سرطان سینه و رژیم غذایی مناسب آن

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطانها در میان بانوان است. در صد کمی از مردان نیز مبتلا به سرطان سینه می شوند. آسیب DNA و یا جهش ژنتیکی می توانند موجب سرطان سینه شوند. برخی از ژنهای ارثی مانند BRCA1 و BRCA2 نیز در صد ابتلا را افزایش می دهند. سبک زندگی در ابتلا به این بیماری بسیار مؤثر است. کشیدن سیگار، رژیمهای مملو از مواد فرآوری شده و استروژن زیاد، خطر این بیماری را تشدید می کنند. مصرف غذاهای مدیترانه ای و یا غذاهای مخصوص و مغذی می توانند از بدن در مقابل این بیماری حمایت کنند. در این مطلب از مجله تیرینک به سرطان سینه و غذاهایی که به کاهش این بیماری کمک می‌کنند اشاره کرده ایم.

غذاهایی که خطر سرطان را کاهش می دهند

بطور کل مصرف غذاهای سالم نه تنها موجب سلامتی بدن می شوند بلکه، از ابتلا به سرطان سینه نیز جلوگیری می کنند. در کنار سبک زندگی سالم، بانوان باید بطور منظم برای انجام ماموگرافی و معاینه دستی به پزشک مراجعه کنند. تشخیص زود هنگام بیماری می تواند تا حد زیادی خطرات جدی و مرگبار را برطرف کند.
غذاهایی که برای کاهش خطر سرطان سینه مناسبند:

1. سبزیجات برگ سبز

کیل، آراگولا، اسفناج، خردل سبز و چارد بهترین نوع سبزیجات برگ سبز هستند که خاصیت عمده آنها خاصیت ضد سرطانی است. گیاهان برگ سبز حاوی آنتی اکسیدان کاروتنوئید هستند و می توانند خطر را کاهش دهند. با بررسی 8 تحقیق مشخص شد، زنانی که از این سبزیجات استفاده می کردند میزان کاروتنوئید آنها افزایش یافته و در خطر کمتری قرار داشتند. همچنین در آزمایش دیگری مشخص شد که کاروتنوئید خطر بازگشت بیماری و مرگ را تا حد زیادی کاهش می دهد. مصرف فولات (نوعی ویتامین B) که در این سبزیجات وجود دارد نیز می تواند خطر ابتلا را پایین بیاورد.

سبزیجات برگ سبز و سرطان سینه

2. مرکبات

مرکبات دارای ترکیباتی مانند فولات، ویتامین C و کاروتنوئید هستند. علاوه بر این دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان از جمله فلاونیدهایی مانند کوئرستین و هسپرتین هستند. همه این ترکیبات و آنتی اکسیدانها با سرطان سینه مقابله کرده و خطر ابتلا را کم می کنند.

مرکبات و سرطان سینه

3. ماهی های چرب

ماهی ساردین و سالمون از جمله ماهیهای چرب هستند و برای سلامت بدن بسیار مفیدند. سلنیم، امگا 3 و آنتی اکسیدانهای این ماهی ها خاصیت ضد سرطانی دارند. مصرف این ماهیها می تواند خطر را کم نماید، چون باید تعادلی میان مصرف امگا 3 و امگا 6 با روغنهای پالایش شده ایجاد شود تا بتواند خطر این روغنهای پالایش شده را کاهش دهد.

خوردن ماهی و سرطان سینه

4. بری ها

مصرف انواع بری ها برای کاهش خطر سرطان سینه بسیار ارزشمندند. آنتی اکسیدانهای این میوه ها خطر آسیبهای سلولی را کاهش داده و از گسترش سلولهای سرطانی جلوگیری می کنند.

توت فرنگی و سرطان

5. غذاهای تخمیری

غذاهای تخمیری مانند ماست، میسو و کیم چی حاوی پروبیوتیک و مواد مغذی دیگری هستند. این خاصیت خطر ابتلا را کاهش می دهد. طبق بررسی 27 تحقیق مشخص شد، محصولاتی مانند کفیر و ماست دارای پروبیوتیک زیادی هستند و برای کاهش خطر بسیار مفیدند.

6. سبزیجات گروه آلیوم

سیر، پیاز و تره فرنگی از خانواده سبزیجات آلیوم بوده و دارای مواد مغذی، آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند. طبق تحقیقات مصرف سیر و پیاز (پخته / خام) می تواند در کاهش خطر ابتلا به بدن کمک کند.

7. هلو، سیب و گلابی

میوه ها بخصوص هلو، سیب و گلابی می توانند با سرطان مقابله کنند. طبق تحقیقات مصرف هلو، 2 بار در هفته تا 41% خطر سرطان سینه را کاهش می دهد. آنتی اکسیدانهای هلو از گسترش و رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کند. سیب و گلابی نیز همین خاصیت را دارند.

هلو و سیب و سرطان سینه

8. سبزیجات کروسیفروس ( چلیپائی)

گل کلم، بروکلی و کلم از جمله سبزیجات چلیپائی هستند که به دلیل وجود ترکیب گلوسینولات، خاصیت ضد سرطانی دارند. مصرف این سبزیجات برای کاهش خطر سرطان سینه بسیار مفیدند.

9. لوبیا ها

انواع لوبیا مملو از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. فیبر زیاد آنها برای کاهش خطر سرطان بسیار مفید است. طبق تحقیقات مصرف لوبیا می تواند تا 20% خطر ابتلا را پایین بیاورد.

10. گیاهان و ادویه ها

ادویه ها و گیاهان مانند جعفری، رزماری، آویشن، اورگانو، زردچوبه، کاری و زنجبیل دارای ترکیبات ضد سرطانی هستند، ویتامین، پلی فنولها و اسیدهای چرب هستند. بطور مثال، در تحقیقی به اثبات رسید که اورگانو خاصیت ضد سرطانی داشته و با سلولهای سرطانی مبارزه می کند. کورکومین زردچوبه که ترکیبی فعال است، حاوی نوعی فلاونید به نام اپیجنین است. این فلاونید متمرکز با سلولهای سرطانی مقابله می کند.

ادویه و سرطان
غذاها و نوشیدنی هایی که نباید مصرف نمود
در کنار غذاهای حامی بدن، غذاهائی نیز وجود دارند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. برخی از نوشیدنی ها و غذاها یا باید از رژیم غذائی کاملاً خارج شوند و یا مصرف آن به حداقل برسد:

الکل: مصرف الکل خطر سرطان را افزایش می دهد.
فست فودها: مصرف زیاد فست فودها علاوه بر افزایش خطر سرطان، موجب افزایش خطر بیماریهای قلبی، دیابت و چاقی می شود.
سرخ کردنی ها: استفاده زیاد از مواد سرخ شده خطر ابتلا را بلا می برد. طبق تحقیقی، عامل اصلی سرطان سینه در زنان ایرانی، مصرف بالای سرخ کردنی ها است.

گوشتهای فرآوری شده مانند بیکن و یا سوسیس خطر سرطان سینه را 9% زیاد می کنند.
شکر زیاد: میزان بالای مواد قندی در غذا، موجب افزایش آنزیم‌های مرتبط با رشد و گسترش سلولهای سرطانی می شود و در تیجه خطرناک است.
• کربوهیدراتهای پالایش شده: مصرف آردهای پالایش شده خطر ابتلا را تشدید می کند. بهتر است که از غلات کامل و آردهای سبوس دار به دلیل مغذی و سالم تر بودن استفاده شود.

ورزش کردن و سرطان سینه
بررسیهای دیگر
علاوه بر تغذیه صحیح، به دیگر جهات سبک زندگی نیز باید توجه شود. بطور مثال، ترک سیگار، انجام ورزش منظم و استراحت کافی، از جمله عواملی هستند که می توانند مانع ابتلا به سرطان شوند. حفظ وزن مناسب و جلوگیری از چاقی نیز بسیار ضروری است. علاوه بر این باید دقت داشت که برخی از مواد آرایشی نیز می توانند مضر بوده و خطر ابتلا را افزایش دهند. حشره کشها و مواد پلاستیکی نیز می توانند تأثیر منفی داشته باشند و بهتر است از جایگزینهای بهتری استفاده شود. مراجعه به پزشک برای انجام آزمایشات و ماموگرافی نیز از موارد ضروری، برای اجتناب از ابتلاست.

کلام آخر
مصرف مواد سالم مانند ماهی های چرب، سبزیجات برگ سبز، بری‌ها، مرکبات، لوبیاها و گیاهان و ادویه جات خاص در پیشگیری از سرطان بسیار مؤثرند. برای حفظ سلامت باید از مصرف مواد قندی، فرآوری شده، الکل و سرخ کردنی اجتناب کرد. سرطان یک بیماری پیچیده است و تغذیة اشتباه ما در به وجود آمدن آن بسیار مؤثر است. حتماً با پزشک در ارتباط باشید و معاینات دوره ای را انجام دهید.


منبع healthline
نظر بگذارید