چای چه مقدار کالری دارد؟ با شیر و شکر و یا بدون شیر و شکر

اگر به چای چیزی اضافه نشود مقدار بسیار ناچیزی کالری دارد. معمولاً 1 فنجان 8 اونسی چای سیاه بدون شکر و شیر فقط 4/2 کالری دارد. این مقدار در مقابل 2000 کالری که یک فرد بالغ مجاز است روزانه به بدن خود برساند بسیار ناچیز است.

این مقدار ناچیز کالری از کربوهیدرات موجود در برگ چای به وجود می آید. این مسئله در مورد تمام دمنوشها نیز صدق می کند.

هنگامی که به چای شیر و شکر اضافه می شود مقدار کالری آن زیاد می شود. چایهای شیشه ای آماده برای نوشیدن به دلیل شکر بیشتر کالری بیشتری هم دارند.

اگر به فکر کاهش کالری هستید حتماً آن را خود دم کنید. هرگز از چایهای شیرین شده آماده مصرف نکنید. سعی کنید. چایهای خوب با طعم و رایحه خوب انتخاب کنید و از آن لذت ببرید.

شکر حاوی کالری خالص و بدون مواد مغذی است

یک قاشق چایخوری شکر پالایش شده حدود 4 گرم وزن دارد و حاوی 15 کالری دارد. یک حبه قند معمولاً 2 گرم وزن دارد و کالری آن حدود 9 کالری خالص است.

یک بسته شکر که در کافی شاپ در کنار چایتان سرو می شود 3 گرم وزن  و 11 کالری دارد. این کالری ها فاقد ویتامین، مواد معدنی و یا پروتئین اند.

شیر حاوی کالری و مواد مغذی است

شیر و خامه حاوی کالری هستند. با این حال کمتر از مواد لبنی دیگری که در غذا استفاده می شوند کالری دارند. کالری های شیر به دلیل وجود مواد قندی مانند لاکتوز در شیر به وجود می آید.

اگر شیر 18 کالری داشته باشد 9 کالری آن به دلیل وجود چربی است. شیر کم چرب در هر اونس مایع 10 کالری داردکه از چربی آن نیست.

استفاده از خامه در چای کالری را زیاد بالا نمی برد. برعکس شکر، شیر مواد مغذی زیادی دارد. شیر حاوی یک گرم پروتئین در هر اونس مایع است.

شیر مقدار قابل توجهی ویتامین  A و کلسیم دارد. دربرخی از کشورها شیر را با ویتامینهای A و D غنی می کنند. این دو ویتامین قابل حل هستند و نمی توان از طریق شیر کم چرب آنها را تأمین کرد.

چای شیشه ای حاوی مقدار زیادی شکر و کالری است

چایهای آماده برای نوشیدن حاوی مقدار زیای شکر هستند. حتی برخی از آنها حدود 10 قاشق چایخوری شکر دارند که حدود 150 کالری خالص است.

این مقدار شکر حتی بیشتر از یک نوشابه قوطی است. توصیه می شود از چایهای آماده استفاده نشود مگر نوع بدون شکر آن.

چایهایی که بدون شکر و شیر خوش طعم هستند

اگر دوست دارید و یا نیاز دارید که حتماً آن را شیرین بنوشید از چای استفاده کنید که به شکل طبیعی طعم شیرین دارد.

چایهای خیلی مرغوب و با درجه کیفیت بالا معمولاً طعمی شیرین تر دارند و به همان نسبت قیمت بالائی هم دارند. اما اگر به نوشیدن چای تلخ و سیاه عادت دارید از چای سبز، سفید و اولانگ نیز استفاده کنید.

این چایها معمولاً شیرینتر، ملایم تر و با تلخی کمتری هستند. برخی از چایهای قوی مانند چای سیاه صبحانه در غرب مصرف بالایی دارند.

دلیل این محبوبیت در ترکیب خوب این چای با شیر، خامه و شکر است. اما در آسیا معمولاً آن را خالص و بدون شکر می نوشند. در میان آسیایی ها طعم تلخ چای بسیار محبوبیت دارد.

به چای تلخ خود را عادت دهید

شما می توانید به طعم تلخ چای عادت کنید. انسان به طور طبیعی به طعم تلخ واکنش نشان می دهد. شاید تلخی طعم تلخ سم را برایشان تداعی می کند.

در صورتی که  تلخی باعث حمایت بدن در مقابل سموم می شود. انسان معمولاً در مقابل غذاهای جدید نیز واکنش نشان می دهد، که به آن هراس از غذای جدید گفته می شود.

این پدیده در کودکان بسیار شایع است. اگر چه اولین واکنش انسان به تلخی منفی است اما اگر در معرض آن قرار گیرد رفته رفته به آن عادت کرده و حتی از تلخی آن لذت می برد.

برای این که به تلخی چای عادت کنید هر بار قبل از شیرین کردن آن یک جرعه از آن بنوشید. در این حالت شکر کمتری مصرف می کنید و رفته رفته می توانید بطور کل شکر را حذف کنید.

از جذب کالری نترسید و نگران نباشید

اگر علاقه دارید چای را با شیر و شکر بنوشید برای جذب کالری نگران نباشید. چای به تنهایی کالری بسیار ناچیزی دارد.

اگر یک حبه قند، یا کمی شکر به آن اضافه می کنید زیاد نگران کالری آن نباشید. شمردن دائمی کالری هر چیزی که می خورید و یا می نوشید به مراتب مخرب تر از خود کالری است.

شمردن کالری گاه به بد خوری و بی نظمی در خوردن و آشامیدن می انجامد. به خاطر داشته باشید که کالری اندازه انرژی در رژیم غذائیتان است. حتی شیرین آن سالمتر از سایر نوشیدنیهای دیگر است.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید