چای هایی که باید نوشید و چایهایی که نباید نوشید

در روزگاران قدیم چای جایگاه خاصی داشت، آنقدر که لحظات خاصی از روز را به تهیه آن اختصاص می دادند. در این زمان از زیباترین وسایل و بهترین مواد استفاده می شد. اما امروزه همه چیز تغییر کرده است، این روزها اکثر نوشیدنی ها با ریختن مقداری گیاه در آب تهیه شده و به آن چای گفته می شود. شما می توانید آن را در کافی شاپها، دکه ها و حتی پمپ بنزینها خریداری کنید. اما به خاطر داشته باشید که با وجود آسانی خرید همیشه نباید از آن نوشید.

اگر از گروه افرادی هستید که باور دارید چایها اکسیر جادویی هستند و موجب سلامتی می شوند باید به خاطر داشته باشید که این گفته تنها در مورد چایهای خوب صحت دارد و نه آنهایی که ادعای خوب بودن دارند. برای رفع تردید ابتدا باید بدانید چه نوع چای را میتوان نوشید و چه نوعی را نمی توان مصرف کرد.

چایهایی که باید بنوشید و نباید بنوشید

چای سیاه

چای سیاه بنوشید. نه تنها این نوع در اشکال مختلفش بسیار خوش طعم است، بلکه فوائد زیادی از جمله کاهش وزن، مقابله با بسیاری از بیماریهایی مانند سرطان و دیابت دارد. اما همانند چیزهای دیگر رمز سلامت آن در استفادخه متعادل آن است. مشکل چای سیاه فلوراید موجود در آن است که معمولاً آنقدر زیاد نیست که ضرری به بدن برساند.

اما اگر بیش از اندازه بنوشید به زحمت خواهید افتاد. گاه برخی از افراد آن ا زیادی در روز می نوشند و مقدار زیادی حدود 20 میلیگرم فلوراید به بدن آنها وارد می شود. اگر فردی در روز این مقدار فلوراید به بدن خود برساند پس از 17 سال استخوانهایش مانند شیشه نازک و شکننده میشوند. علاوه بر آن تمامی دندانهای خود را نیز از دست خواهد داد. پس تا زمانی که چای را به میزان متعادل می نوشید می توانید از فواید آن بهره مند شوید.

چای سم زدا

هرگز بدون تجویز پزشک از چای سم زدا (دیتاکس) استفاده نکنید. علاوه بر اینکه اکثر کارخانجات تولید چایهای دیتاکس، ابتدا به فکر منفعت خود هستند، این چایها حاوی موادی هستند که در هر شرایطی نمی توان از آنها استفاده کرد. به طور مثال برخی از چایها حاوی گیاه سنا هستند. این گیاه ملین است و مصرف آن گاه موجب التهاب لایه داخلی روده بزرگ می شود. اگر مشکل یبوست دارید می توانید از این گیاه استفاده نمایید یا اینکه فردی عمل جراحی مربوط به دستگاه گوارش دارد و باید روده و معده تمیزی داشته باشد نوشیدن این چای مشکلی ایجاد نمی کند. اما مصرف همیشگی آن مناسب نیست.

در مرحله ابتدایی استفاده از این نوع روده ها سم زدایی شده و نفخ بر طرف می گردد. اما متاسفانه موجب کم آبی نیز می شود. با دفع آب از بدن مواد مغذی، الکترولیت لازم بدن نیز از بدن خارج می گردند.

چای اولانگ

اولانگ میان چای سیاه (اکسیداسیون کامل) و سبز و سفید ( بدون اکسیداسیون) قرار می گیرد. اکسیداسیون این چای در آفتاب انجام می گیرد و میزان آن از چای سیاه کمتر است. میزان اکسیداسیون این چای در کشورهای مختلف متفاوت است و به همین دلیل مقدار کافئین این چایها با یکدیگر تفاوت دارند.

این نوع علاوه بر طعم خوب منافع نوع سبز و سیاه را داراست. این نوع قند خون را کنترل کرده، برای سلامت قلب، عملکرد مغز، سوخت و ساز بدن و مقابله با بیماریهایی مانند سرطان بسیار مفید است. اولانگ حاوی مواد معدنی مانند منیزیم و پلی فنولهاست. اسید آمینه و تیانین نوع اولانگ موجب کاهش استرس بدن می شود.

دمنوشها

به غیر از زنجبیل، چای ترش و نعنا فلفلی که پشتوانه کاملاً علمی دارند، بقیه گیاهان نیاز به بررسی های متعدد علمی دارند. بیشتر اطلاعاتی که در مورد دمنوشها وجود دارد پشتوانه طب سنتی و تجربی داشته و پایه علمی ندارد. در حال حاضر دمنوشهای درمانی بر مبنای اطلاعاتی است که از گذشتگان باقی مانده است. اما با وجود نداشتن پشتوانه کاملاً علمی مصرف بسیاری از این دمنوشها خطری نداشته و در بسیاری از موارد کارسازند.

چای سبز

به عنوان سالم ترین نوشیدنی در کره زمین شناخته شده است که البته کمی اغراق آمیز است. این نوع منبع ECGC  با خواص درمانی و پزشکی است. عملکرد مغز را افزایش داده و بهتر می کند. در کاهش وزن بسیار مؤثر است و با بیماریهای قلبی عروقی و سرطان مقابله می کند. چای سبز باعث طول عمر می شود. درصد مرگ زود هنگام در افرادی که به طور مرتب چای سبز می نوشند کمتر است.

چای کامفری (از خانواده گل گاوزبان)

کامفری برای افرادی که جراحت دارند مسکن خوبی است. گیاه کامفری برای درمان زخمها، کبودی و شکستگی استخوان تجویز می شود. گاه در رفع سوء هاضمه نیز از این گیاه استفاده می شود. اما این نوع برای هر مشکلی مناسب نیست. گیاه کامفری حاوی آلکالوئید پیرولیزیدین pyrrolizidine alkaloid است که پس از سوخت وساز به کبد صدمه می زند. تأثیر آن بسته به نوع کاشت و برداشت و قسمتی از گیاه که استفاده می شود متفاوت است. به دلیل خطری که این گیاه برای کبد ایجاد می کند در برخی از کشورها مصرف خوراکی آن ممنوع است و فقط برای مصرف خارجی استفاده می شود. بهتر است که این گیاه را برای تهیه کرم و پماد بکار برد.

چای سفید

نوع سفید نیز از گیاه کاملیا سینن سیز تهیه می شود. طعم ملایم و شیرین آن بسیار دلچسب بوده و مورد علاقه افرادیست که تلخی نوع سیاه و یا سبز را دوست ندارند. تفاوت دیگر آن در انتخاب برگهای آن است. چای سفید از غنچه های جوان گیاه که با کرکهای نقره ای پوشیده شده است تهیه می شود. این جوانه ها را دستچین کرده و بخار می دهند تا اکسید نشوند. نتیجه یک چای مملو از کتچین است که می تواند با سرطان، دیابت، عفونتهای باکتریائی و حتی پیری مقابله کند. با نوشیدن این چای در روز با پیری مقابله کنید.

چای پر رنگ و جوشیده

اگر از افرادی هستید که زیاد چای می نوشید حتما مانند دیگران آنن را دم می کنید و اگر از نوع کیسه ای استفاده می کنید شاید گمان کنید هر چه کیس آن در آب بیشتر بماند، مواد مغذی بیشتری آزاد می کند. اما این تصور اشتباه است.

به توصیه کارشناسان و پزشکان چای نباید بیشتر از 3 دقیقه در آب بماند، بخصوص اگر چایها در مناطقی مانند چین که میزان سرب و آلومینیوم بالایی دارند کاشته و تهیه شده باشهد. زمان کوتاه تر خیساندن چای نه تنها مانع آزاد شدن فلزات سنگین در آب می شود، بلکه از آزاد شدن مقدار زیاد فلوراید نیز جلوگیری می کند. علاوه بر آن بهتر است در ماگهای شیشه ای نوشیده شود چون ظروف چینی نیز حاوی مقداری سرب هستند.

چای زنجبیل

از قدیم تا کنون از زنجبیل در درمان مشکلات گوارشی از جمله تهوع استفاده می شود. به همین دلیل چایها آن گزینه خوبی محسوب می گردند. این چای بخصوص برای زنان باردار که از تهوع صبحگاهی رنج می برند بسیار مفید است. علاوه بر آن در دوران قاعدگی برای کاهش درد نیز تجویز می شود.

مصرف آن برای کاهش دردها و التهابات عضلانی میان ورزشکاران بسیار محبوبیت دارد. طعم آن بسیار مطبوع است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

چای با طعم لیمو

هنگامی که آن را مینوشید کمی آب لیموی تازه در آن بریزید و از طعم آن لذت ببرید. چایهای کیسه ای با طعم لیمو معمولاً از برگهای ریز چای و با کیفیت پایین تهیه می شوند و در مقایسه با برگهای کامل و مرغوب چای حاوی فلزات مضر هستند. چای پودر شده و یا مایع نیز در مقایسه با چایهای دیگر حاوی مقدار بیشتری فلوراید و اسید هستند. در نتیجه اضافه کردن آب لیموی تازه به آن ساده بهترین روش است. برای مزه دارکردن آن با لیمو ابتدا چای (کیسه ای یا برگهای آن را) را دم کنید و پس از خارج کردن کیسه و یا برگش به آن آب لیمو اضافه کنید.

چای پوُ-اِر

بهترین و مرغوب ترین پوُ-اِر در منطقه یونن چین تهیه می شود. برای تهیه پوُ-اِر، برگهای آن کمی اکسید می شوند و به دلیل وجود میکروبهای برگها، فرآیند تخمیر انجام می شود. هر چه بیشتر این نوع بماند و عمر بیشتری داشته باشد گرانبها تر و مرغوب تر است.

در کشورهای آسیایی از این نوع برای کاهش وزن استفاده می شود. این خاصیت پوُ-اِر پشتوانه علمی دارد. اکثر تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است با استفاده از حیوانات بوده است ولی اخیراً تحقیقی با شرکت 36  فرد چاق در ژاپن انجام شده است که با استفاده از آن کاهش وزن زیادی در آنان مشاهده شد.

از این نوع در تنظیم کلسترول استفاده می شود و تأثیری شبیه به داروهای شیمیایی مانند قرص لووستاتین lovastatin دارد.

چای کاوا کاوا  kava kava

این نوع که متعلق به مناطق جنوبی اقیانوس آرام است معمولاً به دلیل خاصیت آرام بخشی و رفع اضطراب استفاده می شود. متأسفانه این خاصیت موجب سوء مصرف آن می شود. مصرف آن حالت مستی و گیجی به همراه دارد به همین دلیل در کشورهایی مانند استرالیا و لهستان مصرف آن ممنوع است. علاوه بر آن مصرف کاوا کاوا به کبد صدمه می زند. مصرف آن برای افرادی که دارو و یا الکل استفاده می کنند بسیار مضر است و باعث عوارض جانبی می شود. مصرف بیش از اندازه آن می تواند موجب حساسیت پوستی گردد.

 چای ترش

در بسیاری از کشورها نوشیدن آن راجزیی از آداب روزانه مردم است. اگر استرس زیادی احساس می کنید خالی از لطف نیست که نوع دیگری را جایگزین نوع معمولی کنید. نوع ترش اگر چه از گیاه چای تهیه نمی شود ولی مصرف مرتب آن فوائد زیادی دارد. با نوشیدن منظم آن فشار خون تنظیم می ماند و برای افرادی که استرس و فشار زیاد دارند بسیار مناسب است.

چای ارزان قیمت

صرفنظر از انتخاب شما، چایها باید کیفیت داشته باشند. یک نوع با کیفیت مفیدترین و سالمترین نوشیدنی است. طبق تحقیقات انجام شده متاسفانه بسیاری از چایها حاوی سرب و آلومینیوم هستند. در تحقیقات دیگری نیز مشخص گردید که برخی از چایها حاوی آلکالوئید پیرولیزیدین (ماده سمی و مضر برای کبد) هستند که متأسفانه این سم از مادر به جنین و یا نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند انتقال می یابد. تحقیق دیگری نشان داد میزان فلوراید در برخی از چایها بیشتر است که موجب خرابی دندان، استخوان و مفاصل می گردد. به توصیه کارشناسان چایهای چینی، هندی و سریلانکایی آلوده ترین چایها هستند، معمولاً کیفیت خوبی ندارند و بهتر است که استفاده نشوند.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید