چگونه کبد خود را دوست داشته باشیم؟

پس از پوست، کبد یکی از بزرگترین اندامهای بدن است که عملکرد درست آن از اهمیت زیادی برخوردار است. تمام موادی را که می خوریم و جذب می کنیم،  بطور مثال مواد مغذی، داروها و سمها از طریق جریان خون برای پردازش به کبد می روند.

در آن سلولهای کوپفر مواد زائد در خون را از بین برده، و با باکتریهای آسیب رسان مقابله می کنند. علاوه بر این سلولهای کوپفر مواد مغذی را تغییر داده و برای رسیدن به تمام نقاط بدن آماده می سازد.

به عنوان منبع ذخیره، کبد نقش مهمی را در تنظیم گردش مواد مغذی ایفا می کند. مهم ترین ماده ای که کبد در خود ذخیره می کند، گلوکز است که با زنجیره گلوکاگون در ارتباط است تا هر زمان که میزان قند خون کاهش میابد، آزاد شوند. هنگامی که قند خون پایان میابد، هورمونها به کبد پیغام می دهند تا گلوکاگون را بشکند، سپس وارد خون شده و سطح قند خون را تنظیم نماید.

علاوه بر این یکی از منافع ذخیره آهن، ویتامینها بخصوص ویتامین B12 , D  بدن است. هنگامی که میزان غذا و انرژی در بدن کاهش میابد، کبد مواد دیگر مانند پروتئین و اسیدهای چرب را تبدیل به گلوکاگون می کند.

نقش مهمی در رابطه با کلسترول و چربی دارد. ماده ای به نام صفرا در روده کوچک آزاد می کند. صفرا کمک می کند که پس از خوردن غذا، چربیهای لبنی شکسته و جذب شوند. برخی از چربیها مستقیم به کبد می روند. این در حالی است که ملکولهای بزرگتر وارد سیستم لنفاوی می شوند.

نحوه عملکرد کبد در بدن

کبد، چربی را به صورت دسته ای به حامل ها داده تا همراه آنها وارد جریان خون شده و در سراسر بدن پخش شود. کلسترول مورد نیاز بدن را در صورت اُفت کلسترول تولید کند. اگر چه کلسترول به عنوان یک ماده مضر و خطرناک شناخته می شود، اما بدن برای حفظ سلامت به آن (در حد استاندارد) نیاز دارد.

برای سم زدایی از خون اهمیت زیادی دارد. داروها، الکل، سمها و بقیه مواد شیمیایی را که معمولاً به غذاها اضافه می شوند و نمی توانند به سراسر بدن بروند، می شکند و از صدمه به سلولها و اختلال در عملکرد اندامها جلوگیری میکند. بدون عملکرد آن انسان زنده نمی ماند. با افزایش مواد غذایی فرآوری شده، متاسفانه کبد باید بیشتر از گذشته کار کند.

با کاهش مصرف مواد مصنوعی، و فرآوری شده، مصرف الکل و داروها و با افزایش مصرف مواد طبیعی کامل، عملکرد طبیعی کبد را حفظ نمائید و در نتیجه فشار و استرس بر کبد را کاهش دهید.

یکی دیگر از کارهای مهم کبد، پردازش و شکست هورمونهاست. این عملکرد موجب می شود تا هورمونهای مناسب در جای خود قرار داشته باشند. هورمونها تأثیرات زیادی بر اندامهای مختلف بدن می گذارند، در نتیجه کنترل سطح آنها بسیار اهمیت دارد.

کبد ماده ای تولید می کند که در ارتباط با لختگی خون است. همچنین سلولهای قرمز پیر و کهنه را از بین می برند. همانطور که متوجه شدید نقش آن در بدن بسیار اهمیت دارد. اگر عملکرد مناسبی نداشته باشد، تأثیرات بسیار خطرناکی بر بدن می گذارد.

نکاتی برای محافظت از کبد

  • از غذاهای طبیعی بخصوص سبزیجات، میوه ها، و غلات کامل استفاده کنید. مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.
  • الکل مصرف نکنید. کبد باید ملکولهای الکل را بشکند. مصرف بیش از اندازه الکل نه تنها موجب حستگی کبد شده، بلکه به تمام بدن صدمه می رساند.
  • روز خود را با مصرف آب یک لیمو ترش به همراه یک لیوان آب ولرم شروع کنید. این نوشیدنی کبد را تحریک کرده و سمها از آن خارج می شوند.
  • آب زیاد بنوشید. اگر آب بدن مناسب باشد، کبد می تواند مواد سمی و زائد را از بدن خارج کند.
  • چربی بدن را در حد تعادل نگه دارید، بخصوص چربیهای اطراف کمر باید کاهش یابند. چربیهای اطراف شکم بسیار خطرناک تر از چربیهای سایر نقاط بدن هستند. سلولهای چربی هورمونها و ملکولهائی تولید می کنند که به کبد رفته و موجب التهاب آن می شوند.

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید باید مراقب عملکرد صحیح آن باشید. آب زیاد بنوشید، الکل مصرف نکنید، غذای سالم بخورید، سبزیجات و میوه زیاد مصرف کنید، به میزان مناسب چربیهای سالم مانند مغزهای خوراکی، دانه ها، آواکادو، روغنهای سالم، ماهی آبهای عمیق به رژیم خود اضافه کنید و از مصرف مواد فرآوری شده اجتناب کنید.

کبد خود را دوست داشته باشید تا سالم بمانید.


نظر بگذارید