بررسی رواج و ترند چای در سال 2020

هر ساله تغییرات زیادی در ترندهای مختلف مانند مد، دکوراسیون و مانند آنها رخ می دهد. اما چه ترندی در سال 2020 برای چای به وجود می آید.

تأثیر ویروس کرونا بر چای چینی

 اگرچه ویروس کرونا بر گیاه چای تأثیری نمی گذارد، اما می تواند نیروی کار در صنعت آن را درگیر نماید. نه تنها این ویروس می تواند موجب بیماری کارکنان این حوزه شده و مانع ادامه کار شود، بلکه به دلیل جلوگیری از شیوع این بیماری بسیاری از مناطق قرنطینه شده و حتی بندرها تعطیل می شوند.

خوشبختانه تا 10 فوریه 2020 مشکلی ایجاد نشد، چون اکثر کارخانجات صادر کننده مقدار زیادی چای در انبارهای خود در امریکا نگهداری کرده بودند و در نتیجه نیازی به استفاده از انبارهای چین نبود.

متاسفانه چای چینی نیز مانند محصولات دیگر چینی حداقل برای مدت کوتاهی وجهه و تقاضای خود را از دست خواهد داد. در حال حاضر باید فقط صبر کرد تا نتیجه را دید.

افزایش مصرف دمنوشها، چایهای ادویه ای و میوه ای

در سالهای اخیر مصرف دمنوشها، و چایهای ادویه ای و میوه ای رواج زیادی پیدا کرده است. طبق آمار، سن افرادی که چای می نوشند رفته رفته افزایش یافته است و مصرف چای رفته رفته رو به کاهش می رود. آمار بازار چای انگلستان نشان داده است که در طی 10 سال مصرف قهوه و دمنوشها 9 درصد افزایش یافته است.

بسیاری از تولیدکنندگان معتبر مانند توئینینگ قبل از کاهش مصرف چای و ایجاد مشکل، روی به تولید چایهای میوه ای آورده اند. این چایها بیشتر برای تهیه چای سرد و یا ابداع طعمهای جدید استفاده می شوند. با این روش ذائقه مصرف کنندگان به طعمهای بهتر و با کیفیت تر تمایل پیدا کرده است.

تقاضای بیشتر برای چایهای موثر بر سلامتی

در سال 2020 نوشیدن چایهای افزایش سلامتی بیشتر می شود. در سالهای اخیر اکثر مردم برای درمان مشکلاتی مانند استرس، اضطراب و افسردگی و یا درمان مشکلات چاقی، دیابت و فشارخون به سوی طب چینی و آیورودای هندی کشیده شده اند. در نتیجه مصرف چایهای توصیه شده در این دو طب افزایش یافته است.

علاوه بر استفاده از چای هایی مانند نعنا فلفلی، زردچوبه، بابونه و چای ترش در درمان بیخوابی و اضطراب، در حال حاضر مصرف چای ریحان مقدس، چای آشواگاندا (بوزیدان) و رُدییولا نیز بسیار رواج پیدا کرده است.

در گذشته تنها تعداد کمی از تولیدکنندگان کوچک چایهای سلامتی را تولید می کردند، اما در سالهای اخیر بسیاری از تولیدگنندگان بزرگ نیز مبادرت به تهیه این نوع چای کرده اند.

شرکت توئینینگ در این سالها چایهای ترکیبی با استفاده از چای سبز، میوه ها و گیاهان تولید کرده و به آنها ویتامینها و مواد معدنی متعددی اضافه نموده است. این چایها با نام سوپر بلند SuperBlend در بازار به فروش می رسند. شرکت تِتلی نیز چایهای ترکیبی با نام سوپر تی برای افزایش سلامت مصرف کننده به بازار ارائه داده است.

افزایش مصرف چای CBD یا کانابیدیول

کانابیدیول از ترکیب برگهای چای و روغن کانابیدیول (روغن شاهدانه) تهیه می شود. برعکس شاهدانه، مصرف این چای اگر میزان ترکیبات مخدری آن از حد استاندارد بالاتر نباشد، در برخی از کشورها آزاد است.

مصرف این نوع در بسیاری از ایالات آمریکا و کشور انگلستان ممنوع است و فروش آن در برخی از این مناطق تنها با دستور و مجوز پزشک به بیماران آزاد است. امروزه مصرف ماری جوآنا آزاد شده است، اما هنوز مصرف آن باید با تجویز پزشک انجام پذیرد.

در کشورهای مجاز، از آن برای درمان بیماریهایی مانند بیخوابی، آکنه، اضطراب و بسیاری دیگر از بیماریها استفاده می شود. متأسفانه با وجود نداشتن پشتوانه های علمی کامل، مصرف این نوع به ترند جدیدی تبدیل شده است و بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آن دارند و در سال 2020 این تمایل بیشتر می شود.

تغییر جنس بسته بندیها

در بسیاری از بسته های آن از پلاستیک استفاده شده است. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان از مواد بدون پلاستیک برای بسته بندی چای خود استفاده می کنند. علاوه بر این فروش چای فله (باز) بسیار رواج پیدا کرده است.

این روزها کارخانجات متعددی برای ارائه بسته بندیهای بدون پلاستیک در حال رقابت هستند. حتی در تلاشند که برای بسته بندی برگهای باز چای نیز از مواد بدون پلاستیک استفاده نمایند. این روش برای حفظ محیط زیست در سال 2020 افزایش می یابد.

افزایش تعرفه های واردات، تغییرات آب و هوا، و تأثیرات سیاسی

متأسفانه به دلیل مشکلات بین دو کشور چین و آمریکا، تعرفه های سنگینی برای واردات آن تعیین شده است. البته هنوز کاملاً مشخص نیست که این افزایش تعرفه ها می تواند بر مصرف چای تأثیر بگذارد یا نه. اما این مسأله به همراه تغییرات جوی موجب شده اند تا بسیاری از کشورها به فکر کاشت چای در کشور خود بیفتند.

در بازار انگلستان، چایهای کاشت انگلیس نیز وجود دارد که مقدار آنها رو به افزایش است. شاید یک روز کاشت این گیاه در حیاط خانه ها نیز رواج پیدا کند.

در آمریکا برای واردات چایهای چینی 15 درصد تعرفه در نظر گرفته شده است. این تعرفه در گذشته حدود 7.5 درصد بود.

تأثیرات آب و هوا در سال 2019 مشکلات زیادی را برای چایکاران و مزرعه داران ایجاد نمود. در حال حاضر راهکارهایی برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شده است که در سال 2020 به کار گرفته می شود. سال گذشته سال بسیار بدی برای تولید چای پواِر در یونن چین بود.

کلام آخر

دنیا با تغییرات زیادی در زمینه سیاسی، آب و هوایی و سلامت مواجه است. این تغییرات بر چای و انتخاب ما تأثیر می گذارد.


منبع drinkteahub
نظر بگذارید