روش تهیه چای ارل گری با شیر

آیا شما هم چای ارل گری را دوست دارید؟ آیا به نوشیدن شیر، علاقه مندید؟ اگر پاسختان مثبت است، حال بگوئید که به ترکیب ایندو نیز علاقه دارید؟ اگر از دلمه شدن شیر نگران هستید، ترسی نداشته باشید، جای هیچ نگرانی نیست. یکی از نگرانیهای علاقه مندان به شیر چای دلمه شدن شیر است.

آیا شیر در چای ارل گری دلمه می شود؟

اگر با برخی از نکات در مورد چای ارل گری آشنا شوید، دیگر نگران دلمه شدن شیر در آن نخواهید شد.

  • کارهایی که برای تولید ارل گری انجام می شود.
  • مقایسه آب مرکبات با اسانس روغنی مرکبات
  • شیر از چه موادی ساخته شده است
  • تأثیر دما بر شیر

ابتدا باید بدانید که ارل گری با چه مواد اولیه ای و یا چگونه تهیه می شود. ارل گری چایی است که توسط پاشیده شدن اسانس روغنی برگاموت بر روی برگهای چای تهیه می شود. به خاطر داشته باشید که در تهیه این چای حتماً از اسانس روغنی که از برگهای برگاموت تهیه شده است، استفاده می شود.

این اسانس روغنی از گلهای برگاموت تهیه می شود و عطری شیرین دارد. هنوز هم بسیاری از شرکتها از همین روش استفاده می کنند. به همین دلیل تولیدات آنها گرانتر از تولیدکنندگان دیگر است. نوع دیگر تهیه ارل گری استفاده از گلهای برگاموت است که روی برگهای چای ریخته می شوند. این روش بسیار شبیه تهیه چای سبز یاس است. برخلاف آنچه در مورد قیمت ارل گری گفته شد، بسیاری عقیده دارند که مصرف اسانس روغنی ارزانتر از استفاده از برگهای برگاموت است.

یکی از مهم ترین مسائل تشخیص و تمایز میان اسانس روغنی است که از پوست مرکبات گرفته می شود و عصاره ای است که از پالپ (تفاله) مرکبات تهیه می شود. اسانس روغنی فقط عطر و طعم دارد و چون حالت اسیدی ندارد، pH شیر را پائین نمیاورد. همه مرکبات حاوی اسید سیتریک هستند و pH پائین دارند.

برای تهیه ارل گری، برگهای چای در معرض اسانس روغنی قرار می گیرند و آب مرکبات برای آنها استفاده نمی شود. در نتیجه هیچ نوع اسیدی ندارند که موجب بریدن و دلمه شدن شیر شوند. اگر اسانس روغنی را بچشید مزه ترش دارد ولی فاقد اسید است.

شیر در دو حالت دلمه می شود

حالت اول: اگر شیر بیرون از یخچال بماند احتمال دلمه شدن آن هنگام مصرف زیاد است. اگر شیر گرم شده و برای چند ساعت به حال خود رها شود، فاسد و یا دلمه می شود.

 حالت دوم: اگر pH  شیر پائین بیاید، دلمه می شود. بطور مثال، افزودن آب لیمو و سرکه به شیر آن را دلمه می کند. بطور مثال، اگر مایونز را در خانه تهیه می کنید و حاصل کارتان یک مایونز خیلی غلیظ و سنگین می شود، با چند قطره آبلیمو و یا سرکه می توانید آن را رقیق و سبک کنید. همین مسأله در مورد شیر نیز صدق می کند. روغن مرکبات فقط عطر و طعم دارد و فاقد اسید است.

شیر حاوی چربی و پروتئین است. ایندو ماده در کنار هم قرار دارند که به آن کشک گفته می شود. در این حالت توده ای ایجاد نمی کنند. اما هنگامی که ماده اسیدی به آنها اضافه شود، تبدیل به توده می شوند. از آنجایی که روغن مرکبات فاقد اسید است، پس برای شیر مشکلی ایجاد نمی کند. چای ارل گری حاوی مقدار بسیار کمی روغن مرکبات است و در نتیجه اگر به شیر اضافه شود، مشکلی ایجاد نشده و شیر دلمه نمی شود.

3 روش افزودن شیر به چای بدون دلمه شدن

به 3 روش می توان به سادگی شیر را به چای ارل گری اضافه کرد:

  1. قبل از تهیه چای، شیر را گرم کنید

یک روش گرم کردن شیر قبل از استفاده است. ریختن شیر سرد در چای داغ می تواند موجب خرابی شیر شود. اما اگر شیر را از قبل گرم کنید، چون دمای چای و شیر تقریباً یکسان هستند، مشکلی برای شیر ایجاد نمی شود. قبل از استفاده در چای، چند ثانیه شیر را در ماکروفر گرم کنید. برای اطمینان خاطر، بهتر است چای را به شیر اضافه کنید. پس اگر یک فنجان شیر چای درست می کنید، ابتدا شیر را در فنجان بریزید، سپس چای را روی آن بریزید.

  1. از شیر خشک استفاده کنید

یکی دیگر از روشها استفاده از شیر خشک است. طعم این نوع چای نیز شبیه طعم شیر چایی است که به روش متداول تهیه می شود. در این حالت می توانید یا ابتدا شیر خشک را در فنجان بریزید و سپس چای به آن اضافه کنید و یا برعکس ابتدا چای را ریخته و شیر را اضافه نمائید. در دو حالت ترکیب را به آرامی و خوب بهم بزنید.

از هر روشی که استفاده می کنید، فرقی نمی کند، فقط مطمئن باشید که شیر دلمه نمی شود. تنها موادی که در شیر خشک وجود دارند، چربی، پروتئین و قند هستند و در نتیجه مشکلی برای شیرتان ایجاد نمی شود.

  1. چای کیسه ای و یا چای ارزان برای تهیه شیر چای استفاده کنید

انواع چایها، بخصوص چایهای ارزان به کمک طعم دهنده تهیه می شوند. گاه برای طعم دادن از اسانسهای روغنی استفاده می کنند و گاه فقط از طعم دهنده ها استفاده می شود. به این معنا که در چای ارزان فقط طعم و عطر است و برگاموتی وجود ندارد.

پس اگر نگران دلمه شدن شیر هستید، از چایهای ارزان ارل گری و یا چای کیسه ای استفاده کنید.

نتیجه گیری:

شما می توانید با خیال آسوده به چای ارل گری شیر اضافه کنید، چون هیچ اسیدی در آن وجود ندارد. اما اگر می خواهید با اطمینان بیشتری شیر چای تهیه کنید، ابتدا شیر را گرم کنید و یا از شیر خشک استفاده کنید. شاید شما به شیر چای علاقه نداشته باشید، اما حتماً یکبار امتحان کنید، چون طعم بسیار مطبوعی دارد.


نظر بگذارید