چای هایی برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز

آیا نگران حافظه خود هستید؟ بیماریهایی مانند آلزایمر و زوال عقل سالهاست که مورد بررسیهای مختلفی قرار گرفته اند، اما هنوز درمان و داروی قطعی برای آنها ارائه نشده است. شاید نتوان داروی قطعی برای آنها استفاده کرد، اما می توان به کمک برخی از چایهای تقویت حافظه مشکل را به تعویق انداخت. در این مقاله از تیرینک چای هایی برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز را برای شما معرفی میکنیم.

 

چایهای تقویت حافظه

 

  • چای آش واگاندا Ashwaganda

در طب آیورودا، چای ریشه برخی از گیاهان بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. بطور مثال، می توانند حافظه، توجه و پردازش اطلاعات را بهتر نمایند.

چای آش واگاندا برای کودکان با مشکل کم حافظگی و افراد مسن با مشکلات پارکینسون، هانتینگون و آلزایمر استفاده می شود. نتیجه مصرف نشان داده است که این چای می تواند موجب افزایش حافظه فوری (آنی) و دراز مدت بخصوص در افرادی که مشکل شناختی خفیف دارند، شده و تمرکز آنها را افزایش دهد.

  • چای جینگو بولوبا Gingi Bi Loba

5000 سال پیش از این چای در چین به عنوان دارو استفاده می شد. چینی ها برای رفع زوال عقل از این چای مصرف می کردند. این چای مملو از فلاونید است. طبق تحقیقی، این چای می تواند جریان خون به مغز را بهتر کند. برگهای این چای بارها مورد بررسی قرار گرفته اند تا قدرت آنها را برای افزایش حافظه و عملکرد شناختی به اثبات برسانند. این چای می تواند علائم رفتاری و روانی بیماران مبتلا به آلزایمر را بهتر کند.

  • چای جنسینگ

جنسینگ موجب افزایش انرژی و قدرت سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این می تواند عملکرد مغز را بهتر نماید. تحقیقات نشان داده اند که جنسینگ روند کاهش شناخت را آهسته تر کرده و خطر زوال عقل را در افراد مسن کم می نماید.

  • چای سبز

این چای مخصوص چین و ژاپن است و هر یک طعم خاص خود را دارند. چای سبز دارای ترکیباتی است که فرا رسانهای عصبی را تحریک می کند و یادآوری خاطرات را در حافظه افزایش داده و بهتر می کنند.

از جمله این ترکیبات آنتی اکسیدان کتچین و ال تیانین هستند که موجب آرامش و افزایش تمرکز می شوند. این ترکیبات عملکرد شناختی را نیز بهتر می نمایند.

چای رزماری - چایهایی برای تقویت حافظه

  • چای رزماری

رزماری دارای ترکیبی به نام ترپن است. این ترکیب وقتی وارد جریان خون می شود، مستقیماً بر مغز تأثیر می گذارد. طبق تحقیقات، رزماری با تقویت حافظه طولانی مدت، عملکرد مغز را بهتر می کند. این عملکرد در بیماری آلزایمر و پارکینسون تأثیر مثبتی دارد. البته نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن چای رزماری و یا استنشاق آن عملکرد شناختی را بهتر می کند. استنشاق اسانس روغنی رزماری مانع شکست یکی از مواد شیمیایی مغز به نام استیل کولین می گردد.

این ماده شیمیایی برای فکر کردن، تمرکز و حافظه بسیار اهمیت دارد. رزماری حاوی اسید کارسونیک است. این ترکیب مهم در حفظ تعادل میان باکتریهای معده و رشد باکتریهای خوب در معده تأثیر زیادی دارد.

  • چای مریم گلی

90 نوع مریم گلی در جهان وجود دارد و همه ترکیباتی مانند فلاونید اند. همانطور که می دانید فلاونید برای تمرکز بسیار مهم است. مریم گلی عملکرد شناختی مانند حافظه، قدرت یادگیری و تمرکز را بهتر کرده و مانع ابتلا و یا پیشرفت بیماریهای ناشی از زوال عصبی می شود. این چای نشاط آور است و به سادگی تهیه می شود.

  • چای زردچوبه

طعم قوی زردچوبه را می توان با لیمو تازه، عسل، آب پرتقال و یا شیر متعادل کرد. در طب آیورودا از زردچوبه برای تقویت عملکرد مغز استفاده می شود. زردچوبه دارای ماده ای به نام کورکمین است که موجب این خاصیت در زردچوبه می شود. طبق بررسی هایی که انجام شده است، مشخص گردیده که زردچوبه به دلیل محافظت از عصبها برای تقویت سلامت مغز بخصوص در بیماری آلزایمر بسیار مفید است. بطور کل زردچوبه برای کلیه بیماریهای ناشی از زوال عصبی مانند پارکینسون، صرع و افسردگی شدید بسیار مؤثر است.

چای و مغز - چای هایی برای تقویت حافظه

چای و مغز

مصرف دمنوشها سلامت مغز را بیشتر می کنند. حدود 25 سال است که در مورد تأثیرات مثبت این چایها بر بیماریهای ناشی از زوال عصبی تحقیقات بسیاری انجام شده است. ترکیباتی مانند کافئین، ال تانین و تئوبرومین موجود در چای موضوع بسیاری از این تحقیقات بوده و در مورد تأثیرات آنها بر بدن و مغز بخصوص کاهش خطر ابتلا به بیماریهای ناشی از زوال عصبی پژوهشهای زیادی شده است. آنتی اکسیدانها با استرس و التهاب مقابله می کنند. این دو فاکتور با بالا رفتن سن موجب اختلال در فرارسانهای عصبی می شوند.

هیپوکامپ مغز نقش اصلی را در یادگیری و حافظه ایفا می کند. اگر هیپو کامپ به دلیل بیماری و یا جراحت صدمه ببیند، می تواند بر حافظه فرد تأثیر بگذارد تا حدی که حتی فرد قادر به ساخت حافظه جدید نخواهد بود.

فلاونیدهای چای و تأثیر آنها بر مغز

فلاونید نوعی ماده شیمیایی گیاهی است که وجود آن در گیاهان موجب رایحه آن می شود. فلاونیدها نوعی آنتی اکسیدان هستند و برای مغز بسیار ضروری و مفیدند. آنتی اکسیدانها موجب بهتر شدن حافظه و قدرت یادگیری می گردند. این فلاونیدها در چای سبز  و جینگوبولوبا بیشتر از چایهای دیگر اند. به همین دلیل برای افرادی که به دلیل افزایش سن دچار اختلال حافظه و یا عملکرد شناخت می شوند مفید هستند.

چای و حافظه - چای هایی برای تقویت حافظه

حافظه

چای هایی برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز را تا اینجای مطلب برای شما معرفی کردیم اما باید بدانیم که حافظه و تمرکز به یکدیگر وابسته اند. حافظه قدرت یادآوری اطلاعات، تجربه ها و مردم است. زمانی که سن افزایش می یابد، عملکرد حافظه رفته رفته دچار اختلال می شود. مصرف آب به حفظ حافظه کمک می کند. طبق نظر کارشناسان حافظه از 3 بخش تشکیل یافته است:

  • حافظه حسی
  • حافظه کوتاه مدت
  • حافظه دراز مدت

طبق تحقیقات، تیانین علائم اضطراب را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اسکیزواکتیو برطرف می کند. ترکیب چای سبز و تیانین، حافظه و قدرت توجه را در افراد مبتلا به اختلال شناخت بهتر می کند.

مصرف چای برای مقابله با پارکینسون بسیار مؤثر است. برخی از چایها دارای اسید آمینه ال تیانین هستند. این ماده می تواند از موانع موجود در مغز عبور کرده و سلامت مغز را تأمین کند. چای سبز مملو از ال تیانین است.

تمرکز

تمرکز در واقع به هدایت قدرت ذهنی برای انجام کاری، درک موضوعی و یا حل مشکلی گفته می شود. برای تمرکز به 2 اصل اساسی نیاز دارید. اول محیطی که در آن هستید باید فاقد عوامل منحرف کننده ذهن باشد. دوم دانستن روش انجام کار، شناخت هدف و داشتن برنامه ریزی است.

برای داشتن تمرکز باید سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و خواب کافی داشته باشید.

کلام آخر

منافع ال تیانین و کافئین که در چای سبز و سیاه وجود دارند، و به حفظ حافظه و تمرکز کمک زیادی می کند. به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی چایها، مغز دچار پیری زودرس نمی شود.


منبع healthcanal
نظر بگذارید