میوه نسترن چیست و چه خواصی دارد؟

گل نسترن با گلبرگ های رنگی و زیبایش خواص زیادی دارد. این گل از خانواده گل رز است و انواع مختلفی از آن در طبیعت دیده می شود. اما شاید میوه آن برای بسیاری شناخته شده نباشد. میوه نسترن بخش حبابی شکلی است که دانه های گل در آن جای دارند. این میوه زیر گلبرگ ها قرار داشته و گلبرگ ها به آن متصلند.

این میوه رنگهای مختلفی دارد گاه سیاه، قرمز نارنجی و گاه به رنگ زرد هستند. برخلاف شکوفه آن که در فصل بهار گلبرگ می دهد، میوه نسترن پس از رویش و ریزش گلبرگ ها رشد می کند که معمولاً در نیمه های فصل پاییز است. برای شیرینی بهتر این میوه ها را پس از اولین سرما (هنگامی که شبنم ها یخ میزنند) می چینند. این میوه دارای خواص زیادی برای سلامتی است و با بسیاری از بیماری ها مقابله می کند. این میوه به دلیل خواصش برای سلامتی و زیبایی کاربرد زیادی دارد.

مواد مغذی میوه نسترن

داخل حباب میوه آن، دانه های خوراکی زیادی وجود دارند که دارای خواص زیادی هستند. 16 گرم از این میوه خواص مختلفی دارد:

  • کالری: 26
  • کربوهیدرات: 6 گرم
  • فیبر: 4 گرم
  • ویتامین A : 4% از مقدار مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند
  • ویتامین B5 : 3% از مقدار مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند
  • ویتامین C: 76% از مقدار مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند
  • ویتامین E : 6% از مقدار مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند

رنگ قرمر نارنجی آن به دلیل رنگ دانه های کاروتنوئید که به بتاکاروتن و لیکوپن شناخته می شوند، است. این رنگ دانه ها برای سلامت مو و چشم بسیار مفیدند. علاوه بر این، مملو از آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین C ، الاجیک اسید، کتچین و کوئرستین است. این مواد موجب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می شوند.

بعلاوه، ویتامین C در امتزاج کولاژن و سلامت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. دقت داشته باشید که خواص آن بستگی به نوع خاک، شرایط رشد، گونه و روش به عمل آوردن این میوه دارد. بطور مثال، برخی از این میوه ها با حرارت و آب به عمل میایند که موجب کاهش ویتامین C در آنها می شود.

منافع میو نسترن

قرن هاست که در طب سنتی از این میوه برای تسکین درد و کاهش التهاب استفاده می شود.

ضد پیری

روغن میوه نسترن خاصیت ضد پیری دارد و در اکثر مواد آرایشی استفاده می شود. روغن آن را توسط فشار سرد خارج کرده و در لوازم آرایشی استفاده می کنند. دانه های میوه نسترن دارای چربی های ترانس هستند که موجب سلامت پوست و محافظت آن در مقابل ترکیبات التهابی مانند اشعه ماورای بنفش، سیگار و آلودگی محافظت می شوند.

در تحقیق کوچکی که به مدت 8 هفته انجام شد، مشخص گردید مصرف روزانه 3 میلی گرم پودر میوه نسترن موجب رطوبت،  افزایش حالت ارتجاعی پوست شده و چروک ها را کم می کند. محققین دلیل این امر را مقدار زیاد ویتامین C و اسیدهای چرب میوه نسترن می دانند.

بعلاوه استفاده مستقیم ویتامین C روی پوست موجب افزایش کولاژن سازی شده و پوست را جوان می کند. در نتیجه موادی مانند میوه نسترن که دارای این ویتامین هستند، خاصیت ضد پیری دارند.

روغن میوه نسترن می تواند زخم را نیز سریعتر درمان نماید.

کاهش دردهای آرتروزی

در مورد تأثیر میوه نسترن بر آرتروز تحقیقات زیادی انجام شده است. آرتروز یکی از شایع ترین مشکلات امروز است و حدود 10 تا 13 درصد مردان بالاتر از 60 سال به آن مبتلا هستند. در این بیماری غضروف ها در مفاصل رفته رفته تحلیل می روند و موجب دردهای شدید و التهاب می شوند. طبق تحقیقات مصرف میوه نسترن می تواند با استرس اکسیداتیو مقابله کرده،  التهاب را در غضروف ها از بین برده و موجب کاهش درد شود.

بعلاوه طبق تحقیقات جدید مصرف این میوه سفتی و درد را در بیماران آرتروزی از بین می برد.

کاهش وزن

میوه نسترن موجب کاهش وزن می شود. در تحقیقی مشخص شد که مصرف روزانه قرص 100 میلیگرمی میوه نسترن به مدت 12 هفته موجب کاهش وزن می شود. این خاصیت به دلیل آنتی اکسیدان تیلیروزید موجود در این میوه است. این آنتی اکسیدان چربی سوزی را افزایش می دهد.

افزایش سلامت قلب

مصرف میوه نسترن کلسترول را کاهش داده و در نتیجه برای سلامت قلب مفید است. در تحقیقی به مدت 6 هفته مشخص شد که مصرف 40 میلیگرم پودر میوه نسترن در نوشیدنی می تواند فشار خون، مجموع کلسترول و کلسترول بد را کاهش دهد. این نوشیدنی حاوی 31 گرم فیبر است و همانطور که می دانید مصرف فیبر بیشتر می تواند به سلامت قلب کمک نماید.

مصارف متداول میوه نسترن

این میوه را می توان در غذا و محصولات تجاری استفاده نمود. در برخی از فرهنگ ها از آن در تهیه سوپ، چای و دسر استفاده می شود. چای میوه نسترن یکی از معروف ترین چای ها در دنیا است. از این میوه در مربا، و مارمالاد نیز استفاده می شود.

این میوه را می توان به پودر تبدیل کرده و به عنوان مکمل ضد پیری و یا حفظ سلامت مفصل استفاده نمود. از میوه نسترن در مواد آرایشی و زیبائی استفاده می کنند.

عوارض جانبی

این میوه عوارض جانبی نداشته و سالم است. اما مانند هر گیاه دیگری نباید از آن در دوران بارداری و شیردهی استفاده نمود. با وجود به اینکه گزارشی در مورد عوارض جانبی آن وجود ندارد، اما بطور کل مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است موجب تهوع، دل درد، یبوست و سوزش معده شود. در نتیجه باید به مقدار مشخص و متعادل از آن استفاده نمود. علاوه بر این مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند موجب هموکروماتوز، کم خونی داسی شکل و سنگ کلیه شود.

کلام آخر

میوه نسترن در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها و دردها استفاده می شد. این میوه خاصیت ضد پیری داشته، فشار خون، کلسترول و دردهای آرتروزی را کاهش می دهد.

اگر چه میوه نسترن سالم است، اما مانند هر گیاه دیگری قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.


نظر بگذارید