آیا نوشیدن قهوه موجب نفخ می شود؟

آیا نوشیدن قهوه موجب نفخ می شود؟

نفخ معده یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد به آن مبتلا هستند. آیا قهوه موجب نفخ معده می شود؟

اگر احساس ورم و سفتی در شکم خود می کنید، بدانید معده تان نفخ کرده است و نوشیدن قهوهها یکی از دلایل آن است. متخصصین دستگاه گوارش اظهار می دارند که کافئین قهوه موجب خروج سریع غذا از معده شده و موجب نفخ می شود.

علاوه بر این کافئین موجب گرفتگی در جهاز هاضمه می شود که خود دلیل دیگری برای نفخ معده است. به دلیل اسیدی بودن بر لایه داخلی معده تأثیر می گذارد ونفخ ایجاد می کند، بخصوص در افرادی که مشکلات پزشکی دارند و یا به برخی از مواد غذائی حساس هستند.

آیا قهوه برخی از بیماریها را تشدید می کند؟

در بسیاری از بیماریها، نفخ یکی از علائم بیماری است. اگر مشکل التهاب روده یا معده و یا زخم معده دارید باید از نوشیدن قهوه از هر نوع (ساده/ دیکف) خودداری کنید.

حالت اسیدی آن حالت التهاب را بیشتر می کند

بخصوص اسید قهوهها در زخم معده موجب تشدید زخم و سوزش معده، روده و مری می شود.

کافئین موجب افزایش علائم دوران قاعدگی می شود

نفخ و ورم یکی از علائم دوران قاعدگی است که قبل و در طول دوره قاعدگی به وجود می آید. نوشیدن قهوهها و یا ماده خوراکی حاوی کافئین به دلیل اسیدی بودن مشکل را بیشتر می کنند. علاوه بر آن نوشیدن قهوهها می تواند علائم دیگر دوران قاعدگی از جمله درد، گرفتگی و التهاب را نیز افزایش دهد.

قهوه نفخ را تشدید کرده و اسهال مزمن را افزایش می دهد

دلایل زیادی برای ابتلا به اسهال وجود دارد. در میان این دلایل مهمترین عوامل وجود باکتری و یا ویروس، حساسیت غذائی و برخی درمانهای پزشکی هستند.

در این موارد نفخ یک امر عادی و تقریباً همیشگی است که متاسفانه با نوشیدن قهوه بیشتر می شود. اگر به نوشیدن قهوهها عادت دارید ممکن است مصرف آن در هنگام اسهال موجب اسهال مزمن شود.

آیا قهوه دیکف هم همین مشکل را دارد؟

گاه جایگزین کردن قهوههای دیکف با نوع معمولی مشکل را کاهش می دهد اما این کاهش همیشه مشاهده نمی شود.

همانطور که میدانید تنها کافئین  نیست که بر معده و دستگاه گوارش تأثیر بد می گذارد، در نتیجه نوع دیکف هم می تواند مشکل ساز باشد.

علاوه بر این همانطور که می دانید قهوه های دیکف نیز حاوی 2 تا 10 میلیگرم کافئین هستند.

اگر چه این مقدار در مقایسه با کافئین قهوههای معمولی بسیار کم است، اما اگر به کافئین حساسیت دارید می تواند برایتان مشکل آفرین شود.

نارسائی لاکتاز و حساسیت غذایی:

اگر نوع دیکف را جایگزین نوع معمولی کردید و باز هم مشکل نفخ داشتید بدانید که اشکال از نوشیدن قهوه نیست. لاکتوز معمولاً کربوهیدراتی است که در شیر گاو وجود دارد.

نارسائی لاکتاز یکی از عوامل مهم در نفخ معده است که می تواند با نوشیدن مقدار بسیار کمی شیر نیز ایجاد شود. این مشکل بسیار متداول است و حدود 25 درصد از مردم امریکا و تقریباً 75 درصد از مردم دنیا مبتلا به این مشکل هستند.

برخی از شیرین کننده ها و موادی که به قهوهها اضافه می شوند نیز می توانند موجب نفخ شوند. شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول و یا مالیتول نیز همین خاصیت را دارند.

علاوه بر این کربوهیدراتهای با زنجیره کوتاه که روده ها نمی توانند به راحتی آنها را جذب کنند نیز موجب نفخ می شوند. هنگامی که این کربوهیدراتها جذب نشوند در روده بزرگ تخمیر شده و نفخ ایجاد می کنند.

برای رفع این مشکل بهتر است از شیرهای گیاهی مانند شیر بادام به جای شیر گاو استفاده نمائید. به همین ترتیب قندهای طبیعی مانند استویا را جایگزین قندهای مصنوعی کنید.

نوشیدنی متفاوتی بنوشید

جایگزین کردن نوشیدنی دیگری با قهوهها کار ساده ای نیست اما نتیجه می تواند بسیار رضایت بخش باشد. اگر هنگام ترک قهوه علائم ترک (بیخوابی یا سردرد) برایتان ایجاد شد آب تمیز و تصفیه شده بنوشید و استراحت کنید تا علائم از بین روند.

گاه نفخ معده موجب بی علاقگی به قهوه می شود. این بهترین فرصت است که سراغ چای بروید. بهترین جایگزین قهوه دمنوش است که به دلیل تنوع آن می توانید آنهائی را انتخاب کنید که معده را آرام می کنند.

از جمله می توانید چای نعنا فلفلی، زنجبیل و بابونه را جایگزین قهوه نمائید. دمنوش های ریشه قاصدک، خرنوب، دانه چاودار، کاسنی و جو طعمی شبیه قهوهها دارند. با استفاده از آنها میتوان به آرامی نوشیدن قهوه را از رژیم غذائی حذف کرد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید