روش های طبیعی برای کاهش کلسترول

شاید اضافه وزن نداشته باشید و یا چون علامتی ندارید، نمی دانید که سطح کلسترول شما بالاست، تا زمانی که نشانه هایی از سکته و یا بیماریهای قلبی در شما دیده شود. پس قبل از مواجهه با مشکلات پیچیده، با استفاده از روشهای خانگی مانع آن شوید.

کلسترول چیست؟

 به نوعی چربی که در خون وجود دارد، کلسترول گفته می شود. سلولهای شما برای عملکرد طبیعی نیاز به کلسترول دارند. بدن شما این کلسترولها را برای سلولها می سازد. اما بدن شما به دلیل استفاده از غذاهای چرب، ممکن است کلسترول بیشتری تولید کند.

اگر بیشتر از حد نیاز در بدن تولید شود، وارد سرخرگها شده و همان جا می ماند. این مشکل موجب تصلب شریان می شود. تصلب شریان باعث مشکلات قلبی و خونی مانند لختگی شده و به سکته می انجامد.

اساساً دو نوع دارد:

  • لیپو پروتئین با تراکم کم و پائین LDL که همان نوع بد است و موجب سکته و مشکلات قلبی می شود.
  • لیپو پروتئین با تراکم بالا و زیاد HDL که نوع خوب است و خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سکته را کاهش می دهد.

حال باید بدانید که چه چیزهایی موجب افزایش کلسترول بد می شوند تا بتوانید آن را کاهش دهید.

مهمترین عوامل بالا رفتن نوع بد آن:

  • روغنها با چربی اشباع شده و ترانس: مصرف این مواد موجب افزایش LDL می شوند.
  • اضافه وزن: اضافه وزن سطح خوب آن یعنی HDL را کاهش می دهد و نوع بد را افزایش می دهد.
  • عدم فعالیت: ورزش نکردن و عدم فعالیت، بد آن را افزایش داده و از سطح نوع خوب می کاهد.
  • سن، سطح آن بعد از سن 20 سالگی رفته رفته افزایش میابد و باید مانع آن شد.
  • سابقه خانوادگی: افرادی که در خانواده آنها سابقه کلسترول وجود دارد، بیشتر در خطر هستند.

علائم کلسترول بالا

اکثر اوقات تا زمانی که آزمایش ندهید، متوجه کلسترول بالای خود نمی شوید. در برخی از موارد بسیاری از افراد پس از سکته قلبی و یا مغزی متوجه کلسترول بالای خود می شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کلسترول تبدیل به پلاک شده باشد.

سطوح مختلف آن

آزمایش خون در واقع تنها راه تشخیص دقیق سطح کلسترول است:

  • نوع بالا معمولاً بیشتر از 240 mg/dl است.
  • سطح مرزی بین 200 تا 239 mg/dl است.
  • نوع نرمال زیر 200 mg/dl است.

امروزه بسیاری از افراد مشکل کلسترول بالا و در خطر سکته قلبی و مغزی هستند. اگر بتوانید از قبل کلسترول خود را کنترل کنید، برای سلامتی بهتر است.

روشهای طبیعی پائین آوردن کلسترول

  1. اسانسهای روغنی

اسانس علف لیمو

2 قطره از این اسانس را در یک لیوان آب بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس آن را بنوشید. اسانس علف لیمو خاصیت ضدالتهاب دارد. این روغن کلسترول را کاهش داده، رگها را باز کرده و مسیر جریان خون را باز می کند. بهتر است 2 مرتبه در روز از این نوشیدنی مصرف شود.

روغن ریحان مقدس

2 قطره از این روغن را در یک لیوان آب خوب حل کنید. روزی 2 بار از این محلول استفاده کنید. این روغن خاصیت کاهش کلسترول دارد. این خاصیت به دلیل وجود اژنول در روغن ریحان مقدس است.

  1. ویتامینها

ویتامینهای B3 ,E ,C سطح کلسترول بد را کاهش می دهند. مکملهای ویتامین C موجب پائین آمدن LDL می شوند. ویتامینهای B3 و E مانع تشکیل کلسترول در رگها شده و در نتیجه مانع تصلب شریان می گردد.

غذاهایی مانند مرکبات، سبزیجات، مرغ، قارچ، تن ماهی، بادام و سیب زمینی شیرین حاوی این ویتامینها هستند.

  1. روغن ماهی

روزانه 1000 میلیگرم مکمل روغن ماهی مصرف کنید. علاوه بر این می توانید ماهیهای ساردین، تن و یا سالمون را هم در برنامه غذایی خود قرار دهید. روغن ماهی منبع امگا 3 است. مصرف منظم این اسید چرب ساده ترین راه برای کاهش کلسترول بد است. علاوه بر این خطر سکته را کاهش می دهد.

  1. روغن نارگیل

به غذاها و سالادها روغن نارگیل اضافه کنید. شما می توانید به جای هر روغن دیگری از روغن نارگیل برای پخت و پز استفاده کنید. در غیر اینصورت می توانید هر صبح یک قاشق غذاخوری میل کنید. روغن نارگیل کلسترول خوب را افزایش می دهد. در نتیجه سطح بد آن کاهش یافته و از شما در مقابل سکته محافظت می کند. علاوه بر این با مصرف روغن نارگیل می توانید وزن خود را کنترل کنید.

  1. سیر

به غذاها و یا سالادهای خود سیر رنده شده اضافه کنید. علاوه بر این می توانید هر روز سیر خام را جویده و میل کنید. سیر حاوی ماده ای به نام آلیسین است و تنها هنگامی که آن را گاز می زنید از آن خارج می شود. سیر آن را کاهش می دهد.

  1. چای سبز

یک قاشق چای خوری چای سبز را با یک فنجان آب دم کنید و سپس به آن عسل اضافه کنید. بهتر است روزی 3 فنجان چای سبز بنوشید. چای سبز مملو از آنتی اکسیدان است و به دلیل وجود آنتی اکسیدان EGCG می تواند کلسترول بد را کاهش دهد.

  1. ماست

روزانه یک کاسه ماست پروبیوتیک بخورید. ماست پروبیوتیک حاوی باکتریهای مفید است و نقش مهمی را در کاهش کلسترول ایفا می کند.

  1. دانه چیا

یک قاشق غذاخوری دانه چیا را به اسموتی و یا آب میوه مورد علاقه خود اضافه کرده و هر روز استفاده کنید. دانه چیا مملو از امگا 3 است و به کاهش کلسترول کمک کرده و مانع بیماریهای قلبی عروقی می شود.

  1. آب گریپ فروت

روزی یک تا دو لیوان آب گریپ فروت بنوشید. آب گریپ فروت منبع پروتئین، و مواد مغذی دیگری است. این آب میوه مقدار زیادی ویتامین C، فیبر، مواد معدنی مانند پتاسیم، و منیزیم دارد. آنتی اکسیدانهای موجود در گریپ فروت می توانند سطح کلسترول را پائین نگه دارد.

  1. آب پرتقال

روزی 2 تا 3 لیوان آب پرتقال بنوشید. مصرف منظم آب پرتقال کلسترول را کاهش می دهد و خطر بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد.

  1. آب انار

روزی 2 لیوان آب انار مقدار زیادی آنتی اکسیدان به بدن شما می رساند. این آنتی اکسیدانها موجب کاهش سطح کلسترول می شوند.

  1. آب لیمو

مصرف روزانه ترکیب 1 لیوان آب لیمو، آب و عسل بخصوص هنگام صبح، برای کاهش وزن بسیار مفید است. آب لیمو حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدانهای متفاوت است و به همین دلیل موجب کاهش کلسترول و وزن می شود.

  1. سرکه سیب

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 1 لیوان آب مخلوط کرده و به آن عسل اضافه کنید و روزی یک لیوان بنوشید. سرکه سیب حاوی اسید استیک و پکتین است که موجب کاهش وزن و کلسترول می شوند. کلسترول بد به پکتین (نوعی فیبر) چسبیده و از بدن خارج می شود.

  1. بذر کتان

یک قاشق غذاخوری پودر بذر کتان را در آب و یا شیر ریخته و کمی عسل به آن اضافه کنید. بذر کتان موجب کاهش کلسترول می شود. علاوه بر این برای سلامت کبد نیز بسیار مفید است. بهتر است روزی یک لیوان از این نوشیدنی مصرف کنید.

  1. آب کرفس

آب دو ساقه کرفس را با یک لیوان آب مخلوط کرده، کمی عسل به آن اضافه کنید. روزی یک تا دو لیوان از این نوشیدنی بنوشید. کرفس حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و موجب کاهش کلسترول می شود.

بهترین غذاهایی که کلسترول را کاهش می دهند

  • جوی دو سر
  • جو و غلات سبوس دار
  • حبوبات
  • آواکادو
  • مغزهای خوراکی مانند بادام، پسته، و گردو

نکته های پیشگیری

  • چربی های ترانس را که معمولاً در شیرینی ها، کراکرها و امثال آنها وجود دارند، از برنامه غذایی حذف کنید.
  • روزانه ورزش کنید.
  • سیگار نکشید.
  • مراقب وزن خود باشید.
  • نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.

اگر از نکاتی که گفته شد پیروی کنید، می توانید به راحتی تغییرات را در خود احساس کنید.


منبع stylecraze
نظر بگذارید