فواید ویتامین سی برای بدن

ویتامین C یکی از ویتامینهای ضروری است که بدن نمی تواند آن را تولید کند. این ویتامین نقش زیادی در بدن داشته و تأثیر زیادی بر سلامت بدن می گذارد. این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات، مانند پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، بروکلی، کیل و اسفناج وجود دارد. میزان مورد نیازروزانه ویتامین سی برای زنان 75 میلیگرم و مردان 90 میلیگرم است. اکثراً توصیه می شود که میزان مورد نیاز بدن، از طریق مواد غذائی تأمین شود. با این مقاله از تیرینک همراه باشید.

فواید ویتامین C 

خطر بیماریهای مزمن را کاهش می دهد

ویتامین سی یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و بطور طبیعی بدن را در مقابل بسیاری از بیماریها مقاوم و قوی می کند. آنتی اکسیدانها ملکولهایی هستد که سیستم ایمنی را تقویت می کنند. این آنتی اکسیدانها از ملکولها در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت می کنند. زمانی که رادیکالهای آزاد انباشته می شوند، تولید استرس اکسیداتیو می کنند که عامل اصلی بسیاری از بیماریهاست. تحقیقات نشان داده اند که مصرف ویتامین C سطح آنتی اکسیدان خون را تا 30% بالا برده و با التهابهای ایجاد شده در بدن مقابله می کند.

فواید ویتامین سی

فشار خون بالا را مدیریت می کند

تقریباً یک سوم مردم امریکا مبتلا به فشار خون بالا هستند. فشارخون بالا خطر بسیاری از بیماریها را افزایش می دهد. ویتامین C موجب کاهش فشار خون در همه می شود. تحقیقی نشان داد که این ویتامین موجب آرام شدن رگهای قلبی شده و فشارخون را کاهش می دهد. مصرف ویتامین سی فشار سیستولیک (ماکزیمم) تا 8/3 و فشار دیابولیک (مینیموم) را 5/1 در همه افراد کاهش می دهد.
اما این میزان در افراد مبتلا به فشار خون بالا به 9/4 (سیستولیک) و7/1 (دیابولیک) تغییر می‌یابد. با وجود ثابت شدن ارتباط میان مصرف این ویتامین واین کاهش فشار، هنوز مشخص نیست که آیا این تأثیر می تواند برای دراز مدت ادامه یابد یا اینکه کوتاه مدت است.

خطر بیماریهای قلبی را کاهش می دهد

یکی از دلایل مرگ و میر در دنیا، بیماریهای قلبی هستند. بسیاری از عوامل موجب بیماری قلبی می شوند. بطور مثال، سطح بالای تری گلیسیرید یا LDL کلسترول بد و سطح پائین HDL کلسترول خوب، موجب بیماری قلبی می شوند. ویتامین C موجب کاهش این فاکتورها شده و در نتیجه موجب کاهش خطر بیماری قلبی می شود.
تحقیقی نشان داد، افرادی که به مدت 10 سال روزانه 700 میلیگرم ویتامین C مصرف می کردند، 25% کمتر در خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند. برخی از این تحقیقات نشان داده اند که مصرف غذاهای حاوی این ویتامین نیز می تواند خطر را کم کند. البته مشخص نیست که آیا افرادی که ویتامین C مواد غذائی استفاده کردند آیا سبک زندگی بهتری هم داشتند یا نه. بطور خلاصه می توان گفت که مصرف 500 میلیگرم از این ویتامین در روز به سلامت قلب کمک می کند.

ویتامین سی و میوه ها

اسید اوریک را کاهش داده و مانع ابتلا به نقرس می شود

نقرس یکی از بیماریهای مفصلی است و حدود 4% از مردم امریکا به آن مبتلا هستند. این بیماری بسیار دردناک است و معمولاً موجب التهاب در مفاصل بخصوص انگشت شست پا می شود. افراد مبتلا، دچار ورم مفصل و درد شدید و ناگهانی می شوند. نقرس زمانی خود را نشان می دهد که مقدار اسید اوریک در خون زیاد شود. اسید اوریک ماده ای زائد است که بدن آن را تولید می کند. وقتی مقدار آن زیاد شود به شکل کریستالهایی در مفصل ته نشین می شود. خوشبختانه ویتامین C میزان اسید اوریک را کاهش می دهد. طبق تحقیقی افرادی که از این ویتامین استفاده می کنند، 44% کمتر در خطر نقرس قرار دارند. مصرف 30 روز ویتامین C تأثیر زیادی بر کاهش اسید اوریک می گذارد.

مانع کمبود آهن می شود

آهن یکی از مواد مغذی بسیار مهم است که عملکردهای زیادی در بدن دارد. آهن برای ساختن سلولهای قرمز خون و انتقال اکسیژن به سراسر بدن ضروری است. مکملهای ویتامین سی جذب آهن را بهتر می کنند. بطور مثال، این ویتامین آهن غذاهای گیاهی را که قدرت جذب کمتری دارند را به نوعی تبدیل می کند که آسانتر و بهتر جذب شود. مصرف این ویتامین برای افراد گیاهخوار بسیار ضروری است.
در واقع با استفاده از 100 میلیگرم ویتامین C جذب آهن 67% افزایش میابد. به همین دلیل موجب کاهش خطر کم خونی و کمبود آهن می شود. کودکانی که مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن خفیفی هستند با مصرف ویتامین C و تحت نظر پزشک درمان می شوند. اگر میزان آهن خونتان پایین است، با مصرف غذاهای حاوی ویتامین C و یا مکملهای آن می توانید مشکل را برطرف کنید.

میوه های حاوی ویتامین سی

سیستم ایمنی را تقویت می کند

یکی از دلایل مهم استفاده از این ویتامین، تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین C موجب تولید دو نوع گلبول سفید خون یعنی لنفوسیت و فاگوسیت می شود. این دو گلبول سفید با عفونت مقابله می کنند. علاوه بر این، این دو گلبول سفید از بدن در مقابل رادیکالهای آزاد نیز محافظت می کنند.
ویتامین C یکی از اجزاء دفاعی پوست است و مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و موانع پوستی را در مقابل صدمات خارجی محکم تر می کند. این ویتامین التیام زخمها را تسریع می بخشد. کمبود این ویتامین معادل با ضعف سلامت بدن است. بطور مثال، افرادی که ذات الریه دارند به معنی کمبود این ویتامین در بدن آنهاست. مکملهای این ویتامین می توانند دوران بهبودی را کوتاه تر کنند.
در افزایش سن، از حافظه و تفکر حمایت می کند.

زوال عقل کلمه ای کلی در مورد ضعف حافظه و تفکر است. 35 میلیون نفر در دنیا تحت تأثیر این مشکل قرار دارند. بخصوص در افرادی که به سن پیری می رسند، زیاد مشاهده می شود. طبق تحقیقات ایجاد استرس اکسیداتیو در نزدیکی مغز، ستون فقرات و عصبها، می تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است و کمبود آن بطور مستقیم به ناتوانی در فکر کردن و یا به یاد آوردن ارتباط دارد. طبق تحقیقات افراد مبتلا به زوال عقل دارای ویتامین C کمی در خون خود هستند.
مقدار زیاد این ویتامین تأثیر حمایتی برای تفکر و حافظه دارد.

ویتامین سی و غذاها

ادعا های به اثبات نرسیده در مورد ویتامین C

ویتامین C دارای خواص زیادی است که همه پشتوانه علمی دارند. اما ادعا های ثابت نشده ای نیز در مورد آن وجود دارد:
مانع سرماخوردگی می شود: این ویتامین می تواند شدت سرماخوردگی را کاهش داده و دوره بهبودی را 8% در بزرگسالان و 14% در کودکان سرعت بخشد. اما نمی تواند مانع ابتلا به سرماخوردگی شود.
خطر سرطان را کاهش می دهد: تعداد کمی از تحقیقات نشان داده اند که ویتامین C می تواند خطر ابتلا به برخی از سرطانها را کاهش دهد. اما نمی تواند مانع رشد و پیشروی آن شود.
مانع بیماریهای چشم می شود: ویتامین C خطر برخی از بیماریها مانند آب مروارید و مشکلات چشمی مربوط به افزایش سن را کاهش می دهد. اما نمی تواند مانع ابتلا به آن شود.
مسمومیت با سرب را درمان می کند: افرادی که با سرب مسموم می شوند دارای ویتامین C کمی هستند. اما مدرکی برای درمان این مسمومیت با ویتامین C وجود ندارد.

کلام آخر
ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است و می توان توسط استفاده از مواد غذایی و یا مکملها، میزان مورد نیاز بدن را به آن تأمین نمود. این ویتامین منافع زیادی برای سلامت بدن دارد. بطور مثال، موجب تقویت سیستم ایمنی شود، فشار خون را کاهش دهد، مانع حمله نقرس شود، جذب آهن را بهتر نماید، سطح آنتی اکسیدان را بالا بیاورد و خطر ابتلا به زوال عقل و بیماریهای قلبی را کاهش دهد. مصرف مکملهای ویتامین C یکی از روشهای ساده برای افزایش این ویتامین در بدن است، اما می توان با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین نیز مقدار مورد نیاز بدن به این ویتامین را تأمین نمود.


منبع healthline
نظر بگذارید