5 نکته مهم در مورد دمنوشها که باید بدانید

اگر چه دمنوشها فواید زیادی دارند ولی باید با احتیاط و دقت نوشیده شوند. بخصوص خانم های باردار باید از نوشیدن برخی از دمنوشها مانند گزنه، نوعی گل گاوزبان و بومادران خودداری کنند چون میتوانند باعث زایمان زودرس و یا سقط جنین شوند. این گروه بهتر است پیش از مصرف هر گونه دمنوش با پزشک خود مشورت کنند.

عموماً نوشیدن دمنوشها می تواند مفید باشد، بخصوص که مانند قهوه وابستگی ایجاد نمی کنند. اگر میخواهید کافئین را حذف کنید به جای قهوه دمنوش بنوشید.

    1. چه کسانی دمنوش می نوشند و چرا؟

اکثراً دمنوشها برای خواص دارویی و درمانیشان نوشیده می شوند. از آنها به عنوان آرام بخش، مسکن و یا محرک استفاده می شود. از آنجایی که برخی از این دمنوشها هنوز پایه علمی ندارند، سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از آنها را به شرط احتیاط مجاز می داند. در حال حاضر دمنوشهای زیادی در بازار فروخته می شود که مفید و مطمئن هستند، حتی برای خانم های باردار. برخی از این دمنوشها از جمله چای زنجبیل، نعنا و بابونه برای رفع تهوع، سوء هاضمه بسیار مناسب این گروه است.

    2.  آیا دمنوشها باعث کاهش وزن می شوند؟

چای سبز یکی از دمنوشهایی است که به دلیل آنتی اکسیدان بالا برای کاهش وزن مناسب است. طبق تحقیقات انجام شده توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی چای سبز خاصیت گرمازایی دارد و باعث شکسته شدن چربی ها و سوختن کالری می گردد. چای اولانگ نیز در کاهش وزن بسیار مؤثر است

    3. چرا باید روی جعبه دمنوش را مطالعه کرد؟

هنگامی که دمنوش می خرید مطمئن شوید از برند مطمئنی باشد. این مسئله شما را از سلامت ترکیبات آن مطمئن می سازد. برخی از دمنوشهای لاغری موجود در بازار که کیفیت پایینی دارند حاوی مقدار زیادی ملین هستند. بهترین راه برای انتخاب صحیح مطالعه روی جعبه دمنوش است تا از وجود روغن کرچک و یا آلوئه ورا در آن مطمئن گردید.

    4. آیا چای و یا قهوه به خوبی دمنوشها هستند؟

این دو نوشیدنی نیز دارای خواص خوبی هستند. مثلاً می توانند در گوارش بهتر، رفع تهوع و استفراغ مفید باشند. نوشیدن چای ساده برای طولانی مدت در درمان بیماریهای قلبی عروقی مؤثر است. تحقیق در مورد قهوه نشان داده است این نوشیدنی در پیشگیری و درمان دیابت نوع دوم، سیروز و سرطان کبد و پارکینسون مفید است. البته باید در مصرفشان جانب احتیاط را رعایت کرد.

    5. آیا دمنوشها واقعاً آرام بخش و از بین برنده استرس هستند؟

به دلیل آنتی اکسیدان موجود در دمنوشها، عطر و رایحه و فواید داروئیشان این نوشیدنیها بسیار مورد توجه هستند. چای زنجبیل به طور مثال برای گوارش مفید بوده و از تهوع و استفراغ جلوگیری میکند. این چای در درمان گلودرد و سرماخوردگی استفاده می شود. این چای به عنوان مسکن برای تسکین دردها نیز نوشیده می شود.

  • چای نعنا برای درمان تهوع و استفراغ استفاده می شود. این چای بهترین دارو برای رفع نفخ و دردهای شکمی است.
  • چای رازیانه گاز معده و یبوست را بر طرف می کند. این چای مدر است و مواد مضر را از کلیه خارج می کند.
  • چای بابونه یک آرام بخش و خواب آور قوی است. به دلیل این مشخصه های مفید به عنوان داروی ضد استرس مصرف می گردد.

تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید