چای بدون کافئین و معرفی انواع آن

چگونه چای بدون کافئین تهیه کنیم: تحلیل طعم و نوع

خوشبختانه انواع مختلفی از چای در بازار موجود است که فاقد کافئین هستند. شما می توانید با مطالعه این مقاله هم با انواع چای آشنا شوید و هم متوجه شوید که آیا یک چای بدون کافیین است یا کافئین دارد. علاوه بر این می توانید با برخی از طعمهای خوب چای بدون کافئین آشنا شوید.

بسیاری از مردم علاقه به نوشیدن چای قبل از خواب دارند. چای به دلیل کافئین موجود در آن مانع روند طبیعی خواب شده و فرد به سختی به خواب می رود. بسیاری از افراد به کافئین حساسیت دارند و به همین دلیل نمی توانند چای بنوشند.

چگونه چای بدون کافدین تهیه کنیم؟

برای تشخیص چای بدون کافئین ابتدا باید با انواع چای آشنا بود. دو نوع چای وجود دارد:

چای واقعی و اصل

چای سبز، چای سفید، چای سیاه، چای اولانگ و چای پواِر  انواع چای واقعی هستند که همه حاوی مقداری کافئین هستند.

همه چایها مانند چای عطری ارل گری، چای سیاه آسام، چای سفید آفریقایی و چای سبز ماندارین چون همگی از گیاه کاملیل سینن سیز یا همان گیاه چای تهیه می شوند، حاوی کافیین هستند.

گیاه چای به صورت طبیعی حاوی کافئین است و این مقدار کافئین بسته به نوع فرآوری چای که برای هر نوع چای بکار گرفته می شود، کم یا زیاد می شود. چای سبز و سفید کافیین کمتری دارند در حالی که چای سیاه حاوی کافئین بیشتری است.

دمنوش

در مقایسه با چای، اکثر دمنوشها فاقد کافئین هستند. این دمنوشها از ریشه، گیاهان و ادویه هایی تهیه می شوند که بطور طبیعی کافئین ندارند.

این دمنوشها برای افرادی که به کافئین حساسیت دارند بسیار مناسبند و می توانند پیش از خواب نیز استفاده نمایند. چند نوع دمنوش وجود دارند که حاوی کافئین هستند و معمولاً از تمام اجزاء گیاهی تهیه می شوند.

این گیاهان بطور طبیعی کافئین دارند. در میان دمنوشهای کافیین دار می توان از دمنوش یربا مایت، گوآیاسا و گوآرانا نام برد.

چای بدون کافیین

در میان گروه چایها گروه سومی نیز وجود دارد که چایهای بدون کافئین نام دارند.

چایهای واقعی که به شکل طبیعی حاوی کافئین هستند را می توان طی فرآیندی که از حلالهای شیمیایی در آن استفاده می شود بدون کافئین کرد.

بطور مثال چای سبز دی کف و یا چای سیاه دی کف از گروه چایهای واقعی هستند که کافئین زدایی شده اند. برای حذف کافئین از چای از 4 روش استفاده می شود که در همه مقداری کافئین در چای باقی می ماند.

در این فرآیندها علاوه بر کافیین، مقداری از پلی فنولها و فلاونیدهای چای نیز از بین رفته و بر طعم تأثیر گذاشته و از فواید آن می کاهد.

بهترین چای های بدون کافیین

چای شای (ماسالا)

در آسیا کلمه شای به معنی چای است، اما در کشورهای غربی هر گاه نام شای به میان می آید، چای ماسالا را تداعی می کند. این چای از ترکیب 5 ادویه مختلف یعنی هل، دارچین، میخک، دانه فلفل سیاه و زنجبیل تهیه می شود.

در برخی از انواع آن از جوز هندی، فلفل شیرین و بادیان نیز استفاده می گردد. در نوع سنتی آن در هندوستان این ادویه ها با چای سیاه دم می شوند.

برای نوع بدون کافئین این چای برگهای چای سیاه از ترکیب حذف می شود. البته می توان از رویبوس به عنوان جایگزین چای سیاه  استفاده نمود.

اما برای یک چای ماسالای بدون کافیین می توان تنها ادویه ها را که بدون کافیین هستند دم نمود و یک نوشیدنی پر انرژی تهیه کرد.

چای زنجبیل

چای زنجبیل از ساقه های زیر خاکی گیاه زنجبیل تهیه می شود. این چای طعمی ادویه ای و طبعی گرم دارد که بسیار شبیه فلفل سیاه است. این چای بدون کافئین طعم قوی و تندی دارد. چای زنجبیل به دلیل خواصی چون رفع التهاب، تهوع و ورم بسیار شهرت دارد.

