7 خاصیت به اثبات رسیده شکلات تلخ

شکلات تلخ مملو از مواد مغذی است که تأثیر زیادی بر سلامت انسان می گذارد. ساخته شده از دانه های کاکائو، شکلات تلخ یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان داده اند که شکلات تلخ می تواند علاوه بر ارتقاء سلامت، خطر بیماریهای قلبی را نیز کاهش می دهد.

7 خاصیت شکلات تلخ

  1. بسیار مغذی است

اگر نوع مرغوب خریداری کنید، مطمئن باشید که بسیار مغذی است. شکلات تلخ مملو از فیبر قابل حل و مواد معدنی است.

100 گرم شکلات تلخ معمولاً حدود 70 تا 80 درصد کاکائو است. 100 گرم شکلات تلخ حاوی مواد معدنی مختلفی است:

  • 11 گرم فیبر
  • 67 درصد آهن مورد نیاز بدن
  • 58 درصد منیزیم مورد نیاز بدن
  • 89 در صد مس مورد نیاز بدن
  • 98 درصد منگنز مورد نیاز بدن
  • مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم

البته 100 گرم شکلات، مقدار زیادی است و نباید هر روز مصرف شود، چون این نوع شکلات مقداری شکر و همچنین کالری دارد. به همین دلیل بهتر است که با تعادل مصرف شود. اسید چرب کاکائو در شکلات تلخ، بیشتر از نوع اشباع شده اند و مقدار کمی از آنها از نوع چند غیر اشباع هستند.

شکلات تلخ نوعی محرک است چون حاوی تءوبرومین و کافئین است. اما مقدار کافئین آن زیاد نیست که بتواند تأثیراتی مانند بیخوابی به همراه داشته باشد.

  1. منبع قدرتمند آنتی اکسیدان است

همانطور که می دانید میزان آنتی اکسیدان سبزیجات و میوه ها بر اساس میزان جذب رادیکال اکسیژن یا ORAC مشخص می شود. در ابتدا محققین مقدار زیادی رادیکال آزاد را در مقابل برخی از غذاها قرار دادند و متوجه شدند که آنتی اکسیدان این غذاها تا چه حد می توانند رادیکالهای آزاد را ضعیف و بی دفاع کنند.

کاکائوی خام و فرآوری نشده از بهترین مواد خوادکی حاوی آنتی اکسیدان بالاست. شکلات تلخ دارای ترکیبات اورگانیک است که از لحاظ بیولوژیکی فعال بوده و مانند آنتی اکسیدان عمل می نمایند. از جمله این آنتی اکسیدانها می توان از پلی فنولها، فلاونها و کتچین نام برد.

تحقیقی نشان داد، کاکائو و شکلات تلخ فعالیت آنتی اکسیدانی، پلی فنول و فلاونول بیشتری نسبت به میوه هایی مانند بلو بری است.

  1. جریان خون را بهتر کرده و فشار خون را کاهش دهد

فلاونولهای این شکلات با تحریک لایه های درون رگی، اکسید نیتریک تولید می کند. یکی از وظائف اکسید نیتریک، فرستادن سیگنال به رگهاست. به این ترتیب رگها آرام شده و در نتیجه از مقاومت آنها کاسته شده و فشار خون کاهش می یابد.

بسیاری از تحقیقات قدرت کاکائو و شکلات تلخ را در کاهش فشار خون تأئید نموده اند. تنها در تحقیقی مشخص شد که این امر در افراد با فشارخون بالا صحت ندارد.

  1. HDL را افزایش داده و از LDL در مقابل اکسیده شدن محافظت می کند

مصرف شکلات تلخ می تواند شرایط خطرناک در بیماریهای قلبی را بهتر کند. در تحقیقی مشخص شد که پودر کاکائو موجب کاهش LDL در مردان می شود. همچنین HDL را افزایش داده و مجموع LDL را در افراد مبتلا به کلسترول بالا کاهش می دهد. منظور از LDL اکسیده شده، نوعی LDL  بدی است که به رادیکالهای آزاد واکنش نشان داده اند. این نوع LDL موجب صدمه به بافتها مانند بافت لایه درون رگی می شود.

شکلات تلخ می تواند مقاومت انسولین را نیز کاهش داده و مانع خطر ابتلا به بسیاری بیماریها مانند بیماریهای قلبی و دیابت شود.

  1. خطر بیماریهای قلبی را کاهش می دهد

ترکیبات شکلات تلخ با قدرت زیاد با LDL اکسید شده مقابله می کنند. در طولانی مدت، این امر موجب می شود که کلسترول کمتر وارد رگها شده و در نتیجه خطر بیماریهای قلبی کاهش یابد.

در تحقیقی که با شرکت 470 مرد مسن انجام شد، مشخص گردید، کاکائو خطرات مرگ ناشی از بیماریهای قلبی را در مدت 15 سال تا 50 درصد کاهش می دهد.

تحقیق دیگری نشان داد که مصرف شکلات هفته ای 2 تا 3 مرتبه، خطر تشکیل پلاک و رسوب در رگها را تا 32 درصد کاهش می دهد. تحقیق دیگری ثابت کرد که مصرف شکلات تلخ بیش از 5 مرتبه در هفته، 57 درصد خطر بیماریهای قلبی را کم می کند. دقت کنید که مقدار مصرف بیش از حد نباشد، چون امکان چاقی زیاد می شود.

  1. از پوست در مقابل نور خورشید محافظت می کند

ترکیبات بایو اکتیو شکلات برای پوست بسیار مفیدند. فلاونولها می توانند با ارتقاء جریان خون به پوست، آن را مرطوب نگه داشته و تراکم آن را زیاد کنند. به همین دلیل از پوست در مقابل صدمات ناشی از نور خورشید محافظت می شود.

  1. عملکرد مغز را بهتر می کند

خوشبختانه شکلات تلخ بر عملکرد مغز نیز تأثیر مثبت می گذارد. در تحقیقی داوطلبین سالم برای 5 روز از شکلات استفاده کردند. شکلات تلخ توانست جریان خون به مغز را در آنها بهتر نماید.

کاکائو بر عملکرد شناختی افراد مسن با مشکلات ذهنی نیز تأثیر مثبت می گذارد. کاکائو می تواند به روانی تکلم کمک کرده و بسیاری از فاکتورهای خطرساز را برطرف سازد. کاکائو حاوی مواد محرک مانند کافئین و تئوبرومین است که دلیل اصلی در ارتقاء عملکرد مغز هستند.

کلام آخر

مدارک زیادی وجود دارند که نشانگر قدرت کاکائو در ارتقاء سلامت و مراقبت از بدن در مقابل بیماریهای قلبی است. البته نباید بیش از حد مجاز شکلات مصرف کنید، چون حاوی کالری است. شما می توانید بعداز شام 1 یا 2 تکه کوچک شکلات تلخ بخورید. اگر می خواهید فقط از منافع کاکائو بهره مند شوید، از نوشیدنی کاکائو بدون شیرین کننده استفاده کنید.

هنگام خرید شکلات به کیفیت آن دقت کنید. از نوعی خریداری کنید که 70 درصد یا حتی بیشتر کاکائو در آن باشد. شکلاتها معمولاً کمی شکر دارند، اما شکلات تلخ مقدار کمتری شکر دارند. شکلات یکی از خوراکیهای مغذی است که طعم لذیذی دارد.


نظر بگذارید