انواع رست قهوه و تفاوت‌ های قهوه رست روشن و رست تیره

Roasted coffee beans in scoop.

اگر در شناخت قهوه خبره هستید، حتماً تفاوت قهوه بد و قهوه خوب را می‌دانید. اما، آیا با تفاوت رست‌های مختلف قهوه، طعمشان و تجربه‌ای که به شما می‌دهند نیز آشنا هستید؟ آیا با TLC در رست دانه‌های قهوه تازه آشنا هستید؟ چگونه می‌توانید از میان 4 نوع رستی که برای قهوه انجام می‌شود، مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید؟ آیا اطلاعاتی در مورد خصوصیتهای آنها دارید؟ با تیرینک همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص قهوه و انواع رست قهوه در اختیار شما قرار دهیم.

ابتدا باید بدانید که رست آن چگونه انجام می‌شود که حاصل همه آنها قهوه ای خوش طعم و با کیفیت است.

اصول اولیه رست کردن

قبل از اینکه طعم قهوه را تحسین کنید و تفاوت طعم هر یک از انواع رست را بررسی کنید، بهتر است که با فرآیند رست آشنا شوید. قهوه سبز و یا دانه‌های سبز قهوه بسیار با دقت و قدم به قدم رست می‌شوند تا برای مصرف به خانه‌های شما بیایند. در فرآیند رست دانه‌های سبز قهوه به صورت طیفهای مختلف رنگ قهوه ای در آمده و طعمهای متفاوت پیدا می‌کنند.

رست کردن نوعی هنر است و فقط حرارت دادن یک مشت دانه نیست. در این فرآیند باید بدانید که چطور و چه زمانی باید به دانه‌ها حرارت بدهید تا بتوانید طعمی هماهنگ و متعادل ایجاد کنید. در این فرآیند هنگامی که تلاش می‌کنید حرارتی یکنواخت ایجاد کنید، ممکن است که کنترل طعم را از دست بدهید. به همین دلیل است که رست کردن یک فرآیند هنری است که به توجه و دقت زیاد نیاز دارد.

رست روشن

برای تولید قهوه با رست روشن، دانه ها برای زمان کوتاهتری در دستگاه رست می‌ماند. یکی از اشتباهات متداول در مورد طعم قهوه با رست روشن است. اکثر مردم فکر می‌کنند طعم قهوه با رست روشن باید ملایم باشد. قهوه با رست روشن به دلیل اینکه در زمان کمتری رست می‌شود، کافئین بیشتری داشته و قوی تر است و به دلیل کافئین زیاد طعمی اسیدی و تلخ تر دارد. کلمه روشن به دلیل رنگ روشن‌تری است که دانه‌ها پیدا می‌کنند.

رست متوسط

در این نوع رست دانه‌ها رنگ کمی تیره نسبت به رست روشن پیدا می‌کنند. قهوه با رست متوسط در طعم و سطح اسیدی بودن با رست روشن تفاوت دارد. برای اینکه رست متوسط کمی تیره‌تر شود، دانه ها در این مرحله برای زمان بیشتری در دستگاه رست می‌مانند. برای ایجاد طعم متفاوت در رست متوسط تیره، حرارت را کمی افزایش می‌دهند که نباید خیلی زیاد باشد.

رست متوسط بهترین نوع قهوه برای صبح است که با طعم قوی و کافئین مناسب خود می‌تواند بدن را از خواب بیدار کند. این قهوه با وجود کافئین مناسب و تقریباً زیاد، طعم اسیدی ندارد.

رست متوسط تیره

  هنگامی که دانه‌ها به این مرحله از رست می‌رسند، کم کم لایه روغنی به دلیل رست در حرارت بیشتر و زمانی کمی بیشتر از زمان رست متوسط- روی دانه‌ها دیده می‌شود. در رست متوسط تیره، طعم بارزتر و کمی سنگین‌تر می‌شود. این نوع رست مورد علاقه کارخانجات تهیه قهوه صنعتی بوده و به دلیل قابلیت انعطاف پذیرش برای خلق قهوه مناسب‌تر است.

رست تیره

این نوع رست، آخرین مرحله رست است. دانه‌ها در این نوع رست برای زمان طولانی و با بالاترین دما رست می‌شوند. طعم این نوع رست حالت اسیدی ندارد و کمی دودی است. این نوع رست در مقایسه با انواع رست ذکر شده کمترین میزان کافئین را دارد، اما طعمی خاص و بی همتایی دارد. با اولین جرعه به راحتی تفاوت را درک می‌کنید.

رستهای خاص برای سلیقه های مختلف

طعم ملایم، یا طعم بارز و مشخص، یا هر طعم دیگری که دوست دارید، فرقی نمی‌کند، رست خاصی وجود دارد که می‌تواند خواسته شما را تأمین کند. با دانستن درجات مختلف رست، شما می‌توانید سفر خود را برای یافتن مناسبترین دانه‌ها را انتخاب کرده و ترکیب کنید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید