آخر
میگرن نوعی شرایط و اختلال عصبی است که درمان شناخته شده ای ندارد. با تغییر سبک زندگی و رژیم غذائی مانند مصرف نوشیدنی های خاص، احتمال کنترل آن وجود دارد. چای و قهوه بدون کافئین التهاب را کاهش می دهند. شیر کم چرب و برخی از آب میوه ها و اسموتی ها نیز مواد مغذی مؤثری برای کنترل میگرن به بدن می رسانند. دلایل میگرن در همه افراد یکسان نیست و تفاوت دارند و بهترین راه برای جلوگیری از تشدید آن، اجتناب از مصرف مواد محرک بیماری است. هر نوشیدنی که موجب حمله میگرن و یا تشدید آن می شود، باید از رژیم غذائی حذف شود. به خاطر داشته باشید که نوشیدنی ها تنها راه درمان و کنترل میگرن نیستند. اگر با اینگونه درمانها مشکلات کمتر نشوند باید به پزشک مراجعه نمود. شاید پزشک سبک زندگی و رژیم غذائی متفاوتی را برایتان در نظر بگیرد.


منبع healthline
نظر بگذارید