آیا سرکه سیب در کاهش وزن مؤثر است؟

برخی از میوه ها مانند سیب حکایتها دارند. اگر چه به دلیل فراوانیش سیب میوه عجیبی به نظر نمی رسد اما در فرهنگهای مختلف و میان مردم بسیار محبوبیت دارد. سیب نه تنها به دلیل خواصش معروفیت دارد بلکه سمبل سلامت در سراسر دنیاست و موجب کاهش وزن نیز می شود.

معروفیت آن به دلیل تنوع آن در طعم، مزه، رنگ و شکل آن است. مصرف تمام محصولاتی که با آن تهیه می شود (شیرین مانند مربا و یا ترش مانند سرکه) بسیار متداول است. این جواهر طبیعی منافع زیادی برای سلامتی دارد. اکثراً همه فواید آن را می دانیم اما با فواید سرکه آن کمتر آشنا هستیم.

آیا سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند؟

پاسخ این سؤال مثبت است. دانشمندان تئوریهای مختلفی در مورد مکانیزم بیولوژیکی این ماده ارائه داده اند. سرکه از گذشته های دور در پزشکی استفاده می شد.

تحقیقات نشان داده اند که سرکه سیب نه تنها در کاهش وزن مؤثر است بلکه موجب کاهش چربی و تری گلیسیرید در بدن می شود. در تحقیقی که در ژاپن انجام شد 144 نفر که مبتلا به چاقی مرضی بودند شرکت نمودند.

گروهی از این شرکت کنندگان روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب با غذای خود مصرف کردند و گروه دیگر 2 قاشق در روز مصرف نمودند، به گروه سوم شبه دارو داده شد.

از این 3 گروه خواسته شد جز مشروبات الکلی از رژیم دیگری پیروی نکنند و در نوع ورزش و فعالیت خود تغییری ایجاد نکنند. نتیجه بسیار جالب بود.

کسانی که روزانه یک قاشق سرکه مصرف کرده بودند، در طی دو هفته 6/2 پوند وزن کم کرده بودند و کاهش 7/0 درصدی در چربی و 26 درصدی در تری گلیسیرید در آزمایششان دیده شد.

گروهی که 2 قاشق سرکه سیب مصرف کرده بودند 7/ 3 پوند کاهش وزن داشته و کاهش 9/0 درصدی در چربی و 26 درصدی در تری گلیسیرید داشتند.

اما گروهی که از شبه دارو استفاده کردند حدود 9/0 پوند اضافه وزن داشته و تغییری در چربی و تری گلیسیرید  آنها دیده نشد.

اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این نتایج لازم بود که با استفاده از موشها انجام شد. این تحقیق 6 هفته ای کاهش وزن و چربی و تری گلیسیرید را موشها نشان داد. و نتایج بسیار نزدیک به تحقیق انسانی بود.

چگونه سرکه سیب به کاهش وزن؟

گفتگو و بحثهای زیادی در این مورد شده است. در تحقیقی مشخص شد که اسید استیک موجود در سرکه سیب ( مهم ترین ماده در سرکه سیب) قند خون را کاهش می دهد. اسید استیک به کبد و عضله ها کمک می کند تا بتوانند گلوکز را از جریان خون جذب نمایند.

هر چه قند خون کمتر باشد انسولین نیز کمتر تولید می شود و در نتیجه چربی سوزی افزایش می یابد. هرچه بیشتر چربی بسوزانید وزنتان کمتر می شود.

اسید استیک با آنزیم AMPK همبستگی دارد. هرچه میزان AMPK  بیشتر باشد چربی سوزی افزایش می یابد و قند کمتری توسط کبد تولید می شود. این دو خاصیت را می توان در سرکه سیب مشاهده کرد.

مصرف بیشتر اسید استیک مانند مقداری که در سرکه سیب وجود دارد، بر ژنهایی که موجب جمع شدن چربی در شکم و کبد می شوند تأثیر زیادی گذاشته و مانع جذب چربی در این دو نقطه می شود.

در تحقیق دیگری مشخص گردید که اسید استیک سرکه سیب می تواند اشتها را کم کند و هنگامی که کمتر غذا می خورید بدن چربی کمتری جذب می کند که موجب کاهش وزن می شود.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید