روش کاشت و نگهداری نعنا در خانه

نعنا را به راحتی می توان کاشت و در غذاهای مختلف استفاده کرد. نعنا یک گیاه خودروست و نه تنها طعم خوبی به غذا و نوشیدنی ها می دهد، بلکه خواص زیادی برای سلامتی دارد. از نعنا در درمان مشکلات گوارشی و رفع سردرد استفاده می شود. تنها چیزی که نیاز دارید، گذاشتن آن در گلدان است. با این روش می توانید مانع گسترش غیر قابل کنترل آن شوید. با این مقاله از تیرینک همراه باشید.

نعنا چیست؟

نعنا گیاهی پایاست و عطر بسیار خوبی دارد. برگهای آن دندانه دار و گلهایش سفید، بنفش و یا صورتی هستند. انواع مختلفی از آن در طبیعت دیده می شود که همگی دارای عطر و رایحه خوشی هستند. فرقی نمی کند که برگهایش براق و نرم باشد یا سبز روشن و دندانه دارو ویا گاه چند رنگ، همگی دارای رایحه ای خوشایندند. انواع آن را می توانید از ساقه 4 گوشه آن بشناسید. اگر برگ این گیاه را میان انگشتانتان بچرخانید، متوجه بوی تند و خوشایند آن می شوید. این رایحه شما را به یاد آب نبات، شربت و چای شیرین میاندازد.
علاوه بر استفاده در آشپزی، از نعنا در پزشکی، تولید خوشبوکننده ها و پوشش گیاهی زمین نیز استفاده می شود. این گیاه زیبا در نور و سایه می روید و رشد می کند. از آنجایی که این گیاه بسیار سریع گسترش میابد، باید مراقب محل کاشت آن باشید.

روش کاشت نعنا در خانه

کاشت نعنا

  • نعنا یک گیاه پایا و قوی است که در خاک مرطوب و نور زیاد می روید.
  • بطور کل این گیاه مانند اجداد خود که در کنار نهرها می روییدند، عاشق رطوبت است.
  • بیشتر در نور خورشید و یا سایه کم می روید، اما از انواع رنگی آن باید در مقابل نور محافظت شود.
  • برای کشت آن در باغچه، 1 تا 2 شاخه نعنا را در خاک مرطوب بکارید. این گیاه به سرعت در همه جا پخش می شود و ارتفاعی حدود 30 تا 60 سانتیمتر پیدا می کند.
  • نعنا یک گیاه پر قدرت است و اگر محدود نشود به سرعت فضای زیادی را اشغال می کند. بهتر است هر شاخه نعناع در یک گلدان به قطر 25 سانتیمتر کاشته شود. گلدان باید قادر به تخلیه آب اضافی باشد (سوراخ داشته باشد).
  • گلدان را پس از رشد آن و زیاد شدن آنها، در خاک و یا گلدان بزرگتری می توان کاشت.

مراقبت از نعنا

نعنا نیاز به توجه زیادی ندارد. در محیط خارج از خانه برای اینکه مرطوب بماند و برگهایش کثیف و آلوده نشوند، روی آنها پوشش نازکی از پلاستیک (ملچ) بکشید. در ابتدا نعناع بسیار تمیز، پر برگ، به صورت ایستاده و تنها رشد می کند. اما چیزی نمی گذرد که شروع به گسترش قلمروی خود می کند. اگر مانع رشد و گسترش افقی آن نشوید، یک شاخه نعناع در مدت یک سال، 120 سانتیمر فضا را بصورت افقی اشغال می کند. ریشه آن کوتاه است و به راحتی از خاک بیرون میاید. هر چه بیشتر آن را بچینید و هرس کنید، بیشتر و بهتر رشد می کند. اما مراقب رشد افقی آن باشید.
آفات و بیماریها
سفیدک سطحی
لکه روی برگها
آفت ساقه
آنتراسن
بوی نعنا برای موش آزار دهنده است و به همین دلیل در مکانهایی که احتمال وجود موش و زاد و ولد آنها می رود، می توان از نعنا برای فراری دادن آنها استفاده نمود. گوزنها نیز از بوی آن فراری هستند.

نگهداری نعنا در خانه

برداشت و نگهداری نعنا

اگر نعنا هر از چند گاهی برداشت شود، به سلامت آن کمک می شود. برگهای جوان عطر بیشتری دارند. بهترین زمان برداشت آن در آغاز بهار است. اگر چه طعم نعنای تازه بسیار مطبوع است اما می توان آن را فریز و یا خشک کرد.
قبل از گل دهی نعنا را از 2 تا 3 سانتیمتر بالاتر از خاک قطع کنید. هر شاخه آن را می توان 2 تا 3 مرتبه کاشت. این گیاه را می توانید در خانه نیز نگهداری کرده و از آن در طول زمستان استفاده کنید. اگر می خواهید آن را خشک کنید، شاخه ها را قبل از گل دهی گیاه بچینید و خشک کنید. برگهای خشک را در ظرفهای در بسته و بدون هوا نگهداری کنید. شما می توانید فقط برگها را بچینید.

تکثیر نعناع

شاخه ای با ارتفاع 15 سانتیمتر را بصورت افقی در خاک بکارید تا ریشه دهد. شاخه آن در لیوان آب نیز ریشه می دهد. با این دو روش می توان گیاه را تکثیر کرد. مصارف و منافع نعنا در پزشکی برای رفع سردرد تنشی، کمپرس نعنا روی پیشانی خود بگذارید. آغشته کردن شقیقه ها به روغن این گیاه نیز سردرد را از بین می برد. نعنا استرس و اضطراب را برطرف می کند.

استفاده از نعناع در آشپزی

از نعنای اسپرمینت و نعنای باغی برای غذا، از نعنای فلفلی برای دسر استفاده می شود. برای طعم دادن به سالاد میوه می توان از نعنای سیب و پرتقال استفاده کرد. در خاورمیانه از نعنا در سالاد تبوله و پخت گوشت بره استفاده می شود. نعنا با نخود، کدوی سبز، و لوبیای تازه بسیار خوشمزه می شود. از آن برای مزه دار کردن سبزیجات، تهیه سوپ، سالاد میوه و پیتزا نیز بکار می رود. در قالب یخ نعناع گذاشته و آب بریزید. با این یخها آب و چای خود را خنک و خوشمزه کنید.


منبع gardeningknowhow
نظر بگذارید