برخی به دلیل طعم تند آن از برشهای لیمو و یا آب لیمو استفاده کرده و آن را متعادل می سازند.

چای بابونه

چای بابونه یکی از محبوب ترین چایهای بدون کافیین در سراسر جهان است. این چای به دلیل خاصیت آرام بخشی شناخته شده است و معمولاً برای خواب آرام و خوش قبل از خوابیدن نوشیده می شود.

چای بابونه موجب آرامش مغز می شود و پس از یک روز شلوغ کاری بسیار آرام کننده است. این چای طعمی ملایم و شبیه سیب سبز برشته دارد. طعم گل مانند و میوه ای آن ترکیبی شیرین ایجاد می کند.

این چای رنگی طلایی داشته و یک صبح آفتابی به همراه شبنم های صبحگاهی را تداعی می کند.

چای قاصدک

چای ریشه قاصدک فاقد کافیین است و به دلیل طعم بارزش می تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد. طعم آن کمی شکلانی و برشته است.

این چای از لحاظ طعم بسیار شبیه به قهوه ای است که کافئین ندارد. تلخی کم این چای را می توان باز اضافه کردن کمی شیر از بین برد.

چای رویبوس

گیاه رویبوس مختص به منطقه کوهستانی سِدِربرگ در آفریقای جنوبی است. چای آن از دم کردن برگهای این بوته قرمز تهیه می شود.

چای این گیاه فاقد کافئین، یکی از پر فروش ترین چایها در آفریقا و در حال حاضر یکی از محبوب ترین چایها در کشورهای غربی است.

طعم چای رویبوس شبیه به کرَن بری و کمی ترش و گزنده است. رنگ قرمز تیره آن در مراسم چای بسیار مجذوب کننده است. از این گیاه چای سرد نیز تهیه می شود که با افزودن برشهای لیمو و پرتقال ترش تر و خوشمزه تر می شود.

چای نعنا فلفلی

نعنا فلفلی بومی کشورهای اروپایی و امریکاست. این گیاه را می توان براحتی در منزل کاشت و یا از عطاریها تهیه نمود. چای آن عطری بسیار خوب و طعمی سوزان دارد.

این چای انرژی زا فاقد کافئین است. شما می توانید این چای را به دلیل خواصش در هر زمان و هر ساعت بنوشید، بخصوص در گرمای تابستان می تواند بدن را خنک نگه دارد.

 میوه نسترن

چای میوه نسترن از دم کردن میوه های گل نسترن (رز) تهیه می شود. میوه نسترن توپهای گرد قرمز و یا نارنجی هستند که پس از گلبرگ دادن گیاه تشکیل می شوند.

این میوه های کوچک پس از دم شدن به یک نوشیدنی خوش طعم و بدون کافیین تبدیل می گردند. این چای مقدار قابل توجهی ویتامین C دارد که در هنگام سرما خوردگی و آنفولانزا بسیار تأثیر گذار است.

رنگ آن قرمز سرخابی است و منظره زیبایی دارد. رایحه آن شیرین بوده و طعم آن نزدیک به آلو و چای ترش است.

انتخاب یک چای بدون کافئین

انتخاب یک چای بدون کافئین مستقیماً بستگی به ذائقه فرد دارد. اگر طعمهای ترش و شیرین دوست دارید بهترین گزینه چای میوه ای است.

اگر به طعمهای چند لایه و بارز علاقه دارید چای ماسالا و یا چایهایی که از ریشه گیاهان تهیه می شوند بهترین گزینه ها هستند.

شما می توانید با خرید بسته هائی که حاوی چایهای مختلف هستند بهترین طعم و نزدکترین طعم به ذائقه خود را پیدا نمایید.

هر چایی که دوست دارید فرقی نمی کند، اما بهتر است از برگهای آزاد آن به جای نوع کیسه ای تهیه نمایید. چون برگهای آزاد هنگام دم کشیدن بهتر و راحت تر رایحه و طعم خود را آزاد می کنند.

علاقه مندان به چای می توانند چای های ارگانیک، تمیز و دوستدار طبیعت تهیه نمایند تا چای مطبوع تری برای خود دم کنند. دمنوشها را می توانید هم سرد و هم گرم تهیه نمایید. از تنوع دمنوشها استفاده کرده و یک چای بدون کافئین بنوشید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید