چای ماسالا: خواص بیشمار آن _ بخش دوم

چای ماسالا: خواص بیشمار آن

چای ماسالا جایگاه خاصی در صنعت چای و در میان طرفداران چای پیدا کرده است.

نه تنها این چای برای طعم منحصر به فردش شهرت دارد بلکه قرنهاست که به دلیل وجود آنتی اکسیدانهایش در طب سنتی هند و چین برای درمان تجویز می شود. در طب آیورودا معمولاً از آن برای کاهش وزن و یا درمان مشکلات گوارشی استفاده می گردد.

اخیراً به نام یک نوشیدنی سالم برای ارتقاء وضعیت  جشمانی شهرت یافته است که می تواند درد را آرام کرده و از بسیاری از بیماریهای خطرناک جلوگیری کند.

هر چه بیشتر محققین در مورد مواد تشکیل دهندة آن بررسی می کنند فوائد بیشتری در مورد آن شناخته می شود.

این چای نه تنها مملو از خواص خوب است بلکه بسیار خوش طعم است. طعم شیرین و ادویه ای آن بسیار دلچسب است. با نوشیدن آن می توانید از منافع آن بهره مند شوید.

منافع چای ماسالا

افزایش هوشیاری

مقدار جزئی کافئین می تواند به شما کمک نماید تا آن را جایگزین قهوه نمائید. شما می توانید چای ماسالا را بدفعات در طول روز بنوشید بدون اینکه تأثیرات ناشی از قهوه را احساس کنید.

کاهش درد و التهاب

چای ماسالا به دلیل خاصیت ضد ورم و التهابش دردهای عادی را برطرف کرده و از بین می برد.

حتی در التیام برخی از دردهای سنگین و سخت مانند آرتروز نیز مؤثر است. دو عامل مهم برای این خاصیت زنجبیل و میخک موجود در این چای هستند. میخک به عنوان یک التیام دهنده جایگزین مسکن شهرت دارد.

امروزه از میخک در دندانپزشکی برای التیام و رفع درد و درمان حفره های دندانی استفاده می شود.

در تحقیقی مشخص شد که میخک به اندازه داروی بنزوکین (نوعی بی حس کننده) تأثیر گذار است. زنجبیل خاصیت ضد التهاب و ورم دارد. بخصوص برای رفع سردرد تجویز می شود.

زنجبیل به دلیل خاصیت ارتقاء عملکرد گردش خون موجب شده تا خون اکسیژن دار به راحتی به منطقة درد رسیده و عوارض آن را از بین ببرد.

سلامت قلب

ادویه های موجود در چای ماسالا مانع ایجاد شرایطی می شوند که معمولاً فرد را به سوی بیماریهای قلبی مانند سکته و فشار خون بالا سوق می دهند. چای سیاه یکی از موادی است که موجب سلامت قلب می شود.

علاوه بر آن چای سیاه موجب کاهش کلسترول LDL شده و از شروع بیماریهای قلبی جلوگیری می کند.

در تحقیقی با استفاده از حیوانات مشخص گردید دارچین بر سلامت قلب تأثیر می گذارد.

ترکیبات دارچین توانستند مانع حمله پلاکتها در بدن موش شوند. علاوه بر آن دارچین می تواند از لخته شدن خون در رگها جلوگیری کند.

درمان دیابت نوع 2

چای ماسالا در افرادی که به انسولین واکنش نشان می دهند کمک خوبی برای تنظیم خون است. دارچین موجب کاهش قند خون بالا می شود. در تحقیقی اظهار شده است دارچین موجب کاهش گلوگز می گردد.

چای ماسالا به دلیل چای سیاه حاوی پلی فنولهای زیادی است که موجب تنظیم قند خون شده و مانع ابتلا به دیابت می شود.

گوارش سالم و آسان

چای ماسالا در طب آیورودا در هندوستان به عنوان داروی درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود. یکی از مهمترین مواد مؤثر در این چای دانه فلفل سیاه است.

فلفل پانکراس را تحریک کرده تا آنزیم گوارشی تولید کرده و در نتیجه ملکولهای غذا به راحتی شکسته شوند. علاوه بر آن چای ماسالا حاوی زنجبیل است که بر طرف کننده تهوع و دل درد است.

زنجبیل گردش خون را بهتر کرده و عضلات معده را آرام نگه می دارد. این عضله ها هنگام ورم و التهاب دچار گرفتگی می شوند. با آرام شدن عضلات معده، گاز و نفخ از بین رفته و گوارش آسان می شود.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید