انتخاب سبک زندگی و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن یک مکانیزم دفاعی است که از بدن در مقابل بیماریها، باکتریها، ویروسها و انگلها محافظت می کند. حفظ سلامت سیستم ایمنی موجب می شود تا بتواند وظایف خود را بهتر انجام دهد.

اما سلامتی چیزی فراتر از مصرف ویتامین، شستن دستها و مصرف غذاهای مغذی است. سبکهای زندگی مختلفی وجود دارند که می توانند از سیستم ایمنی بدن محافظت کنند.

مواردی که تاثیر مستقیم بر سیستم ایمنی بدن دارد

  1. حداقل ارتباط اجتماعی

ارتباط با دوستان و یا خانواده امری حیاتی برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن است. طبق تحقیقات افرادی که کمتر در ارتباط با دیگران هستند، بیشتر بیمار و یا مضطرب می شوند و زندگی کوتاهتری دارند.

  1. خواب کم و بی کیفیت

خواب در ارتباط مستقیم با سیستم ایمنی است. خواب کم و یا بی کیفیت بر سلولها اثر گذاشته و موجب می شود تا کمتر بتوانند با جرمها مقابله کنند. هر انسان بالغ نیاز به 7 تا 9 ساعت خواب بدون وقفه و با کیفیت دارد.

  1. دید منفی به زندگی

دانشمندان پس از تحقیقات زیاد اظهار می کنند که افراد بدبین و منفی عمر کوتاه تری نسبت به افراد مثبت و خوش بین دارند. تمرکز بر جنبه های خوب زندگی و اجتناب از استرس عمر را طولانی تر کرده و عملکرد سیستم ایمنی را بهتر می نماید.

  1. احساسات سرکوب شده

افراد درونگرا و یا افرادی که احساسات خود را سرکوب می کنند سلولهای دفاعی کمتری دارند.

  1. استرس مزمن روزانه

افرادی که زیاد کار می کنند و بیشتر روز را در محیطی استرس زا می گذرانند، سیستم ایمنی ضعیف تری داشته و در مقابل بیماریها آسیب پذیرترند.

  1. تماس محیطی با اجسام آلوده به جرمها

طبق تحقیق پزشکان ویروسهای آنفولانزا و سرما خوردگی به راحتی منتقل می شوند. آنها می توانند از راه دستها به آسانی منتقل گردند. از تماس با اشیائی مانند صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره در، تلفن، دکمه آسانسور و یا حتی قلمی که افراد آلوده با آن در تماس بوده اند خودداری کنید.

  1. تمرینات نا مناسب

در گذشته برای خرید منزل پیاده به سوپرمارکت، نانوائی و یا قصابی می رفتیم، اما امروزه همه برای انجام اینکار از اتومبیل استفاده می کنند. افرادی که فعالیت بدنی کم و بی نظمی دارند بیشتر از افراد دیگر بیمار می شوند.

دانشمندان توصیه می کنند که روزانه 30 دقیقه پیاده روی سریع انجام دهید. این مقدار پیاده روی سلولهای دفاعی را به مجبور به فعالیت و درنتیجه سیستم ایمنی بهتر کار می کند.

  1. معاشرت با افراد سیگاری

هر ساله 3 هزار نفر از افراد سیگاری از بیماری سرطان ریه جان خود را از دست می دهند. حدود 300 هزار کودک در سال به دلیل هم جواری با افراد سیگاری مبتلا به بیماریهای عفونی سیستم تنفسی می شوند.

  1. مصرف بیش از اندازه از آنتیبیوتیک

این دارو قوی فقط باید برای عفونت ناشی از باکتری استفاده شود. افرادی که آنتی بیوتیک را برای مشکلات ویروسی مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزا استفاده می کنند موجب سرکوب سیستم ایمنی می شوند و از سوی دیگر موجب پایداری و قدرت باکتری در بیماریهای دیگر می شوند.

  1. خنده

خنده موجب کاهش هورمون استرس می شود و در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی را ارتقاء می دهد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید