آیا شکلات عنصری شادی آور است؟

وقتی کلمه غذا را میشنویم بلافاصله به یاد سوخت و انرژی میافتیم. اما در حقیقت غذا فراتر از تأمین کننده انرژی برای بدن است. هر چه که میخورید مستقیماً به مغز وارد شده و برسلامت احساسی و روانی شما تأثیر میگذارد. شکلات خوشمزه و شیرین دارای ویژگیهای روان درمانیست و بر همه نورون ها اثر گذاشته و باعث شادی میشود. حال باید ببینیم چطور چنین چیزی امکان دارد. شکلات باعث آزاد شدن اندورفین ها شده و دارای فنتیل آمین است، در نتیجه تأثیری شبیه به انرژی زا ایجاد می کند.

به شکلات داروی عشق نیز می گویند چون هنگامی که عاشق می شوید نیز اندورفین آزاد می کنید. علاوه بر این ویژگی شکلات دارای تریپتوفان است که تبدیل به سروتونین می شود. این دو هورمون بر احساسات شما تأثیر مستقیم دارند. اما سؤال اصلی اینست که واقعاً خوردن شکلات بر حال و هوای شما تأثیر میگذارد؟ گاه میتواند تأثیر مثبت داشته باشد ولی در برخی از اوقات تأثیر متفاوت دارد. پس خوردن شکلات برای بهتر شدن حالتان بستگی به شرایط زمانی آن دارد.

استفاده از شکلات برای درمان حال روحی روشی نادرست است

طبق تحقیق انجام شده افرادی که از شکلات برای درمان حال بد روحی خود استفاده کردند نه تنها نتیجه ای از آن نگرفتند بلکه احساسات منفی آنها حتی پایدارتر هم شد. در نتیجه اگر از شکلات برای رفع نگرانی و یا استرس استفاده می کنید بدانید که مشکلتان طولانی تر میشود.

شکلات برای پیشگیری از استرس روشی مناسب است

در تحقیقی که در 2009 انجام شد مشخص گردید استفاده 40 گرم شکلات در روز به مدت 2 هفته میزان استرس را کاهش میدهد. اما چگونه این اتفاق میفتد؟ در این تحقیق ثابت شد که این مقدار با کاهش هورمونهای استرس جاری در خونتان در ارتباط است. اما آیا خارج از محیط آزمایشگاهی نیز کاهش کورتیزول باعث کاهش بد حالی، استرس و نگرانی می شود؟ در تحقیق دیگری که در سال 2010 انجام گرفت مشخص شد که استفاده دراز مدت از شکلات می تواند باعث شادی و کاهش استرس شود. در این تحقیق به گروهی از شرکت کنندگان شکلاتی داده شد که فاقد کافئین بود و به گروه دیگر شکلات با ویژگیهای شکلات اصل داده شد. نتیجه نشان داد که گروهی که از شکلات اصل استفاده کرده بودند به میزان زیادی از خستگی و استرسشان کاسته شده بود. 

آخرین کلام در مورد شکلات

خوردن شکلات مانع بد رانندگی کردن یک راننده خطاکار نمی شود، نمی تواند مانع طغیان نوجوانتان بشود و یا از ناراحتیهای شما جلوگیری کند. اما استفاده از مقدار کمی از آن به شما صدمه ای نمی زند.  بخصوص اگر شکلات سیاه بخورید مفیدتر است. هر چه مقدار کاکائو در شکلات بیشتر باشد حاوی آنتی اکسیدانی به نام فلاوونوئید بیشتری است. این آنتی اکسیدان از خطر ابتلا به سرطان کاسته، محافظ رگهای خونی بوده، سلامت قلب را افزایش داده و با  فشار خون مقابله می کند. اینجاست که برای نتیجه طولانی مدت باید گفت کم بخور همیشه بخور.

  • تریپتوفان

این آمینو اسید که به مقدار کم در آن وجود دارد در مغز تولید سروتونین می کند که باعث نشاط میشود.

  • فنتیل آمین

باعث حس کشش، هیجان و حتی عصبانیت میشود که از نشانه های اولیه ایجاد علاقه است.

این ماده شیمیایی بر نورونهای مغزی تأثیر گذاشته و مانند داروی ضد افسردگی عمل میکند.

  • ثئو برومین (نوعی آلکالوئید گیاهی)

یک محرک ضعیف که در کنار کافئین احساس خوبی در بدن ایجاد میکند.

دانشمندان مؤسسه علوم اعصاب در ساندیگو اظهار کرده اند که در آن ماده ای وجود دارد که تأثیرش همانند تأثیر شاهدانه بر مغز است. اما زیاد خوشحال نشوید چون باید 25 پوند شکلات بخورید تا احساس مشابهی پیدا کنید.

 


تیرینک در اینستاگرام 

نظر بگذارید