همه چیز درباره ی چای برگ زیتون و خواص آن

زیتون یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی است که در کنار غذا خورده می‌شود. آیا می‌دانستید که می‌توان از برگ زیتون نیز یک دمنوش خوشمزه تهیه کرد؟

این چای برای مصرف در ابتدای غذا به عنوان یک اشتها آور بسیار مناسب است. اما علاوه بر این، این چای خواص زیادی برای سلامتی دارد.

این دمنوش حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که می توانند در حفظ سلامتی بسیار مؤثر باشند. مصرف این چای برای سلامت پوست، کاهش فشار خون و کاهش وزن بسیار مفید است.

چای برگ زیتون چیست؟

این چای از برگ درخت زیتون تهیه می ‌شود. طبق تحقیقاتی که بر فسیلها انجام گرفته مشخص شده است از 40 میلیون سال پیش این درخت بومی مناطق شرق مدیترانه بوده است و سپس بومی مناطقی چون آفریقا و آسیا شده است و اکنون به شکل طبیعی در این مناطق می‌روید.

در طی هزاره جدید این درخت کمی تغییر نموده و قد آن کوتاه تر از گذشته شده است. در حال حاضر به‌ندرت می‌توان درخت زیتونی با بلندی بین 7 تا 14 متر مشاهده کرد. این درخت هم گل و هم میوه دارد. گلهای سفید آن پرز داشته و قابل خوردن است.

استفاده از برگهای آن برای تهیه چای قدمت زیادی ندارد. رنگ برگها نقره‌ای سبز و طولشان بین 4 تا 10 سانتیمتر و عرضشان بین 1 تا 3 سانتیمتر است. طعم چای برگ زیتون نرم و ملایم و گیاهی است. در قرن 21 در مستعمره‌های انگلستان از این برگها برای رفع تب استفاده می‌کردند.

آیا چای برگ زیتون کافئین دارد؟

حدود 60 گیاه حاوی کافئین هستند که گیاه کاملیا سینن سیز (چای سیاه، سبز و اولانگ) در این گروه قرار دارد. قهوه و کاکائو نیز در این گروه جای دارند. اما اکنون باید ببینیم که چای برگ زیتون نیز کافئین دارد یا نه.

خیر، این چای نیز مانند دیگر دمنوشها فاقد کافئین است. پس نوشیدن این چای برای کسانی که به کافئین حساسیت دارند و یا تصمیم به کاهش آن دارند خطری ایجاد نمی‌کند. مصرف این چای قبل از خواب موجب آرامش می‌شود.

فواید چای برگ زیتون چیست؟

این چای مملو از آنتی اکسیدان است و موجب کاهش فشارخون می‌گردد. چای برگ زیتون مانع تجمع رسوبات چربی در سرخرگها می‌شود. علاوه بر این مصرف این چای موجب تعدیل میزان کلسترول شده و ضد التهاب است.

یکی از آنتی اکسیدانهای این چای اولئوروپین است که برای ارتقاء سلامتی بسیار اهمیت دارد. این آنتی‌اکسیدان با رادیکالهای آزاد در بدن مقابله و از ایجاد اکسیداسیون در بدن جلوگیری می‌کند. به این طریق موجب کاهش بسیاری از مشکلات مزمن در بدن می‌گردد.

چای برگ زیتون موجب کاهش فشار خون می‌شود. خاصیت آنتی آتروژنیک این چای از تجمع رسوبات چربی در رگها جلوگیری می‌کند و مانع بسته شدن سرخرگها می‌گردد.

خاصیت ضد التهاب و ورم چای برگ زیتون به دلیل کاهش التهابات، سلامت پوست را بهبود میبخشد. این چای باعث کاهش کلسترول بد بدن می‌گردد.

هم اکنون در کشورهایی مانند ژاپن، آلمان، مجارستان و آمریکا از این چای به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی استفاده می‌شود.

مفید برای فشار خون

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که چای برگ زیتون بدون ایجاد هیچ مشکلی موجب کاهش فشار خون می‌شود.

یکی از جالب‌ترین و روشنگرترین تحقیقات با حضور دوقلو‌های همسان انجام شد. این 20 دوقلو که همه مشکل فشار خون داشتند به دو دسته مجزا تقسیم شدند.

به یک گروه چای برگ زیتون داده شد و برای گروه دیگر شبه دارو تجویز شد. پس از 8 هفته گروهی که از این چای استفاده کرده بودند کاهش چشمگیری در سطح فشار خون داشتند.

کمک به کاهش وزن

این چای به طرق مختلف می‌تواند موجب کاهش وزن شود. اول از همه کالری این چای بسیار کم است و موجب کنترل وزن می‌شود. علاوه بر این موجب افزایش سوخت و ساز چربیها می‌گردد.

در تحقیقی به گروهی از موشها غذاهای چرب با کربوهیدرات بالا داده شد. پس از این رژیم کبد موشها چرب شده، شکمشان چاق، فشارخونشان بالا رفته و قند خونشان افزایش یافت. برای 8 هفته بعد به آنها عصاره برگ زیتون و قهوه داده شد. نتیجه نشان داد که سوخت و ساز آنها افزایش یافت.

البته نمی‌توان به راحتی این نتیجه را به انسان تعمیم داد اما تا حدودی می‌توان پذیرفت که برای انسان نیز نتیجه می‌دهد.

مفید برای پوست

چای برگ زیتون از پوست در شرایط خاص محافظت می‌کند. طبق تحقیقات آنتی اکسیدان اولئوروپین موجود در برگ زیتون درمان زخم را تسریع می‌نماید. تحقیق دیگری نشان داد که این چای مانع پیری پوست و تأثیر اشعة مضر خورشید بر پوست می‌شود.

این چای می‌تواند مانع رشد باکتریها در پوست شود. برای درمان مشکلات پوستی نیز از این چای استفاده می‌شود. چای برگ زیتون قرمزی پوست را برطرف ساخته، به پوست آبرسانی می‌کند و سلولهای رشد پوست را تحریک می‌نماید. پس با نوشیدن چای برگ زیتون پوست را جوان، شاداب و سالم نگه دارید.

عوارض جانبی احتمالی

مدارک کمی از عوارض نوشیدن چای برگ زیتون در دست است. برخی از این مدارک نشان داده اند که این چای می‌تواند در برخی از افراد موجب دل درد و سردرد گردد.

البته برخی از افراد به زیتون حساسیت دارند و بهتر است که از چای آن نیز استفاده ننمایند. اکثر افرادی که به درخت زبان گنجشک، یاس سفید، یاس بنفش و یاس زرد حساسیت دارند معمولاً به برگ زیتون نیز حساسیت نشان می‌دهند.

اگر دارو مصرف می‌کنید‌ دقت کنید که با این چای تداخل پیدا نکند. بطور مثال اگر برای تنظیم فشار خون دارو مصرف می‌کنید از این چای ننوشید. بهتر است قبل از مصرف این چای با پزشک مشورت کنید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید