جادوی نوشتن احساس هایی که در طول روز تجربه می کنید

اگر از شما پرسیده شود که در طول 24 ساعت اخیرا چه احساس هایی را تجربه کرده اید، چه پاسخی به آن می دهید؟ آیا شاد بودید؟ مضطرب و کلافه بودید؟ غمگین بودی؟

به یاد آوردن احساس هایی را که در 24 ساعت اخیر تجربه کرده اید کار دشواری نیست، اما اگر در مورد روزهای قبل از آن از شما سؤال شود، یادآوری آن دشوار می شود. حال اگر در مورد ماه قبل از شما سؤال شود چگونه به آن پاسخ خواهید داد؟

احساسات شما هر دقیقه و هر ثانیه بر شما تأثیر می گذارند. اگر در محیط کار مضطرب شوید، ممکن است در کارتان اشتباه کنید و پیدا کردن ایده های جدید برایتان سخت تر شود. هنگامی که بدون دلیل کلافه می شوید، انگیزه تان از بین می رود و فقط دوست دارید که به رختخواب رفته و بخوابید. وقتی از کسی عصبانی هستید، ناخودآگاه با دیگران با عصبانیت برخورد می کنید.

اگر از احساسات خود آگاهی نداشته باشید، احتمال هر رفتار و عکس العملی از جانب شما زیاد می شود و هرگز نمی توانید متوجه دلیل این رفتار و عکس العمل شوید.

برخورد با احساسات همانند برخورد با پول است

 انسانها با پول خود بسیار با دقت و اهمیت زیادی رفتار و برخورد می کنند، اما همین انسانها هنگامی که صحبت از احساسات می شود، آنها راحقیر و کوچک می شمارند. هنگامی که پول از دست می دهید، مراقب جیب خود هستید و دقت می کنید که زیاد خرج نکنید و رفته رفته عادت مراقبت از خرج و دخل را در خود نهادینه می کنید.

با احساسات نیز باید به همینگونه برخورد کرد. اگر به احساسی که در شما ایجاد می شود اهمیت دهید و دلیل به وجود آمدن این احساس را پیدا کنید، بهتر می توانید با احساسات خود برخورد کنید.

3 جمله ای که هر روز باید بنویسید

یک روز شروع به این کار کنید  و بنویسید:

  • احساسات کلی را که در آن روز داشتید بنویسید.
  • اتفاقات روزانه را یادداشت کنید.
  • ارتباط بین اتفاق و احساس آن را بنویسید.

با اینکار متوجه می شوید که احساسات شما در روزهای مختلف متفاوت است که امری عادی است. علاوه بر این به عنوان یک انسان بسیار دشوار است که بتوانید اتفاقاتی را که برایتان روی می دهد کنترل کنید. همچنین نمی توانید پاسختان به آن اتفاق را هم کنترل نمائید.

به همین دلایل غیر ممکن است که همیشه خوشحال بمانید. خود را در فشار قرار ندهید تا همیشه مثبت نگر باشید. هنگامی که شروع به شناخت حال خود کردید، می توانید ارتباط بین آنها را دریابید. مرور احساساتتان به معنی توانایی شناخت دلایل خوشحالی، غم و اضطرابتان است. شاید در گذشته نمی دانستید که یکروز بارانی ممکن است شما را غمگین کند. شاید نمی دانستید که یک خوش و بش ساده با همسایه انرژی شما را برای تمام طول روز افزایش می دهد.

اما اگر احساساتتان را ثبت کنید، می توانید با دلایل همه احساسات خود آشنا شوید. در حال حاضر نرم افزارهایی در بازار موجودند که می توانند به شما کمک کنند. برای چند روز آنها را امتحان کنید. بهتر است که احساسات لحظه ای خود را ثبت نکرده و حس و حال کلی خود را در آن روز بنویسید.

تغییرات احساسی در روزهای مختلف همیشه وجود دارند، اما با نوشتن و مرور آنها می توانید متوجه شوید که چه چیزهایی در شما احساس مثبت ایجاد می کنند و چه چیزهایی موجب تجربه منفی در شما می شوند.

در گذشته همیشه هوای بد شما را غمگین می کرد، اما پس از نوشتن و مرور احساساتتان می توانید کارهایی انجام دهید که کمی از بار آن بکاهید و شاد شوید. مثلاً متوجه می شوید که خلاف گذشته که در هوای بد در خانه می ماندید، می توانید بیرون رفته، کمی قدم بزنید و حال و هوای خود را تغییر دهید.

در گذشته اگر رئیستان از شما به دلیل کاری که انجام داده بودید تقدیر می کرد، احساس شادمانی می کردید. حال متوجه می شوید که تقدیر و قدردانی پس از نگارش احساسات روزانه تان تا چه حد اهمیت دارد. به این ترتیب یاد می گیرید که از خود به دلیل ارزش هایتان قدر دانی کنید.

اگر می خواهید دیدنیها را تغییر دهید، ابتدا، نادیدنیها را تغییر دهید

اگر احساسات خود که نمی توانید آنها را به چشم ببینید، مراقبت کنید، در واقع از همه جوانب زندگی خود مراقبت کرده اید. این جادوی نوشتن احساسات است.


تیرینک در اینستاگرام

منبع lifehack
نظر بگذارید