میزان کافئین در برگهای چای نسبت به دانه های قهوه

 برگهای چای قبل از دم کردن کافئین بیشتری نسبت به دانه های قهوه دارند. اما پس از تهیه آنها چای به مراتب رقیق تر از اکثر قهوه هاست. کافئین هر کدام را که انتخاب می کنید بستگی به غلظت و قدرتی که شما می پسندید دارد.

کافیین چای در ده ثانیه اول دم کردن از آن جدا می شود. پس اگر انتظار تأثیر بیشتر از چای دارید به جای دم دادن آن برای زمان طولانی تر، از برگهای بیشتر استفاده کنید.

چرا قهوه نسبت به چای محرک قویتری است؟

برگ چای نسبت به دانه قهوه کافیین بیشتری دارد. اما هنگامی که چای را دم می کنید تنها بخشی از آن از برگها جدا شده و داخل آب می شود و پس از دم کردن چای برگها را به عنوان تفاله بیرون می ریزید.

اما دانه های قهوه بیشترین میزان کافئین خود را هنگام دم کردن وارد آب می کنند و سپس تفاله آن دور ریخته می شود. به همین دلیل طبق منابع معتبر چای نصف قهوه کافئین دارد.

میزان کافیین یک فنجان قهوه فوری دو برابر یک فنجان چای است. میزان کافیین یک فنجان اسپرسو دو برابر یک فنجان قهوه فوری است. پس اگر معیار سنجش فنجان باشد نمی توان پذیرفت که چای بیشتر از قهوه کافیین دارد، مگر اینکه یک گرم یک گرم آنها را مقایسه نمائیم.

طبق آمار و تحقیقات معتبر یک فنجان قهوه 60 میلیگرم کافیین دارد. در حالی که همین آمار و تحقیقات برای چای 50 میلیگرم کافئین مشخص کرده اند.

چای معمولاً سفید (با شیر) نوشیده می شود ، در حالی که قهوه را اکثراً سیاه می نوشند. از آنجائی که شیر خاصیت آرام بخشی دارد با کافئین چای واکنش معکوس ایجاد کرده و بر کافئین تأثیر می گذارد.

چای علاوه بر کافئین حاوی مقدار مختلفی از تانین است که مانع جذب کافئین به خون می شود.

چای علاوه بر کافیین حاوی محرکهای دیگری است.

فاکتور دیگری در نیز چای وجود دارد. طبق تحقیقات هنگامی که میزان کافئین زیاد باشد از لحاظ شیمی حیاتی مانع فعالیت داروئی کافئین می شود.

این نظریه فاقد اعتبار است و کافئین در هر حالتی در چای و قهوه وجود داشته و فعالیت خود را انجام می دهد. تمام باورهایی که در مورد کافیین اظهار شده است پایه علمی ندارد.

اما نمی توان انکار کرد که اگر معیار سنجش گرم باشد، کافیین برگهای چای بیشتر از دانه های قهوه است. قهوه ای که به صورت استاندارد تهیه می شود بین 100 تا 200 میلیگرم کافیین دارد و در همان اندازة مورد قیاس، چای 40 تا 75 میلیگرم کافئین دارد.

زمان طولانی برای دم کردن چای شاید کمی موجب افزایش کافیین شود، اما بیشترین تأثیر را بر طعم چای دارد. به طور استاندارد چای نباید برای زمان بیشتر از 5 دقیقه دم بکشد.

بسیاری این نظرات را رد کرده و هنوز نیز میزان کافیین قهوه را بیشتر می دانند. دلیل آن را نیز در قدرت محرکه قهوه می دانند و از نظر آنها قهوه باعث هوشیاری شده و موجب بیداری آنها می گردد.

بسیاری از افراد چای را موجب آرامش، قهوه را باعث تنش دانسته و به عنوان محرک از آن یاد می کنند. به همین دلیل از هر دو استفاده می کنند.

بسیاری از افراد برای محافظت از خود و دوری از تأثیرات مخرب کافیین از چای سبز استفاده می کنند.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید