چگونه یک رژیم لاغری مناسب خود انتخاب کنیم؟

آیا هرگز به افرادی که با پیروی از یک رژیم لاغری موفق، توانسته اند کاهش وزن فاحشی داشته باشند فکر کرده اید؟ شاید به نظرتان پیروی از یکی از رژیمها مثل کِتو، اَتکینز و یا گیاه خواری و امثال آنها سخت و دشوار باشد.

اطلاعاتی که باید برای انتخاب یک رژیم مناسب بدانیم

بدن خود را بشناسید

جمله “دوستم با پیروی از این رژیم توانسته است  خوب وزن کم کند اما نمیدانم چرا برای من این نتیجه را ندارد” را حتما شنیده اید. هر فردی با دیگری تفاوت دارد به این معنی هر فردی باکمی تغییر یک رژیم را دنبال می کند.

اگر می خواهید این تغییرات را در رژیم خود ایجاد کنید ابتدا باید از نیازهای خود آگاهی یابید. تفاوت انسانها موجب می شود موانعی در راه لاغری ایجاد شود، بطور مثال میزان قند خون افراد با یکدیگر متفاوت است و یکی از عواملی است که در لاغری اهمیت دارد.

هیچکس بهتر از خود شما بدنتان را نمی شناسد. مثلاً شنیده اید رژیم با انبوه میوه ها بسیار خوب است اما شما بهتر می دانید که این رژیم میتواند برای شما کارساز باشد یا نه.

با دانستن برخی نکات می توانید در راه خود به موفقیت برسید.

آیا بعد از مصرف  کربوهیدرات دچار نگرانی و تنش می شوید؟ آیا زیاد هوس شکر و مواد نشاسته ای می کنید؟ آیا قند خونتان متغیر است؟

در این حالت مناسب ترین رژیم لاغری برای شما رژیم کم نشاسته و کم شیرین است. شما می توانید از رژیمهایی مانند پالِو Paleo  و یا رژیم تنظیم قند خون استفاده کنید.

آیا معده شما التهاب و PH بالایی دارد و یا نمی توانید گوشت را خوب هضم کنید؟

با این مشکلات بهترین رژیم لاغری مصرف زیاد سبزیجات است که می تواند بدنتان را متعادل سازد و از التهاب بکاهد.

آیا به خوردن غذاهای فرآوری شده علاقه دارید؟ آیا فکر می کنید که به دلیل این علاقه، مصرف غذاهای دیگر برایتان مشکل است؟

بدنتان باید باز سازی شده و از اول ساخته شود. باید با یک روش خاص بدن را به استفاده از مواد مغذی و سالم عادت دهید.

آیا به برخی غذاها حساسیت دارید؟ آیا گوارشتان کاهش وزن را سخت می کند؟

در این حالت استفاده از رژیم های حذفی بهترین گزینه است. بطور مثال در این نوع رژیمها virgin diet برخی از مواد مانند گلوتن و یا لبنیات حذف می شوند.

با وجود این مشکلات هنوز هم شما بهترین کسی هستید که می توانید تشخیص دهید چه چیزی برایتان مفیدتر و کارسازتر است.

به انتخاب خود قدرت دهید

با دانستن برخی از نکات، حال دیگر می توانید رژیم لاغری مناسبی انتخاب کنید. اما اگر به برخی از نکات دیگر توجه نکنید، حتی بهترین انتخاب نیز کارساز نخواهد بود.

ابتدا باید بدانید که چه مواد مغذی پایه ای می تواند چربی سوزی را افزایش دهد.

خوردن پاکیزه

هرگز سعی کرده اید که انبار منزلتان را با غذاهای رژیمی و کم چرب پر کنید. افراد زیادی مانند شما اینگونه عمل می کنند.

امروزه به غلط مردم گمان می کنند مواد لاغر کننده به صورت بسته بندی شده در بازار موجود است. این تصور کاملاً اشتباه است.

توجه به میزان کالری مصرفی روزانه و یا پیروی از یک رژیم مناسب عمل درستی است. اما همین مواد به ظاهر سالم نیز دارای مواد مخرب با ظاهری درست هستند.

بطور مثال نوشابه های رژیمی، ماستهای رژیمی هر دو دارای مقدار قابل توجهی شکر و چیزهای دیگر هستند. پس اگر پس از استفاده از این مواد وزنتان کاهش نمییابد بدانید که قربانی تبلیغات این مواد غذایی رژیمی شده اید.

در واقع نیاز اصلی ما مصرف مواد سالم و کامل غذائی است. اگر چه مواد طبیعی کم کالری زیاد است، اما اگر به صورت کامل مصرف نشوند جواب مطلوب را برای کاهش وزن دریافت نخواهید کرد.

پس بهتر است بشقاب غذایتان را با مواد پروتئینی (به مقدار کم) و انبوهی از سبزیجات پر کرده و نوش جان کنید. با این سبک غذا خوردن مواد مغذی لازم را به بدن خود رسانده اید.

با این روش بدن به صورت کامل و صحیح کار کرده و مانع افزایش وزن می شود. پس از مدتی سوخت و ساز بدنتان افزایش یافته و شروع به کاهش وزن می کنید.

انجام چند مرحله برای عبور از زمانهای سخت در طول رژیم

در طول زمان رژیم ممکن است با لحظات سخت مواجه شوید، برای عبور از آنها انگیزه خود را افزایش دهید، به خود دلگرمی دهید و بیشتر مبارزه کنید.

مقدار زیادی سبزیجات مصرف کنید

در برخی از رژیمها خوردن سبزیجات ممنوع است، اما بدانید که این سبزیجات حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن شما هستند. بیشتر رژیمهای موفق در یک مسأله مشترکند. اکثر آنها شما را به مصرف سبزیجات تشویق می کنند.

سبزیجات کالری کمتری دارند. اشتها را کاهش می دهند و احساس سیری بیشتری می کنید. آنها قند خون را تنظیم کرده و معده و کل دستگاه گوارش را تمیز می کنند. مطالب زیادی می توان در مورد خواص سبزیجات اظهار کرد. سبزیجات خاصیت قلیایی در بدن ایجاد می کنند.

هنگامی که از فست فود و یا مواد سرخ کردنی استفاده می کنید، بدنتان حالت اسیدی پیدا می کند. این امر موجب کاهش انرژی، بیماری و افزایش وزن می شود. مصرف زیاد سبزیجات بدن را تنظیم کرده و مانع افزایش وزن می شود.

اگر از کودکی با فست فود تغذیه شده اید مطمئناً سبزیجات آخرین ماده ایست که وارد بشقابتان می شود. در این حالت مغز تصور می کند که تنها شکر و چربی اشباع شده موادی هستند که به شما انرژی می دهند.

هنگامی که متوجه شوید در واقع این دو ماده موجب خستگی و کم انرژی بودنتان هستند، رفته رفته تصور مغزی تغییر کرده و رو به سبزیجات می آورید. ابتدا سبزیجات را جایگزین کربوهیدرات نمایید و ظرفتان را با چند نوع سبزیجات همراه کنید.

از شاخه ای به شاخه دیگر نپرید

یکی از مسائل مهم پیروی از رژیمی است که با بدن شما سازگاری دارد. هرگز از شاخه ای به شاخه دیگر نپرید و با آشنا شده با یک رژیم جدید به سمت آن نروید.

بسیاری از رژیمها وعده های دروغین به شما می دهند. حتماً از رژیمی پیروی کنید که به صورت طبیعی سوخت و ساز بدنتان را افزایش می دهد و نه از آن نوع رژیمها که با قطع کالری به شما وعده لاغری می دهند.

هر گز فریب وعده های دروغین را نخورید، چون یک رژیم لاغری موفق به آهستگی و با تداوم موجب کاهش وزن می شود.

یک رژیم اغواگر چه نشانه هایی دارد:

  • وعده کاهش وزن سریع می دهد.
  • برای مدت طولانی نمی توان از آن پیروی کرد.
  • از پیروی آن خسته می شوید (یک رژیم صحیح در ابتدا موجب خستگی می شود، اما اگر تحمل کنید بدنتان به آن عادت کرده، دوباره سازی شده و موجب انرژی مضاعف می گردد).
  • مواد مغذی در آن نادیده گرفته می شوند.
  • پس از قطع رژیم وزن افزایش می یابد.

سوخت و ساز بدن را افزایش دهید

حال که رژیم را انتخاب کرده اید و با برخی نکات آشنا شده اید، زمان آن است که قند خون خود را تنظیم کرده و سوخت و ساز بدن را افزایش دهید. مقدار مصرف پروتئین را تنظیم کنید

پروتئین یکی از موادی است که چربی سوزی را بهینه کرده و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. یکی دیگر از خواص پروتئین جذب آرام آن و در نتیجه رساندن آرام و با تدوام مواد مغذی به بدن است. هر رژیمی را که انتخاب می کنید باید جزئی از آن مصرف پروتئین باشد.

افرادی که گیاهخوار هستند پروتئین خود را با مصرف توفو، تخم مرغ، کینُوا، برنج و حبوبات تأمین می کنند. معمولاً 10 تا 35 درصد کالری روزانه باید با پروتئین تأمین شود. مقدار کمتر از این موجب از دست دادن عضله شده و سوخت و ساز را خراب می کند. مقدار بیشتر از این نیز به کلیه ها صدمه می رساند.

عضلات توسط آمینو اسید موجود در پروتئین ساخته می شوند. پس میزان فعالیت روزانه شما تعیین کننده مقدار پروتئین مورد نیاز بدن شماست.

اگر از افرادی هستید که فعالیت کمی دارند میزان پروتئین لازم برای بدن شما باید معادل 36 درصد وزن بدنتان باشد. بطور مثال یک فرد 68 کیلویی روزانه به 54 گرم پروتئین نیاز دارد.

اگر یک ورزشکار هستید، شما 70 درصد وزن خود نیاز به پروتئین دارید. بطور مثال یک فرد 68 کیلویی ورزشکار باید روزانه 105 گرم پروتئین به بدن خود برساند.

یک وزنه بردار باید روزانه 90 درصد وزن خود پروتئین مصرف کند، مثلاً یک وزنه بردار 68 کیلویی باید روزی 135 تا 150 گرم پروتئین به بدن خود برساند.

برای خوردن غذا زمان تعیین کنید

آیا می دانستید حذف یک وعده غذایی موجب افزایش وزن می شود؟ هنگامی که یک وعده را حذف می کنید به سوخت و ساز بدن ضربه زده و آن را به زمان دیگری موکول می کنید.

یک رژیم لاغری سالم نباید شما را از خوردن محروم نماید، بلکه باید بتواند در زمان صحیح مواد مغذی به بدنتان برساند.

رژیمهای با کالری بسیار کم و یا نوشیدن مایعات زیاد شما را دچار گرسنگی شدید و حریصانه می کند. اگر واقعاً می خواهید چربی سوزی بدن را افزایش دهید برای خوردن غذا وقت تعیین کنید.

با خوردن غذا هر 3 یا 4 ساعت یک بار، سوخت و ساز و چربی سوزی را افزایش دهید. با این روش احساس گرسنگی کمتری خواهید کرد و با بهتر شدن سوخت و ساز انرژی بیشتری به دست می آورید.

اصول ابتدایی تنظیم قند خون را فرا گیرید

قند خون نا منظم شما را از رسیدن به هدفتان دور می سازد.  گاه از خود می پرسید چرا هوس شیرینی دارید، چرا شبها میل به خوردن غذا پیدا می کنید، چرا پس از خوردن غذا احساس خستگی می کنید و یا مستقیم به سراغ ظرف غذا می روید.

باید بدانید که مقصر شما نیستید. این بدن شماست که آنها را می طلبد. با تنظیم قند خون که کار آسانی هم نیست می توانید پاسخگوی نیاز بدنتان باشید. هورمون انسولین موجب تنظیم قند خون می شود و با توجه به برخی از نکات می توانید آن را همیشه منظم نگه دارید:

  • هر 3 تا 4 ساعت غذا بخورید.
  • به صورت متناوب غذا نخورید(روزه بگیرید).
  • از مصرف کروهیدراتهایی که زود جذب می شوند خودداری کنید.
  • تمرینهای قدرتی انجام دهید.
  • ترکیب غذایی مناسبی انتخاب کنید.

تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید