چگونه می توان بدون مشکل و درد در مدت 5 روز کافئین را ترک کرد

کافئین ماده ای اعجاب انگیز است که به شما انرژی می دهد و هوشیار نگهتان می دارد. کافئین به شما کمک می کند در تمام روز سرحال به کارهای خود رسیدگی کنید.

اما اعتیاد به کافئین مشکل بزرگی است. روزها خسته اید و شبها بی خواب! تمرکزتان کاهش می یابد و به سختی رختخواب را ترک می کنید. ترک کافئین بسیار سخت و طولانی است.

روش جدیدی معرفی شده که می تواند به شما کمک کندتا سریع و در کمتر از یک هفته کافیین را ترک نمایید. با پیروی از این روش میتوان بسیاری از علائم و عوارض ترک کافئین را تجربه نکرد.

هنگامی که کافئین ترک میشود این شانس را دارید که یا برای همیشه آن را ترک کنید و یا با تعادل مصرف نمایید. با ایجاد این تعادل می توانید از منافع کافئین نیز بهره مند شوید.

چند راه ساده برای ترک عادت به کافئین

  • بر طرف کردن کمبود دوپامین مغز

ابتدا باید بدانیم که چگونه به کافئین وابسته می شویم. یکی از مهمترین دلایل آن جلوگیری از فعالیت آدنوزین است. آدنوزین هورمونی است که به آهستگی در طول روز به وجود آمده و باعث گیجی می شود.

کافئین باعث تولید زیاد دوپامین توسط مغز می شود. دو پامین در واقع نوعی فرارسان عصبی است که اثر تحریکی دارد. طبق تحقیقی کافئین مانع احیای دوباره این فرارسان می شود.

مغز از L-Dopa دوپامین تولید می کند که خود از آمینو اسید تیروزین تولید می شود. تیروزین را می توان توسط غذا به بدن رساند و یا از آمینو اسید فنیل آلانین تأمین شود. با دریافت کافیین مغز مقدار زیادی دوپامین تولید می کند.

این روند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند ابتدا اندوخته تیروزین و سپس اندوخته فنیل آلانین تمام شود. از آنجایی که مغز خالی از تیروزین و فنیل آلانین است نمی تواند به مقدار مناسبی دوپامین تولید کند.

کمبود دوپامین باعث می شود تا احساس خستگی و افسردگی کنید. کافیین مغز را تحریک به تولید دوپامین می کند. حتماً تا کنون متوجه شده اید راه حل این مشکل تأمین فنیل آلانین است.

تهیه تیروزین نیز انتخاب دیگری است. از آنجایی که تیروزین نمیتواند تبدیل به فنیل آلانین شود مصرف آن نمی تواند فنیل آلانین را تأمین نماید.

اما با مصرف فنیل آلانین می توان هر دو آمینو اسید را به حال اول بر گرداند. گوشت بوقلمون، لبنیات، تخم مرغ، ماهی، گوشت گوساله، بادام، کنجد و تخم کدو مقدار زیادی تیروزین هستند.

مکملها بدون ضرر نیستند. برخی از افراد به فنیل آلانین حساسیت دارند. افرادی که فشار خون بالا دارند، زنان باردار و یا شیرده و یا کسانی که مشکل خواب و اضطراب دارند:

نباید از مکمل حاوی فنیل آلانین استفاده کنند. مصرف بالاتر از 5000 گرم در روز به اعصاب لطمه می زند که البته این مقدار خیلی بیشتر از حد لازم است. این مکملها در بازار با اسم ال-فنیل آلانین و یا دی ال-فنیل آلانین به فروش می رسند.

برای 5 روز اول مقدار مصرف باید مطابق دستور زیر باشد:

روز اول: 1000 ملیگرم ( 2 کپسول) صبح و 2 کپسول بعد از ناهار

روز دوم: 2 کپسول صبح و 2 کپسول بعد از ناهار

روز سوم: 1 کپسول صبح و 1 کپسول بعد از ناهار

روز چهارم: 1 کپسول صبح

روز پنجم: 1 کپسول صبح

در روز اول شما می تواید کافئین را کنار بگذارید.

بعد از 5 روز شما میتوانید:

هر صبح یک کپسول مصرف کنید یا قبل از ورزش 1 کپسول میل کنید تا انرژی بگیرید.

  • چگونه مصرف کافئین را قطع کنیم؟

اگر می خواهید کافئین را کنار بگذارید فقط نباید به معنی ننوشیدن قهوه باشد.

ترک آن به معنی خودداری از مصرف قهوه، سودا، چای، قرصهای کافئینه و یا چربی سوز است. مهم ترین روش از بین بردن میل به کافئین است.

در روز اول برنامه از مصرف همه انواع کافئینی که ذکر شد خودداری کنید. با مصرف مکملهای فنیل آلانین در روز اول کافئین را کنار بگذارید و به دنبال جایگزینی برای آن باشید.

  • برای عادت قهوه نوشیدن باید جایگزینی انتخاب کرد

در این مرحله میزان کافئین کم شده ولی کاملاً قطع نشده است. وقتی کافئین مصرف نشود خلائی به وجود می آید که باید پر شود.

جالب است بدانید: ۲۰ منفعت ترک قهوه و کافئین

اگر می خواهید جایگزینی انتخاب کنید دقت داشته باشید:

شبیه عادت قبلیتان باشد بدون آنکه باعث اعتیاد شود. بطور مثال شما عادت به نوشیدن قهوه با دوستان دارید.

ابتدا به جای قهوه معمولی از نوع دی کف آن استفاده کنید. یا اگر عادت به نوشیدن نوشابه دارید می توانید از یک نوشیدنی شبیه به آن استفاده کنید.

بخاطر داشته باشید جایگزینی که انتخاب می کنید:

طوری باشد که بتوانید به راحتی آن را تهیه کنید و در دسترس باشد.  اگر با همکاران هنگام استراحت قهوه می نوشید حتماً برای خود قهوه دی کف خریده و از آن استفاده کنید.

روش 5 روزه ترک کافیین بطور خلاصه:

  • مصرف مکملهای فنیل آلانین برای 5 روز و طبق برنامه برای کاهش مشکلات و عوارض ترک کافئین.
  • هیچ نوع کافئینی مصرف نکنید.
  • انتخاب جایگزین بدون کافیین و شبیه به نوشیدنیهای کافئینه که مصرف می کنید.

    تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید