15 خاصیت شگفت انگیز کنجد

دانه های ریز آن که در غلافی قرار دارند، دانه های چربی هستند که از گیاه کنجد بدست میایند. دانه های آن با پوسته، قابل خوردن هستند. پوسته کنجد رنگی طلائی قهوه ای دارد. اما کنجد بدون پوسته رنگی سفید دارد که پس از رست شدن به قهوه ای تبدیل می شود.

دانه های آن منافع زیادی برای سلامتی دارند، به همین دلیل از هزاران سال پیش به عنوان یک داروی سنتی استفاده می شده است. این دانه از بدن در مقابل بیماریهای دیابت، آرتروز و بیماریهای قلبی حمایت می کند. برای استفاده از منافع آن باید روزانه یک مشت کنجد مصرف کرد.

خواص شگفت انگیز کنجد

 

  1. منبع غنی فیبر است

3 قاشق غذاخوری کنجد (30 گرم) سبوس دار 5/3 گرم فیبر دارد که 12% نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. فیبر برای سلامت گوارش بسیار مفید است و خطر بیماریهای قلبی، برخی از سرطانها، چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

  1. موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شود

مصرف منظم آن، کلسترول و تری گلیسیرید را که از فاکتورهای مهم ابتلا به بیماری قلبی هستند، کاهش می دهد. حاوی 15% چربی اشباع شده، 41% چربی چند اشباع نشده و 39% چربی تک اشباع نشده است. طبق تحقیقات مصرف چربی تک اشباع نشده و چند اشباع نشده نیز موجب کاهش کلسترول می شوند. علاوه بر این، دارای دو ترکیب گیاهی (لیگنان و فیتوسترول) است که هر دو خاصیت کاهش کلسترول دارند.

  1. منبع پروتئین گیاهی است

هر 30 گرم آن حاوی 5 گرم پروتئین است. کنجد بدون پوسته و رست شده مقدار بیشتری پروتئین دارد. جداسازی پوسته و رست کردن آن موجب می شود که میزان اکسالات و اسید فتیک کنجد کاهش یابد. این دو ماده در بدن مانع گوارش و جذب می شوند و مصرف کنجد رست شده می تواند تأثیر آنها را کاهش دهد.

پروتئین برای سلامت بدن ضروری است. حاوی مقدار کمی اسید آمینه لیزین است. این اسید آمینه در محصولات حیوانی به وفور وجود دارد. برخی از محصولات گیاهی مانند عدس، لوبیای قرمز و نخود نیز حاوی این اسید آمینه هستند. اسید آمینه لیزین از واحدهای ساختاری پروتئین هستند و برای عملکرد بدن لازمند. این اسید آمینه در بدن ساخته نمی شود و باید با مصرف غذا به بدن رساند.

  1. فشار خون را کاهش می دهد

فشار خون یکی از فاکتورهای اصلی در ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی است. منبع غنی منیزیم است که فشار خون را کاهش می دهد. ویتامین E، لیگنان و آنتی اکسیدانهای کنجد مانع تشکیل پلاک در رگها می شوند و به همین دلیل فشار خون ثابت و مناسب باقی می ماند.

  1. موجب سلامت استخوانها می شود

حاوی مواد مغذی زیادی است که برای سلامت استخوانها بسیار مفیدند. حاوی کلسیم، روی، منگنز و منیزیم است. البته کنجد حاوی مقداری اکسالات و اسید فتیک است که مانع جذب درست مواد معدنی می شوند. برای کاهش این ترکیبات بهتر است از جوانه، خیس کرده و رست شده آن استفاده کرد.

  1. التهاب را کاهش می دهد

التهاب طولانی مدت در بدن موجب مشکلات مزمن مانند چاقی مرضی، سرطان، بیماری کلیوی و قلبی می شود. بیماران کلیوی اگر از ترکیب تخم کتان، کنجد و تخم کدو استفاده کنند التهاب در کلیه هایشان کاهش میابد.

  1. منبع گروه ویتامینهای B است

پوسته و دانه آن منبع ویتامینهای B هستند. این ویتامینها برای عملکرد بدن بسیار ضروریند.

  1. به ساخت سلولهای خونی کمک می کند

برای ساخت سلولهای خونی، بدن به مواد مغذی زیادی دارد. از جمله این مواد آهن، مس، و یتامین B6 هستند. حاوی این مواد است. مصرف جوانه، خیس کرده و رست شده کنجد به جذب این مواد کمک می کند.

  1. قند خون را کنترل می کند

کربوهیدرات کمی دارد، اما از لحاظ پروتئین و چربیهای سالم بسیار غنی است. این خواص برای کنترل قند خون بسیار مفید و مؤثر هستند. کنجد حاوی ترکیبی به نام پینورسینول است که به تنظیم قند خون کمک می کند. قند خون توسط آنزیم گوارشی به نام مالتاز مهار می شود. مالتاز موجب شکسته شدن مالتوز قند می شود. از مالتوز در شیرین کننده ها استفاده می شود. مالتوز از هضم مواد نشاسته ای مانند نان در معده نیز ایجاد می شود. مهار مالتوز موجب کاهش قند خون می شود.

  1. مملو از آنتی اکسیدانهاست

طبق تحقیقات، مصرف آن فعالیت آنتی اکسیدانهای خون را افزایش می دهد. لیگنان موجود در آن مانند آنتی اکسیدان عمل می نماید و می تواند با استرس اکسیداتیو مقابله کرده و خطر بیماریهای مزمن را کاهش دهد. علاوه بر این، حاوی ویتامین E است که برای مقابله با بیماریهای قلبی بسیار مفید است.

  1. از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند

منبع مواد مغذی مهمی است که برای سیستم ایمنی بدن بسیار اهمیت دارند. از جمله این مواد می توان از روی، سلنیوم، مس، آهن، ویتامین E و ویتامین B6  نام برد. بطور مثال، بدن به روی برای بهتر کردن و فعال سازی برخی از سلولهای سفید خون برای مقابله با حمله میکروبها نیاز دارد. به خاطر داشته باشید حتی کمی کمبود روی می تواند فعالیت سیستم ایمنی را مختل کند.

  1. درد آرتروزی زانو را آرام می کند

آرتروز یکی از متداول ترین دردهای مفصلی است و در بسیاری از اوقات در زانو ایجاد می شود. فاکتورهای زیادی مانند التهاب و آسیبهای ناشی از استرس اکسیاتیو در ایجاد آرتروز نقش دارند. ترکیب سِسامین خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و از غضروف محافظت می کند.

  1. به سلامت تیروئید کمک می کند

منبع غنی سلنیوم است. بیشترین تمرکز سلنیوم در غده های تیروئید است. این ماده معدنی نقش حیاتی در ساخت هورمونهای تیروئید دارد. منبع آهن، مس، روی و ویتامین B6 است. این مواد موجب تولید هورمونهای تیروئیدی و کمک به سلامت تیروئید می شوند.

  1. هورمونها را در یائسگی کنترل می کند

حاوی ترکیب گیاهی فیتوستروژن است که شباهت زیادی به استروژن دارد. در نتیجه مصرف آن برای زنان در دوران یائسگی بسیار مفید است. بطور مثال، فیتوستروژن برای تسکین گر گرفتگی بسیار مناسب است. این ترکیب خطر برخی از بیماریها مانند سرطان سینه را کاهش می دهد.

  1. کنجد را به سادگی می توان به رژیم غذایی اضافه نمود

طعمی شبیه مغزهای خوراکی دارد و طعم خوبی به غذا می دهد. برای افزایش طعم و مواد مغذی، آن را رست کنید تا رنگش طلایی قهوه ای شود. می توان به روشهای مختلف به غذا اضافه کرد:

  • در سرخ کردنی ها
  • بروکلی بخارپز
  • غلات سرد و گرم
  • گرانولا و گرانولا بار
  • نان و مافین
  • کراکرها
  • ماست
  • اسموتی
  • سالاد
  • سس سالاد
  • حموص
  • تزئین غذا

علاوه بر این آن را به ارده تبدیل می کنند. پودر آن که به آرد کنجد موسوم است در پخت نانها، اسموتی ها و برخی خمیرها استفاده می شودد.

کلام آخر

منبع چربیهای سالم، پروتئین، گروه ویتامینهای B، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید است. با مصرف منظم کنجد می توان قند خون و فشار خون را کنترل کرد. کنجد با آرتروز مقابله می کند. برای استفاده بهتر از مواد مغذی کنجد، بهتر است از جوانه، خیس شده و رست شده کنجد استفاده کرد.


منبع healthline
نظر بگذارید