انواع شکلات را بشناسیم

انواع شکلات ها به 3 گروه اصلی شکلات تلخ، شکلات شیری و شکلات سفید تقسیم می شود که هر یک طعم خاص خود را دارند. اما چقدر با انواع شکلاتها آشنا هستید؟ آیا تفاوت شکلاتهای نیمه شیری و شکلات نیمه تلخ را می دانید؟ و یا می دانید که چرا شکلاتهای سفید نرمتر از شیری هستند؟

معرفی انواع شکلات

لیکور

لیکور یا همان شکلات شیرین نشده، پایه اصلی تشکیل دهنده بسیاری از انواع شکلات هاست. این خمیر قهوه ای تیره، از ذرات کاکائوی خشک تهیه می شود. تکه های کاکائو گرایند شده و با فشار کاملاً نرم شده و به شکل خمیر در میایند. پس از حرارت این خمیر مایع شده و می توان آنها را به چیپس و یا تخته ای فرم داد.

لیکور 100 درصد کاکائوی خالص است. در فشار زیاد این کاکائو تبدیل به کره و پودر می شود. علیرغم نامش، لیکور شکلات فاقد الکل است.

سفید

سفید به دلیل رنگ کرم و عاج مانندش کاملاً قابل تشخیص است. این شکلات از ترکیب شکر، کره کاکائو، شیر، وانیل ولسیتین تهیه می شود. لسیتین کمک می کند تا تمام مواد خوب با یکدیگر مخلوط شوند. این مواد به شکل شکلات سفید، رایحه شیرین و وانیلی را تداعی می کند. نوع سفید طعم شیرین غالبی دارد که در انتها مزه شیر و شکر آن مشخص می شود.

یک شکلات سفید مرغوب، بافتی نرم و کرم مانند دارد. این بافت به دلیل وجود کره، شیر و شکر آن ایجاد می شود. شکلات سفید منحصر به فرد است و کاکائوی جامد در آن وجود ندارد. کاکائوی جامد موجب رنگ قهوه ای تیره و طعم شکلاتی می شود. شکلات سفید استاندارد، از20 درصد کره کاکائو، 14 درصد شیر، و حدود 55 درصد شکر تشکیل شده است.

آیا شکلات سفید واقعاً یک شکلات است؟ بله، چون در مواد اولیه آن از کره کاکائو که یک فرآورده کاکائوست استفاده می شود. هرگز شکلات سفید را با رویه های سفید وانیلی برخی از شکلاتها اشتباه نکنید.

کره کاکائو ماده ای بسیار گرانقیمت است. این ماده در تهیه لوازم آرایشی مصارف زیادی دارد. در نتیجه برخی از کارخانجات شکلات سازی روغن های گیاهی دیگری را جایگزین کره کاکائو می کنند. این نوع شکلاتها را نمی توان شکلات سفید دانست چون فاقد 20 درصد کاکائو هستند.

اگر شکلات سفید را در شرایط خوب نگهداری کنید، ماندگاری آن به 4 ماه می رسد. از شکلات سفید علاوه بر خوردن، در تهیه غذا، پخت شیرینی و تزئین استفاده می کنند. طعم شیر در این شکلات موجب طعم بهتر آن می شود. از این شکلات برای تزئین شیرینی، کیک، و انواع شیرینی جات استفاده می شود.

شیری

شیری یک شکلات کلاسیک و خوش طعم است و همه ما از کودکی به آن علاقه مندیم. بافت نرم و کرمی، رنگ قهوه ای روشن و طعم شیرین، شکلات شیری را تبدیل به یکی از محبوب ترین شکلاتها کرده است. این شکلات از لیکور شکلات به همراه شکر و شیر تهیه می شود. برای نرم شدن آن از لسیتین سویا استفاده می شود. شکلات شیری استاندارد باید حاوی 10 درصد لیکور شکلات و 12 درصد شیر باشد.

با شکستن یک تکه شکلات شیری، عطر آن تمام فضا را پر می کند. طعم این شکلات را می توان شیرین و شکلاتی با ته مزه شیر، و شکر کارامل شده وانیلی توصیف کرد. این شکلات شیرین تر از شکلات تلخ است، اما نرمی و شیرینی شکلات سفید را ندارد. اگر به خوبی نگهداری شود، برای 16 ماه ماندگاری دارد.

تلخ

نوع تلخ با رنگ قهوه ای تیره، دومین شکلات محبوب در دنیاست. گاه به این شکلات، شکلات سیاه و نیمه شیرین Semi- sweet نیز می گویند که نسبت به شکلات شیری، شیرینی کمتری دارد. به دلیل تحقیقاتی که در مورد فوائد شکلات تلخ برای سلامتی شده است، بسیار محبوبیت پیدا کرده است.

ترکیبات این شکلات تقریباً ساده است. این نوع از دو ماده اولیه یعنی شکر و لیکور شکلات تهیه می شود. گاه مقدار کمی وانیل به آن اضافه می کنند. برای نرم تر شدن، به آن لسیتین سویا اضافه می شود.

شکلات تلخ استاندارد باید حاوی 15 تا 50 درصد لیکور شکلات مرغوب باشد. این شکلات فاقد شیر است و به همین دلیل مورد علاقه گیاهخواران است. بافت این شکلات سفت تر است، چون فاقد شیر و مواد لبنی است.

طعم این نوع به میزان لیکور شکلاتی که در آن استفاده می شود، بستگی دارد. طعم آن کمی شیرین و شکلاتی است که شبیه کیک برآونی Brownie، میوه قرمز و ادویه های قهوه ای است. نوع تلخ برای پختن شیرینی بسیار مناسب است. به دلیل فواید زیاد، شکلات تلخ یکی از بهترین اسنکهاست. اگر شکلاتهای تلخ به شکلی مناسب نگهداری شوند، تا 20 ماه ماندگاری دارد.

بیتر سوئئیت یا اکسترا دارک Bittersweet/Extra-dark

از زمانی که مردم اطلاعات بیشتری در مورد کاکائو کسب کردند، محبوبیت این شکلات بسیار افزایش یافت. به این نوع شکلات اکسترا دارک نیز می گویند. این نوع معمولاً حاوی 70 درصد و یا بیشتر کاکائو است.

نوع تلخ و اکسترا دارک معمولاً باید حاوی 35 درصد و گاه تا 50 درصد لیکور کاکائو باشد. شکلات اکسترا دارک حتی تا 66 درصد کاکائو دارد. این شکلات تلخ تر از برخی اکسترا دارکهای دیگر است. طعم آن بستگی به محل کشت کاکائو دارد. برخی از دانه های کاکائو طعمی خاکی دارند و برخی دیگر شبیه کیک برآونی تیره است.

از بیتر سوئیت و تلخ بسته به دستور پخت و یا سلیقه و ذائقه فرد، به جای یکدیگر استفاده می شود.

پودر کاکائو

هنگامی که لیکور شکلات توسط فشار جدا می شود، ذرات خشک آن یعنی کاکائو جدا می گردد. 2 نوع پودر کاکائو در بازار موجود است: کاکائوی طبیعی و داچ پراسسزد Dutch-processed. کاکائوی طبیعی رنگی روشنتر دارد و طعم آن قوی، شکلاتی و اسیدی است. کاکائوی هلندی نیز همان کاکائوی طبیعی است که طعم اسیدی آن خارج شده است. طعم کاکائوی هلندی ملایم تر است و رنگی تیره، و گرم دارد.

کاکائوی شیرین نشده بخصوص نوع هلندی برای پخت و پز مناسب تراست. کیک شکلاتی که با این نوع کاکائو تهیه می شود بسیار لذیذ است. در برخی از غذاها نیز از کاکائو استفاده می شود. برای تهیه هات چاکلت معمولاً از کاکائوی هلندی استفاده می شود، چون روش فرآوری که برای خارج کردن طعم اسیدی استفاده می شود، کاکائو را قابل حل تر می کند. کاکائویی که در فروشگاهها به فروش می رسند، معمولاً 18 ماه ماندگاری دارند.

روبی Ruby (یاقوت)

در سال 2017 انواع شکلات روبی توسط شکلات ساز بلژیکی، بَری کَلبوت ساخته شد. این شکلات با طیف رنگی قرمز- صورتی با شکلاتهای دیگر تفاوت دارد. شکلات روبی، شکلات سفید رنگ شده نیست، بلکه رنگ آن به دلیل استفاده از نوع خاصی دانه کاکائوست. دانه های این شکلات معمولاً در اکوادر، برزیل و ساحل عاج کاشته می شوند. از آنجایی که این نوع کاکائو تازه شناخته شده است، فرآوری آن نیز توسط شرکت کلبوت انجام می شود.

این نوع حاوی 5/47 درصد کاکائو و 3/26 درصد شیر است. طعم این نوع، طعمی میوه ای داشته و ترشی و تازگی را تداعی می کند. این شکلات اگر به شکل مناسبی نگهداری شود، برای 12 ماه ماندگاری دارد.


منبع lakechamplainchocolates
نظر بگذارید