چرا نباید قهوه آسیاب شده خریداری کنیم؟

چرا نباید قهوه گرایند شده خریداری کنیم؟

چرا نباید قهوه آسیاب شده خریداری کنیم؟

هر روزه از قهوه آسیاب شده برای تهیه قهوه استفاده می کنیم. اما تا کنون از خود سؤال کرده اید که چرا به جای قهوه دانه از قهوه گرایند شده استفاده می کنیم.

یا اینکه چرا اندازه گرایند قهوه مهم است. گاه برخی از اینکه می بینند شما از قهوه گرایند شده آماده استفاده می کنید متعجب می شوند. پاسخ به این سؤالات شاید بتواند دیدگاه شما را نسبت به قهوه کمی تغییر دهد.

چرا قهوه را آسیاب می کنیم؟

هدف اصلی نوشیدن قهوه بهره مندی از موادی مانند ترکیبات و روغنهای خوشمزه آن است. با صرف کمی وقت و حوصله می توانید  از طعم تلخ و کافئین زیاد قهوه بهره مند شوید. با گرایند کردن قهوه می توانید تمام مواد حلال در آب قهوه که موجب طعم و عطر آن می شوند را بیرون بکشید.

بهترین روش برای بیرون کشیدن مواد حلال در آب قهوه

هنگامی که یک قهو دانه را نصف می کنید، در واقع اجازه می دهید تا عصاره گیری بهتر انجام شود. چرا؟ چون با اضافه شدن سطح، آب بیشتری به ترکیبات داخل قهوه (ترکیبات خاص رایحه و طعم) می رسد.

حال اگر همین نصفه دانه ها را نصف کنیم سطح تماس افزایش می یابد و ترکیبات بیشتری آزاد می شوند. در نهایت هر چه قهوه دانه ریزتر شود به طعم دلخواه نزدیکتر می شوید.

این خرد شدن موجب افزایش عصاره به همراه ترکیبات می شود. اما این تنها دلیل گرایند کردن قهوه نیست. هر چه دانه ریزتر خرد شود فاصله تا مرکز قهوه دانه کمتر می شود. این امر باعث می شود تا عصاره گیری خوب و کاملی انجام شود.

چرا نباید قهوه آسیاب شده خرید؟

  1. آلودگی

روغن قهوه بسیار آسیب پذیر است و در نتیجه خیلی زود آلوده می شود. هر بوئی که در اطراف آن باشد با قهوه ترکیب می شود و طعم و عطر آن را خراب می کند.

  1. اکسیژن

سلولهای قهوه رست شده هزاران طعم و عطر فرار دارند. هنگامی که این دانه ها گرایند می شوند، این طعم و عطرهای فرار آزاد می شوند و به اکسیژن هوا واکنش نشان می دهند. پس از 15 دقیقه قهوه گرایند شده حدود 60 درصد از عطر خود را از دست می دهد.

  1. رطوبت

روغنهای قهوه در آب حل می شوند. این خاصیت خوبی است، در غیر این صورت باید زمان زیادی برای حل آنها استفاده می شد.

اما این حقیقت موجب مشکل بزرگتری نیز می شود. هنگامی که قهوه گرایند شده در معرض رطوبت قرار می گیرد، این روغنها به سرعت رقیق می شوند.

  1. تخلیه کربن دیوکسید یا همان CO2

افزایش سطح قهوه موجب آزاد شدن بیشتر گاز CO2 می شود. هنگام رست کردن دانه های قهوه، مقدار زیادی از این گاز از قهوه خارج می شود و مقداری نیز هنگام سرد کردن از بین می رود.

اما بخش اعظم آن در قهوه باقی می ماند. این گاز نقش مهمی در خروج روغن قهوه از قهوه دانه را دارد. هنگامی که سطح قهوه در اثر گرایند کردن زیاد می شود، CO2 بیشتری آزاد می شود.

در واقع در زمان حدود 60 ثانیه 80 درصد این گاز از قهوه گرایند شده خارج می شود. با این توصیف پس از مدتی دیگر نمی توانید از طعم اصلی قهوه بهره مند شوید.

راه حل مناسب: بهترین روش برای حفظ طعم و عطر قهوه، آسیاب آن قبل از استفاده است.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید