منافع نوشیدن 6 تا 8 فنجان چای در روز

مصرف چای اولین بار از کشور چین آغاز شد و از آن پس در اشکال و طعمهای مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. بسته به نوع آن تنها یک نوشیدنی آرامش بخش نیست بلکه منافع زیاد داشته و باعث آبرسانی به بدن می شود. با وجود اینکه می توان 6 تا 8 فنجان از آن در روز نوشید اما بهتر است که فقط 5 فنجان از این نوشیدنی در طول روز نوشیده شود. علاوه بر آن بهتر است که بدون شکر مصرف شود.

منافع نوشیدن 6 تا 8 فنجان چای در روز

 آبرسانی

بخش اعظم بدن انسان را آب تشکیل می دهد که برای عملکرد مناسب سلولها، اندامها و مفاصل بسیار حیاتی است. آب رسانی نامناسب منجر به کم آبی شده و عواقب ناخوشایندی دارد.

مقدار آبی که روزانه برای تأمین بدن باید مصرف شود به توصیه پزشکان بین 6 تا 8 لیوان است. اگر چه کافئین ماده ای مدر است اما میزان مصرف مناسب آن در روز باعث کم آبی در بدن نمی شود چون بدن می تواند با این مقدار مایع خود را تطبیق دهد.

مصرف کافئین

چای از گیاه کاملیا سینن سیز تهیه می شود و بسته به نوع آن (سبز، سیاه و سفید) مقدار کافئین آن متفاوت است. شاید به نظر بیاید که با مصرف 6 تا 8 فنجان چای مقدار زیادی کافئین به بدن وارد شود اما باید بدانید یک فنجان 8 اونسی آن تنها بین 9 تا 72 میلیگرم کافئین دارد.

مقدار زیاد کافئین می تواند به بیخوابی، تهوع، ناآرامی، اضطراب، تکرر ادرار و بالا رفتن سرعت ضربان قلب بینجامد. مقدار مصرف توصیه شده توسط پزشکان 5 فنجان چای در روز است اما با مصرف دمنوشها و یا چایهای بدون کافئین (دی کف) شاید بتوان تا روزی 8 فنجان نیز نوشید بدون آینکه صدمه ای به بدن وارد شود.

چای سبز

از برگهای گیاه کاملیا سینن سیز و بدون تخمیر تهیه می شود. این نوع منبع غنی پلی فنولها (نوعی آنتی اکسیدان) است. این آنتی اکسیدانها مانع آسیب رادیکالهای آزاد به سلولهای بدن می شود. همانطور که می دانید آنتی اکسیدانها بدن را در مقابل سموم محیطی نیز مقاوم می سازند.

مصرف 2 تا 3 فنجان نوع سبز می تواند آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن را تأمین نماید. از آنجایی که چای سبز نیز حاوی کافئین است، کسانی که علاقه به نوشیدن 6 تا 8 فنجان چای در روز دارند معمولاً از نوع دی کف آن استفاده می کنند.

اگر چه مقدار پلی فنول در چای سبز کمتر از سیاه است ولی کافئین زیادی نیز ندارد. با نوشیدن چای سبز می توان کلسترول و پوکی استخوان را کاهش دهد. در طب چینی از آن برای تنظیم قند خون، رفع گاز معده، گوارش آسان و افزایش عملکرد مغز استفاده می شود.

دمنوشها

همانطور که می دانید از دمنوشها از گیاهانی به غیر از گیاه چای تهیه می شوند. به طور معمول این گیاهان فاقد کافئین هستند و در نتیجه می توانید بدون نگرانی از کافئین روزی 6 تا 8 فنجان دمنوش بنوشید. بابونه از شکوفه های گیاه بابونه تهیه شده و یکی از چایهای رفع اضطراب و بیخوابی است.

علاوه بر آن می تواند برطرف کنندة دل درد و عفونت باشد. چای بابونه و نعنا فلفلی نیز خاصیت آرام بخشی دارد. چای زنجبیل سرماخوردگی، تهوع و سردرد را بر طرف می کند.

مراقب کالری اضافی باشید

چای به تنهایی حاوی کالری نیست، اما با افزودن شیر و شکر کالری زیادی پیدا می کند. 1 اونس شیر کم چرب حاوی 13 کالری است، پس با نوشیدن 6 تا 8 فنجان چای با شیر چیزی حدود 78 تا 104 کالری در بدن ایجاد می شود که رفته رفته موجب افزایش وزن می شود.

افزودن یک قاشق چایخوری شکر به آن می تواند قند دریافتی بدن را افزایش دهد.

همانطور که می دانید یک فرد سالم می تواند بین 6 تا 9 قاشق چایخوری قند مصرف کند. اما با افزودن شکر به چای این میزان افزایش یافته و خطر ابتلا به چاقی مرضی میفزاید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید