آیا قهوه با افسردگی مبارزه میکند؟

لازم به گفتن نیست که افسردگی بسیار وحشتناک است. زندگی با افسردگی قابل تحمل نیست. طبق آمار افسردگی عامل اصلی خودکشی در مردان 20 تا 34 ساله در کشور انگلستان می باشد. این مسئله بسیار مهم است که نباید از آن سرسری گذشت. شاید قهوه بتواند در رهایی از افسردگی به ما کمک کند! حال در این مقاله  از اثرات آن برایتان می گوییم.

نویسنده این مقاله میگوید: هنگامی که کودک بودم در همه حال مجبور بودم با اضطراب خود مقابله کنم. دلیل این همه اضطراب افکار مختلفی بود که در سرم میگذشت و طوری بر من غلبه میکرد که به حالتی شبیه به خلسه میرفتم. وقتی بزرگتر شدم افسردگی بر من غلبه کرد. اگر شما این تجربه را نداشته اید تنها به این دلیل است که خودتان نخواسته اید که افسرده شوید. افسردگی به طور وصف ناپذیری وحشتناک است و به نظر هیچ دردی نمیتواند مانند آن تأثیرگذار باشد. در این حال دنیا و آدمهایش برایتان سیاه و تاریک است. خوشبختانه فقط مدت کوتاهی در نوجوانی افسرده بودم. یک روز تصمیم گرفتم که بر تمام اضطراب و عادتهای بد ناشی از آن غلبه کنم. میدانم که افسردگی من شاید قابل قیاس با دیگران نباشد ولی هر کس بتواند با آن مبارزه کند کار بزرگی انجام داده است.

هنگامی که مبتلا به افسردگی هستیم از همه سو به ما گفته می شود در نوشیدن قهوه دقت کنیم. بخصوص بر مقدار کافئینی که استفاده میکنیم تأکید زیاد میشود. اگر چه در برخی از بررسیها که در گذشته انجام شده ارتباطی بین افسردگی و کافئین نشان داده شده است، تحقیقات جدید نشان داده اند که کافئین در رفع برخی از بیماریها مفید است. به طور مثال می توان از پارکینسون، نوع 2 دیابت، بیماریهای کبدی، قلبی، آلزایمر، سیروز کبد، افسردگی، تورم رگها و خودکشی نام برد.

محققان مدرسه سلامت عمومی هاروارد در سه تحقیق جداگانه ثابت کردند که خودکشی در افرادی که قهوه مینوشند ½ افرادیست که قهوه نمی نوشند. در این تحقیقات همچنین ثابت شده که افرادی که از قهوه دی کف (قهوه با کافئین کم) استفاده میکنند نیز کمتر به خودکشی فکر میکنند.

دکتر میشل لوکاس و هشت تن دیگر از متخصصین سلامت در زمینه تغذیه اظهار کرده اند که کافئین به مقدار کم اثرات روان محرکی دارد. به طور مثال باعث هماهنگی حرکات دست و چشم میشود، هوشیاری را بیشتر و سرگیجه را کاهش میدهد و در عین حال باعث افزایش انرژی و احساس سلامتی میشود. به نظر آنان تأثیرات کافئین به وضعیت جسمی و میزان تحمل افراد در مقابل کافئین بستگی دارد. در نتیجه نوشیدن قهوه به اندازه متعادل میتواند اثرات مثبت داشته باشد ولی این مقدار متعادل در افراد مختلف متفاوت است. این بدین معناست که مقدار متعادل را هر فرد با توجه به میزان تحمل کافئین دریافتی خود محاسبه می کند.

پس اگر قهوه را به میزان مطلوب و متعادل بنوشیم اثرات مثبتی داشته و باعث حال خوش و کاهش افسردگی می شود. به هر حال مصرف بیش از اندازه تحمل بدنمان میتواند باعث بیخوابی و اضطراب شود که در نهایت به افسردگی و یا تشدید آن بیانجامد.

فروشگاه اینترنی تیرینک

علاوه بر این می دانیم قهوه حاوی موادی غیر از کافئین است یعنی آنتی اکسیدانها که بسیار مفیدند که عبارت اند از:

  • اسید کلروژنیک: باعث کاهش سنگ صفرا و خطرات بیماریهای کبدی می شود.
  • اسید کیونیک: حالت اسیدیته ای که در قهوه احساس میکنید به دلیل وجود اسید کیونیک است. این اسید مانند کاتالیستی برای آنتی اکسیدانهای موجود در قهوه است.
  • ان-متیل پیریدینیوم: این ماده هنگام برشته کردن قهوه بدست می آید و باعث کاهش مواد اسیدی در بدن می شود و محیط را برای فعالیت آنتی اکسیدانهای دیگر مهیا می کند.

یک دانه قهوه کوچک علاوه بر کافئین ترکیبات شیمیائی زیادی دارد و بهتر است با تعادل آن را مصرف کرد. ولی هرگز برای درمان افسردگی خودسرانه از قهوه استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید افسردگی دردی کشنده است و مانند بیماریهای دیگر باید تحت نظر پزشک درمان شود.

 


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید