کودکان در طول شبانه روز به چند ساعت خواب نیاز دارند؟

اکثر والدین در مورد ساعت خواب و مدت آن سوالاتی را مطرح می کنند. شاید شما هم بارها پرسیده اید که کودکتان به چند ساعت خواب نیاز دارد تا بتواند در طول روز کارایی بهتری داشته باشد. خواب امری حیاتی است، نه تنها برای سلامت، بلکه برای اینکه خواب تأثیر مستقیم در عملکرد فرد در طول روز می گذارد.

هنگامی که در مورد کودکان در حال رشد صحبت به میان میاید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. کودکان بخصوص نوزادان بیشترین رشد خود را هنگام خواب می کنند. چون کودکان در طول روز فعالیت زیادی دارند استراحت برایشان امری حیاتی است تا بتوانند سازنده تر بوده و فراگیری بهتری داشته باشند.

رشد و نیاز یادگیری کودکان با یکدیگر تفاوت دارند. نوازدان، کودکان نوپا تا کودکان دبستانی و حتی نوجوانان هر کدام نیاز به میزان متفاوتی خواب دارند.

بزرگترین تغییری که هنگام خواب رخ می دهد، این است که بدن دگرگونیهای زیادی را متحمل می شود. طبق نظر متخصصین و پزشکان سلولهای بدن هنگام خواب دوباره سازی می شوند. علاوه بر این هنگام خواب اعضای داخلی بدن انرژی از دست رفته را جبران کرده،  سم زدایی می کنند و مواد مغذی را جذب می نمایند.

در مورد کودکان این تغییرات حساس تر است. از آنجایی که آنها در حال رشد هستند، بافتهای جدید عضلانی و استخوانی باید تولید شوند. مغز آنها هنگام خواب درگیر انجام این تغییرات می شود. هر روز که به کودک نگاه می کنیم متوجه رشد و تغییرات او می شویم که تمامی آنها هنگام خواب ایجاد می شوند.

 کودکان در سنین مختلف به چه میزان خواب نیاز دارند؟

نوزاد

نوزادان اکثر ساعات شبانه روز را میخوابند. آیا دلیل آن را می دانید؟

از آنجایی که تازه به دنیا آمده اند هنوز ساعت بیولوژیکی در بدن آنها شکل نگرفته است. علاوه بر این ساعت زیستی آنها نمی تواند زمانهایی مانند عصر، شب و یا ظهر را مشخص نماید.

معمولاً کودکان تازه بدنیا آمده در هفته اول نیاز به 16 تا 17 ساعت خواب دارند.

کودکان 1 تا 4 ماهه باید 14 تا 16 ساعت بخوابند.

در این سنین کودک نباید کمتر از 11 ساعت بخوابد.

کودکان بین 4 تا 12 ماه باید بین 12 تا 16 ساعت بخوابند و ساعت خوابشان نباید کمتر از 10 ساعت باشد.

کودکان نوپا و قبل از سن مدرسه

در این سنین کودکان فعالیت زیادی دارند و در نتیجه باید برنامه خواب دقیق تری داشته باشند. در این سنین آنها شروع به یادگیری می کنند. دراین زمان آنها شروع به صحبت و ایجاد ارتباط اجتماعی می کنند. در نتیجه نیاز به ساعات استراحت بیشتر و خواب شبانه کافی دارند. معمولاً بهتر است که در طول روز دو مرتبه به مدت کوتاه بخوابند.

این دوره را می توان به سنین مختلف و ساعات خواب مورد نیازش تقسیم کرد:

1 تا 2 ساله: این کودکان نباید کمتر از 10 ساعت و بیشتر از 16 ساعت بخوابند.

3 تا 5 ساله: ساعت خواب آنها باید بین 9 تا 14 ساعت باشد.

سنین آغاز مدرسه

کودکان در این سنین برای کمتر خوابیدن با والدین خود بحث و مجادله دارند و چانه می زنند. با این توصیف چون در سن رشد هستند و علاوه بر این در سنی هستند که شروع به فراگیری مطالب جدید می کنند به میزان خواب آنها باید توجه زیادی کرد.

6 تا 12 ساله:  9 تا 12 ساعت این کودکان نباید کمتر از 8 ساعت بخوابند.

نوجوانان و جوانان

در این سنین کودکان بخصوص پسران هنوز در حال رشد هستند. پسرها معمولاً تا سن 25 سالگی رشد می کنند و از آنجایی که هنوز درگیر مدرسه و دانشگاه هستند باید میزان خوابشان مناسب و کافی باشد.

13 تا 18 سالگی: 8 تا 10 ساعت. در این سن کودکان نباید کمتر از 7 ساعت بخوابند.

18 تا 25 سال: 8 تا 9 ساعت. اگر در این سن خواب کمتر از 6 ساعت باشد بر قدرت یادگیری و کارایی تأثیر منفی می گذارد.

عادت به خواب کافی شما و فرزندتان را سلامت نگه می دارد

اکثر ما معمولاً بین 5 تا 6 ساعت می خوابیم و با وجود کمبود خواب می توانیم روزمان را بگذرانیم. اما خواب ناکافی برای فرزندانمان بسیار مضر بوده، به آنان آسیب جدی می رساند و بر توانایی ارتباط و یادگیری آنها تأثیر منفی می گذارد.

شاید فکر کنید که با نوشیدن قهوه می توانید کمبود خواب را جبران کنید، اما چند فنجان قهوه می تواند به شما انرژی داده و شما را سرپا نگه دارد؟ چند مرتبه در طول زندگی احساس کرده اید که کاش می توانستید زمان طولانی تری بخوابیدید؟

فرزندان بسیاری از رفتارها را از والدین میاموزند. پس تلاش کنید برایشان یک الگوی خوب باشید. با خوابیدن سرِ ساعت و به میزان کافی و یا به موقع از خواب بیدار شدن، می توانید برنامه خواب منظمی را برای فرزندتان ایجاد کنید.

هنگام صبح از آنها سؤال کنید که آیا شب گذشته خوب خوابیده اند؟ به این طریق متوجه می شوند که خواب خوب و به موقع از اهمیت زیادی برخوردار است.

از یک روش خاص پیروی کنید

داشتن برنامه برای انجام هر کاری از جمله خوابیدن، غذا خوردن، استراحت کردن و بازی ضروری است. اگر برای خواب برنامه ریزی شود کودک می داند که چه وظیفه ای دارد.

هنگامی که به این وظیفه عادت کرده و آن را بپذیرد دیگر انجام کارهایی مانند دوش گرفتن و یا گوش دادن به کتابی که برایش می خوانید برایش مشکل نخواهد بود. تلاش کنید که در انجام این برنامه ریزی تداوم داشته و قاطع باشید.

به همراه فرزندان فعالیت کنید

در طول روز به همراه آنها فعالیت کنید. با او بازی کرده، قدم بزنید و تفریح کنید. این روش موجب تخلیه انرژی او می شود و در نتیجه برای خوابیدن آماده تر می گردد.

زمان تماشای تلویزیون و یا بازیهای کامپیوتری را محدود کنید

زمان تماشای تلویزیون، بازیهای کامپیوتری، گوشیهای هوشمند و تبلت را محدود کنید. تا آنجا که می توانید اجازه ندهید این وسایل به اتاق او وارد شود.

نور آبی این دستگاهها خواب را مختل می کنند، پس بهتر است که حداقل 1 تا 2 ساعت قبل از خواب با آنها در تماس نباشند.

اجازه دهید 5 دقیقه بیشتر بخوابند

اگر نوجوانتان دوست ندارد که از رختخواب جدا شود هرگز از کلماتی مانند تنبل و خواب آلود استفاده نکنید. در این سن نوجوانان نیاز به خواب بیشتری دارند چون هم جسمی و هم ذهنی انرژی بیشتری در مدرسه، اجتماع و فعالیت های خود از دست می دهند.

اگر اجازه دهید 5 دقیقه بیشتر بخوابند آرامش بیشتری پیدا می کنند و راحت تر از خواب بیدار می شوند.

مراقب فعالیتهای خارج از مدرسه آنان باشید

به عنوان پدر و مادر باید به فعالیتهای فرزندتان دقت داشته باشید. بخصوص به فعالیتهای ورزشی، درسی و بازیهایی که پس از مدرسه انجام می دهند باید دقت بیشتری داشت.

فعالیت زیاد یعنی از دست دادن بیشتر انرژی و آمادگی داشتن بیشتر برای خوابیدن.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید