آیا مصرف زیاد چای به کلیه آسیب می رساند؟

شرایط نگران کننده یک مرد 56 ساله آمریکایی که به شکل ناگهانی دچار ضعف، خستگی مفرط و دردهای نامشخص بدن شده بود، پزشکان را بر آن داشت تا تحقیقاتی در مورد مشکل او انجام دهند. پس از آزمایشات متعدد مشخص گردید که مشکل از مصرف زیاد چای به وجود آمده بود.

مجله دارویی نیوانگلند برای اولین بار این مشکل را بیماری کلیه چای سرد iced-tea nephropathy نامید. منبع این بیماری اکسالات است که در بسیاری از غذاها وجود دارد.

عمل بای پس bypass معده نیز می تواند باعث تولید اکسالات زیاد شود. اکسالات با مصرف چغندر، اسفناج، توت فرنگی و آجیل نیز تولید می شود.

این مواد به دلیل وجود اسید آسکورتیک در آنها اکسالات تولید می کنند. آقای 56  ساله اظهار کرده بود که روزانه 16 لیوان 19 اونسی چای می نوشد.

این مسئله باعث ایجاد حدود 1500 میلیگرم اکسالات در بدن او می شد. هر فرد در طول روز نباید بیشتر از 40 تا 50 میلیگرم اکسالات در بدنش ایجاد شود.

  • نوشیدن 1 یا 2 فنجان چای در روز مشکلی ایجاد نمی کند.

اما برخی از افراد روزانه تا 10 برابر این مقدار چای می نوشند.

مصرف بالای اکسالات باعث ایجاد سنگ کلیه می شود که می تواند مانع ادرار شود. در این شرایط کریستالهای اکسالات در کلیه وجود دارند که اگر حل نشوند باعث زخمی شدن و صدمه به نسوج کلیه می شوند.

در نهایت این مشکل ممکن است به دیالیز بینجامد. البته برخی از آزمایشات نشان داده اند که مصرف متعادل چایها می تواند مانع تشکیل سنگ کلیه شود.

اما فراموش نشود که مصرف بالای آن تولید اکسالات کرده و منجر به مشکل کلیه می شود.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید