منافع گل همیشه بهار برای سلامتی

کالاندولا نوعی گیاه گلدار است که در ایران با نام گل جعفری و یا گل همیشه بهار شناخته می شود. این گیاه به عنوان چای و یا ماده اولیه در هر نوع ترکیب گیاهی استفاده می شود.
چای این گیاه با خیساندن گلها در آب جوش تهیه می شود، ولی برای تهیه عصاره آن هم برگ و هم از گل این گیاه استفاده می شود. با وجود طعم کمی تلخ آن، گل جعفری برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی در طب سنتی استفاده می شود.  اما این گیاه بصورت عصاره و پماد نیز در بازار به فروش می رسد.

منافع استفاده از گل همیشه بهار

منبع آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدانها ترکیباتی هستند که آسیب های استرس اکسیداتیو را خنثی می سازند. گل جعفری دارای آنتی اکسیدانهایی قوی مانند فلاونیدها، پلی فنولها، کاروتنوئیدها و تری ترپن هاست. این ترکیبات موجب تقویت ترکیبات ضد التهابی دیگر در بدن می گردند. التهاب یک واکنش طبیعی بدن است، اما التهاب های مزمن موجب مشکلات زیادی مانند چاقی، سندروم متابولیک و دیابت نوع 2 می شوند.

 

 

گل همیشه بهار و خواص آن

 

درمان زخم و جراحت پوستی

عصاره گل همیشه بهار به صورت پماد و یا عصاره در بازار به فروش می رسد. این پماد و عصاره برای درمان موضعی زخم و جراحت پوستی استفاده می شوند. برای درمان زخم می توانید پوست را به گل همیشه بهار هم آغشته کنید. عصاره کالاندولا موجب فعالیت پروتئین های خاص شده و زخم را ترمیم می کند. عصاره کالاندولا کولاژن را در ناحیه جراحت نیز افزایش داده و پوست جدید ایجاد می کند. در تحقیقی مشخص شد که مصرف عصاره کالاندا می تواند زخم های ناشی از دیابت (در پا) را تا 78 % درمان و ترمیم کند.

مقابله با برخی سلول های سرطانی

ترکیبات آنتی اکسیدانی گل جعفری مانع تشکیل تومور می شوند. طبق بررسی ها، آنتی اکسیدانهای فلاونید و تری ترپن با سلولهای سرطانی، سرطان خون، ملانوما (نوعی سرطان پوست)، کولون و لوزالمعده مقابله می کنند.
این تحقیق مشخص نمود که عصاره کالاندولا موجب فعالیت برخی پروتئین ها شده و سلولهای سرطانی را از بین می برد. همچنین مانع فعالیت برخی پروتئینهای دیگر که با از بین بردن سلولهای بیمار تداخل پیدا می کنند، می شود.

 

دم کرده گل همیشه بهار

خاصیت ضد قارچ و ضد میکروبی

عصاره گل همیشه بهار یا جعفری به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی بسیار شناخته شده است. این عصاره با قارچهای عفونت زای دهان، واژن و پوست مقابله می کند. عصاره گل جعفری با انگل لیشمانیا مقابله می کند. بیماریهای ناشی از این انگل موجب زخم در پوست و ارگانهای داخلی مانند طحال، کبد و مغز استخوان می شوند.

مراقبت از سلامت دهان

گل جعفری مشکلات دهان مانند ورم لثه را درمان می کند. مصرف دهانشویه های حاوی گل جعفری سلامت دهان را تضمین می کند. این توانایی گل جعفری به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی این گیاه است. قرقره با چای گل جعفری گلو درد را برطرف می سازد.

سلامت پوست

از روغن گل همیشه بهار در بسیاری از مواد آرایشی مانند کرمها و پمادها استفاده می شود. عصاره این گیاه موجب رطوبت پوست شده و حالت سفتی و ارتجاعی پوست را افزای شداده و آن را جوان نگه می دارد.
این خواص با مواد آنتی اکسیدانی موجود در این گیاه که با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند، در ارتباط است. یکی از عوامل مهم استرس اکسیداتیو، اشعه ماوارای بنفش است. این روغن از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش محافظت می کند. استفاده از کرمهای ضد آفتاب حاوی روغن کالاندولا یکی از بهترین روشها برای محافظت پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش است.
مصرف روغن کالاندولا جوشهای قرمز ریز را از بین می برد.

 

 

روغن گل همیشه بهار

مصارف دیگر گل جعفری

گل جعفری مصارف دیگری هم دارد:

  • تنظیم دوره قاعدگی و کاهش درد
  • رفع زخم نوک سینه هنگام شیردهی
  • تونر پوست صورت و رفع آکنه
  • کاهش خطر مشکلات قلبی وسکته قلبی
  • کاهش دردهای و خستگی های عضلانی بخصوص پس از ورزش

عوارض جانبی

گل همیشه بهار و جعفری گیاهی بی ضرر و سالم است. با وجود اینکه که برای پوست بسیار مفید است، اما ممکن است برخی به آن حساسیت داشته باشند. در نتیجه بهتر است که قبل از استفاده در ناحیه کوچکی از پوست تست شود. کسانی که به گیاهان دیگر حساسیت دارند یا زنان در دوران بارداری و یا شیردهی باید در مصرف آن احتیاط کنند. احتمال دارد که مصرف گل جعفری موجب سقط جنین زنان باردار شود.
طبق برخی تحقیقات، گل جعفری ممکن است با داروهای آرام بخش و یا فشار خون تداخل پیدا کند.

کلام آخر
گل همیشه بهار یک گیاه گلدار است و دارای مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد قارچی و ضد میکروبی است. این گیاه را می توان هم بصورت چای و هم پماد موضعی استفاده کرد.


نظر بگذارید