عصاره چای سبز و کاهش التهاب معده و قند خون

چای سبز به دلیل منافع متعددش بسیار شناخته شده است. بطور مثال، چای سبز موجب تقویت عملکرد مغز شده و از بدن در مقابل سرطان محافظت می کند. تحقیقی نشان داده است که مصرف عصاره چای سبز به مدت 4 هفته می تواند برای افرادی که دارای فاکتورهای خطرساز قلبی هستند بسیار مفید باشد. این عصاره می تواند موجب کاهش فشار خون و التهاب معده شود. این تحقیق برای اثبات تأثیر عصاره چای سبز در مشکلات سندروم متابولیک انجام شده است. چای سبز منبع آنتی اکسیدان و مواد ضد التهاب است. حال باید دید که این مواد در مورد التهاب معده نیز مؤثر هستند یا خیر.

در تحقیق جدیدی تأثیر مثبت چای سبز بر سلامت معده به اثبات رسید. نشت کردن روده ای یا همان معده نشت پذیر، به باکتری ها اجازه می دهد که وارد جریان خون شده و موجب التهاب شوند.

نتایج تحقیق                                         

در این تحقیق 40 نفر شرکت داشتند. 21 نفر از شرکت کنندگان دچار مشکل سندرم متابولیک و بقیه سالم بودند. به مدت 28 روز برای این افراد از عصاره چای سبز و شبه دارو استفاده شد. به این ترتیب که به آنها 28 روز عصاره چای سبز داده شد و سپس به مدت 28 روز از شبه دارو استفاده کردند. در این بین به مدت یک ماه از هیچ مکملی استفاده نشد.

محققین متوجه شدند که قند خون ناشتای شرکت کنندگان با مصرف عصاره چای سبز کاهش پیدا کرد که با مصرف شبه دارو نتیجه چنین چیزی را نشان نداد. علاوه بر این با مصرف عصاره چای سبز التهاب معده نیز کاهش پیدا کرد، چون میزان پروتئین روده ای کم شده بود.

به همین دلیل می توان گفت تنها با مصرف یک ماه عصاره چای سبز در افراد سالم و افراد با مشکل سندروم معده می توان التهاب و قند خون را کاهش داد. در نتیجه استفاده از این عصاره می تواند برای افراد مبتلا و یا در خطر سندروم متابولیک بسیار مفید باشد.

 

 

عصاره چای سبز

سندروم متابولیک چیست؟

هنگامی که چند مشکل با هم اتفاق بیفتد، به این معنی که خطر مشکل قلبی، سکته مغزی و دیابت، اگر با هم اتفاق بیفتند، ابتلا به سندروم متابولیک بسیار محتمل است، چون در این شرایط احتمال فشار خون زیاد، چربی دور کمر و شکم، و افزایش تری گلیسیرید و کلسترول زیاد می شود. در امریکا از هر 3 نفر یک نفر مبتلا به سندروم متابولیک است.

یکی از دلایل مهم ایجاد این سندروم نشت پذیری معده است. فشار خون بالا به دیواره معده آسیب رسانده و احتمال نشت افزایش میابد، در نتیجه خطر سندروم متابولیک بیشتر می شود. به افرادی که در خطر این بیماری هستند معمولاً توصیه می شود که سبک زندگی خود یعنی تغذیه خود را تغییر داده و وزن خود را کاهش دهند.

نتایج این تحقیق به افرادی که در معرض این بیماری هستند کمک می کند تا از خود در مقابل این بیماری محافظت نمایند. آنتی اکسیدان های چای سبز با آسیب های سلولی مقابله کرده و مانع التهاب بخصوص در معده می شوند.

همانطور که می دانید در چین و ژاپن از چای سبز در درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود، در نتیجه مصرف چای سبز در روز (حداکثر 6 فنجان) می تواند کمک خوبی در پیشگیری باشد.

 

 

خواص چای سبز

 

خطرات چای سبز برای سلامتی

مصرف زیاد چای و یا عصاره چای سبز می تواند عواقبی داشته باشد. در هر فنجان 8 اونسی چای سبز حدود 28 میلیگرم کافئین وجود دارد. این مقدار در مقایسه با قهوه که در هر 8 اونس 96 میلی گرم کافئین دارد، بسیار ناچیز است. اما مصرف عصاره چای سبز مقدار بیشتری کافئین به بدن می رساند.

همانطور که می دانید چای سبز به عنوان یک نوشیدنی با عصاره و یا قرص و مکمل آن تفاوت داشته و آستانه سمی بودن متفاوتی دارد. خطر جراحت و آسیب کبدی با افزایش مصرف زیاد می شود. در نتیجه افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند، بهتر است که قبل از مصرف چای و یا عصاره آن با پزشک مشورت نمایند.

حفظ سلامت

در مورد نشت پذیری معده تحقیقات بالینی محدودی وجود دارد. درمان ها و راهکارهای مختلفی در بیماری های دیگر مانند سندروم روده تحریک پذیر، روده ملتهب، کولیت همراه با زخم و یا بیماری سلیاک ارائه شده است که می توان از برخی از آنها برای سندوم متابولیک استفاده نمود. بطور مثال رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند علائم این سندروم را برطرف سازد. علاوه بر این مصرف داروهای ضد التهاب، آنتی بیوتیک ها و مکمل های آهن، کلسیم و ویتامین D نیز مؤثرند.

اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده، پرچرب، شیرین، همراه با گلوتن، لبنیات و الکل نیز در این بیماری اثرات خوبی دارد. مصرف پروبیوتیک نیز موجب افزایش باکتری های خوب شده و تا حد زیادی مانع فعالیت باکتری های بد می شود. مصرف فیبر رژیمی، میوه، لوبیا، مغزهای خوراکی و دانه ها به علاوه غلات کامل موجب رشد ریز اندام ها شده و قند خون را کاهش می دهند. پیروی از این راهکارها در پیشگیری، ابتلا و درمان سندروم متابولیک بسیار مؤثر است.


نظر بگذارید