روشهای سریع و مؤثر برای رفع گاز معده

آیا می دانستید که خروج گاز معده از بدن 13 تا 21 مرتبه در روز امری عادی و طبیعی است؟ لطیفه های خنده داری در مورد سکسه کردن، آروغ زدن و یا چیزهای دیگر ساخته شده است. اما این مسأله هنگامی که از ورم و گاز معده رنج می برید مسألة خنده داری نیست.

نفخ و گاز فقط نه تنها مشکل است گاه موجب شرم و خجالت نیز می شود. هنگامی که در اداره کار می کنید، نفخ و گاز بسیار آزاردهنده است.

هر گاه پس از غذا شکمتان سفت شده و ورم می کند باید بدانید به دلیل گاز است. گاز معده ارتباط مستقیم با تغذیه دارد و تا حدی آزاردهنده است که حتی اگر گرسنه باشید نمی توانید غذا بخورید.

چگونه گاز معده را کاهش دهیم؟

اگر زیاد نفخ می کنید باید به غذاهایی که خورده اید دقت کنید. البته به غیر از غذا دلایل دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد. بطور مثال عفونتهای دستگاه گوارش و مشکلات عصبی مانند استرس نیز می توانند دلیل گاز معده شوند.

یکی دیگر از دلایل نفخ کم تحرکی است. مثلاً در سفرهای طولانی و نشستن طولانی گاز بیشتری در معده ایجاد می شود. خوشبختانه با مراعات برخی از موارد می توانید به شکل طبیعی گاز معده را بر طرف سازید.

  1. رژیم غذایی را تغییر دهید

اجتناب از غذاهای نفاخ بهترین و آسان ترین راه برای جلوگیری از نفخ است. متاسفانه بسیاری از ما با برخی از غذاها و اثراتشان آشنائی نداریم. سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم بروکسل، کلم و پیاز نفاخ هستند. میوه هایی مانند سیب، گلابی و بنشن ها نیز موجب گاز معده می شوند.

سبوس،   شیر و خامه نیز به سختی در معده شکسته شده و در نتیجه می توانند نفاخ باشند. هنگامی که با غذاهای نفاخ آشنایی داشته باشید، می توانید کمتر از آنها استفاده کنید و در نتیجه کمتر نفخ کنید.

  1. غذا را خوب بجوید

غذا و نوشیدنی را به آرامی مصرف کنید. هنگامی که آرام غذا می خورید و یا نوشیدنی می نوشید، هوای کمتری وارد بدن می شود. برای اینکار هر بار که لقمه را در دهان گذاشتید قاشق را پائین بگذارید.

برخی از افراد حتی تعداد جویدن خود را می شمارند. اگر بتوانید هر لقمه را 32 مرتبه بجوید بافتهای غذا نرم شده و از یکدیگر جدا می شوند.

شاید شمردن تعداد دفعاتی که لقمه را می جوید کمی خسته کننده باشد، اما بسیار مؤثر است. هرگز با عجله غذا نخورید.

هنگام غذا خوردن دهان خود را ببندید تا هوا داخل بدن نشود.

  1. مکملهای طبیعی برای هضم بهتر

مکملهای زیادی برای کمک به هضم غذا در بازار موجود است. این مکملها حاوی آنزیمهایی هستند که به کمک آنزیمهای بدن شما آمده و هضم را آسان تر می کنند.

برخی از این آنزیمها برای شکستن کربوهیدراتهای لوبیا و مواد نفاخ دیگر بسیار مناسب هستند. پیش از خرید این مکملها با پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا مناسب ترین را برایتان انتخاب کند.

  1. استفاده از زغال فعال Activated Charcoal

استفاده از زغال فعال در رفع نفخ بسیار مؤثر است. این نوع زغال طوری ساخته می شود که قابل خوردن است.

هنگامی که دارو را مصرف می کنید بلافاصله سموم و مایعات را به خود جذب می کند و سپس از بدن خارج می شود. این امر باعث می شود که گاز و نفخ کاهش یافته و التهاب بر طرف شود. زغال فعال را با آب زیاد مصرف کنید. استفاده از این زغال باید با نظر و تجویز پزشک باشد.

  1. استفاده از پروبیوتیک

پروبیوتیکها منبع باکتریهای خوب هستند. این باکتریها در شکسته شدن غذا بسیار مؤثرند. علاوه بر این پروبیوتیکها باکتریهای خوب بدن را متعادل می کنند.

طبق برخی از تحقیقات مشخص شده است که پروبیوتیکها می توانند علائم برخی از بیماریهای معده مانند نفخ و گاز را کاهش دهند. البته انتخاب مکملهای پروبیوتیک باید با دقت انجام پذیرد.

از مکملهائی استفاده کنید که باکتریهای بیشتری را پوشش می دهند. حتی استفاده از لبنیات حاوی پروبیوتیک نیز می تواند در رفع گاز و نفخ مؤثر باشند.

هنگام خرید مکمل پروبیوتیک از انواعی که تاریخ تولید جدیدی دارند خریداری کنید. اکثر این کپسولها بیشتر از نوع سبزیجات هستند که بسیار سریع در معده شکسته می شوند.

در روزهای اول استفاده از این کپسولها نفخ بیشتر می شود. دلیل آن وارد شدن باکتریهای جدید به معده است. اما پس از چند روز به آن عادت می کنید.

  1. اجتناب از مصرف قندهای مصنوعی

اکثر موادی که برچسب بدون شکر دارند با قندهای مصنوعی مانند سوربیتول و یا اسپارتام تهیه می شوند. از آنجایی که بدن نمی تواند این قندها را بشکند موجب گاز و نفخ بیشتری می شوند. اگر به مقدار زیاد سوربیتول مصرف شود گرفتگی و اسهال ایجاد می کند. اکثر نوشابه ها و آدامسهای بدون شکر با سوربیتول تهیه می شوند

محصولات بدون شکر مواد مغذی کافی ندارند و در دراز مدت بر سلامتی تأثیر می گذارند. بهترین را اجتناب از مصرف آنهاست.

  1. استفاده از گیاهان

گیاهان زیادی را می توان در رفع گاز و نفخ معده استفاده کرد. تخم رازیانه یکی از بهترین گیاهانی است که می توان هنگام نفخ مصرف نمود. تخم رازیانه ترکیباتی دارد که گرفتگی عضلات معده را برطرف کرده و در نتیجه گاز آسان تر خارج می شود. شما می توانید تخم رازیانه را به همان شکل و یا چای آن را بعد از غذا بنوشید.

نعنا فلفلی و بابونه هم در این گروه جای دارند. چای این دو گیاه را می توانید در هنگام نفخ مصرف نمائید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید