بهترین داروها و واکسنهای در دست تهیه برای کووید 19

شیوع ناگهانی و غیر منتظره ویروس کرونا که اکنون به آن کووید 19 اتلاق می شود، و گسترش جهانی آن، جان میلیونها نفر را در جهان به خطر انداخته است.

همه گیری جهانی این ویروس، همه شرکتهای دارویی و سازمانهای پژوهشی را برای تهیه یک واکسن جدید به تکاپویی جدی واداشته است.

اولین واکسن کووید 19 که در چین تهیه شده است، در حال حاضر به مرحله تست انسانی رسیده است. این واکسن در پایان آوریل 2020 برای تستهای بالینی استفاده می شود.

طبق اظهارات سازمان بهداشت جهانی، در تستهای آزمایشگاهی، این واکسن تأثیرات خوبی بر رفع عفونت کووید 19 نشان داده است.

تأئید کلروکوین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده اضطراری

طبق تأئید سازمان غذا و داروی امریکا، در مواقع اضطراری و به صورت محدود می توان از کلروکوین و هیدروکسی کلروکوین برای درمان کووید 19 استفاده نمود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، در سخنرانی خود اعلام کرد که این داروها بطور معمول برای درمان مالاریا و ورم مفاصل که مورد تأئید سازمان غذا و داروی امریکاست استفاده می شود.

تا کنون کلروکوین در درمانهای بالینی بسیاری استفاده شده است و قرار بر این است که داروها ضد ویروسی دیگری نیز مورد آزمایش قرار گیرند.

فاویلاویر، اولین داروی مورد تأئید چین برای درمان کووید 19

سازمان ملی تولید دارو در چین، استفاده از فاویلاویر را به عنوان یک داروی ضد ویروس، برای درمان کووید 19 تأئید نموده است.

این دارو بر 70 بیمار تست شد و مشخص گردید این دارو می تواند بیماری را درمان کند و عوارض جانبی کمی دارد. این آزمایش بالینی در شنژن چین انجام پذیرفت.

شرکتهای دارویی در حال ساخت دارو و واکسن کووید 19

در حال حاضر بسیاری از شرکتهای دارویی در تمام جهان در حال ساخت داروها و واکسنهایی هستند که بتوان از آنها به عنوان دارو و یا واکسن احتمالی در درمان و پیشگیری کووید 19 استفاده نمود.

شرکت داروسازی Entos

این شرکت در حال ساخت واکسنی به نام فیوزاجنیکس دی اِن اِی Fusogenix DNA است. این دارو از پروتئین ویروس کووید 19 استفاده کرده و به سلولها معرفی می شود. این ورود، سیستم ایمنی را تحریک کرده و از ابتلا به بیماری جلوگیری می کند.

دانشگاه آکسفورد

واکسنی که توسط این دانشگاه در حال تهیه است، نوعی واکسن است که در آن از ویروسهای بیماریهای تنفسی استفاده شده است. این واکسن به مرحله تست بالینی رسیده است. برای تست بالینی این واکسن 510 نفر بین 18 تا 55 سال داوطلب شده اند. این واکسن ChAdOx1 nC0V-19 نام دارد.

شرکت Roivant Scisnce

داروی تولیدی در این شرکت به نام Gimsilumab به منظور کاهش و کنترل طوفان سیتوکین ساخته می شود. همانطور که می دانید طوفان سیتوکین واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن به عفونت و تولید سیتوکین بیش از حد معمول است که به التهابات شدید میانجامد. این التهابات در ریه موجب مشکلات زیادی شده و به مرگ بیمار ختم می شود.

شرکت Altimmune

این شرکت با همراهی دانشگاه آلاباما در حال ساخت واکسنی هستند که AdCOVID نام دارد. این واکسن برای بعد از اولین مرحلة تست بالینی استفاده می شود که در واقع خاصیت آن نوعی ایمنی و مصونیت زائی است.

در حال حاضر دانشگاه آلاباما و این شرکت در حال تست این واکسن بر حیوانات هستند. اولین تست انسانی این واکسن در پائیز 2020 انجام خواهد شد.

شرکت 1-Mab Biopharma

این شرکت در حال ساخت نوعی آنتی بادی به نام TJM2 است که مشکل طوفان سیتوکین را درمان میکند. این دارو فاکتور GM-CSF  را هدف قرار می دهد. این فاکتور موجب التهابات شدید و مزمن در بدن می شود.

شرکت Medicage

این شرکت در حال ساخت یک آنتی بادی برای مقابله با ویروس است. این آنتی بادی از ذرات شبیه ویروس ساخته شده است. در تهیه این دارو این شرکت و بخش پژوهشی بیماریهای عفونی دانشگاه لاوا با یکدیگر همکاری کرده و بخشی از هزینه های آن توسط انستیتوی سلامت کانادا تأمین می شود.

شرکت Airway Therapeutics

این شرکت از پروتئینهای باز پیوسته به نام AT-100 به عنوان درمان استفاده می کند. این پروتئین برای کاهش التهاب و عفونت ریه بسیار مؤثر است. در عین حال AT-100 می تواند در مقابل مشکلات مختلف تنفسی نیز پاسخ  مناسب ایجاد کند.

شرکت Tiziana Life Science

این شرکت در حال تهیه آنتی بادی TZLS-501 است. این آنتی بادی از anti-interleukin-6 انسانی تهیه می شود. اینتر لوکین 6 مایعی است که از گلبولهای سفید ترشح می شود و در پاسخهای التهابی وایمنی نقش دارد. این آنتی بادی از صدمات ریوی جلوگیری می کند و میزان IL-6  را بالا می برد.

شرکت OyaGen

ضد ویروس ساخت این شرکت به نام OYA1، در تستهای آزمایشگاهی، تأثیرات مثبتی از خود نشان داده است که بنا به اظهارات پزشکان می تواند از تکثیر ویروس جلوگیری کند.

این ضد ویروس در گذشته به عنوان داروی درمانی سرطان تهیه شده بود که به دلیل نداشتن تأثیر استفاده از آن منع شد. البته آزمایشات بیشتری برای اثبات تأثیر آن در کووید19 لازم است.

شرکت BeyondSpring

 داروی تهیه شده توسط این شرکت به نام BP1-002  برای درمان انواع عفونتها از جمله کووید 19 استفاده می شود. این دارو موجب فعال سازی CD4+ سلولهای T و CD8+ سیتوتاکسیک سلولهای T شده و پاسخهای یاین دارو اگر با واکسن کووید 19 همراه شود، می تواند برای مدت زیادی از بدن در مقابل ویروسها محافظت کند.

شرکتهای Inovio Pharmaceuticals و Beijin Advaccine Biotechnology

 این دو شرکت به کمک یکدیگر مشغول به تکمیل واکسن قبلی یعنی  INO-4800 هستند تا واکسن جدیدی برای مقابله با کووید 19 بسازند. این شرکتها در حال تولید محصولات آزمایشی قبل از تستهای بالینی هستند.

در حال حاضر 3000 دوز از این دارو برای آزمایشات بالینی در چین، آمریکا و کره جنوبی آماده شده است.

در پایان آوریل همین سال این واکسن در چین، کره جنوبی و آمریکا تست انسانی می شود. این تستها بطور هم زمان و موازی در دو کشور چین و آمریکا انجام خواهد شد و پس از جمع آوری نتایج تستها، در صورت تأثیر مثبت انبوه سازی شده و در سپتامبر 2020 مورد استفاده قرار می گیرد.

این شرکت تصمیم دارد یک میلیون دوز از این دارو را تا سپتامبر تهیه نماید.

شرکت Algernon Pharmaceuticals

این شرکت در حال تهیه داروی NP-120(Ifenprodil) برای درمان کووید 19 است. با آزمایشی که بر موشهای مبتلا به آنفولانزای پرندگان انجام شد، این دارو تأثیر خوبی در بهبودی موشها از خود نشان داد.

  دانشگاه بریتیش کلمبیا و شرکت APEIRON Biologics

تحقیقات اولیه داروی APN01 در دانشگاه بریتیش کلمبیا برای مقابله با بیماری سارس انجام شد. در این تحقیقات مشخص شد پروتئین ACE2 اصلی ترین گیرندة این بیماری است.

آزمایشات بالینی نشان داد این دارو در کاهش تجمع ویروس در بیمار مؤثر است. جمع آوری نتایج این آزمایشات مشخص خواهد کرد که آیا به تستهای دیگری نیاز است، یا اینکه می توان از آن در این مرحله استفاده نمود.

شرکت Moderna و Vaccine Research Center

این دو مؤسسه به کمک یکدیگر در حال ساخت واکسنی برای مقابله با کووید 19 هستند. این واکسن شاخکهای پروتئینی ویروس را نشانه می گیرد. یک مقدار کوچک از این واکسن به مرکز پزوهشی واکسن فرستاده شد تا برای برخی از بیماران آزمایش شود. این آزمایش در تاریخ 16 مارس در آمریکا آغاز شد.

45 داوطلب 18 تا 45 سال (مرد و زن) در این تست شرکت دارند. این افراد به سه گروه تقسیم می شوند و به یک گروه 250 میکروگرم، گروه دیگر 100 میکروگرم و آخرین گروه 25 میکروگرم دارو برای مدت 28 روز داده خواهد شد.

انستیتوی پژوهشی MIGAL

در این انستیتوی دارویی و پژوهشی اسرائیلی، واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا تهیه شده است که در حال حاضر  با کمی تغییرات برای کووید 19 آماده می شود. در مراحل تستهای ابتدائی این واکسن تأثیرات مثبتی از خود نشان داده است.

این واکسن پس از 4 سال تحقیقات تهیه شد که بسیار شبیه به ویروس کرونا انسانی است. در حال حاضر این انستیتو با ایجاد اصلاحات جدید و تغییرات این واکسن را برای مقابله با ویروس جدید کرونا آماده می سازد. این واکسن خوراکی است و نیازی به تزریق ندارد.

شرکت Toxin Pharmaceuticals

این شرکت با همکاری یک مؤسسه پژوهشی در حال تهیه واکسنی به نام TNX-1800 است. این واکسن طوری طراحی شده است تا بر پروتئین مشتق شده از ویروس تأثیر بگذارد.

شرکت Innovation Pharmaceutical

این شرکت دارویی به نام Brilacidin برای تأثیر احتمالی بر ویروس کووید 19 دارد. این دارو شباهت زیادی به دیفنسین یعنی مولکولهای طبیعی موجود در بدن دارد. این دارو نوعی ضد التهاب است و معمولاً در التهاب روده استفاده می شود. این دارو خاصیت ضد باکتری، ضد التهابی و تعدیل ایمنی دارد.

شرکت Clover Biopharmaceutical

این شرکت در حال تهیه داروئی است که برپایة پروتئین  trimeric S ویروس کرونا تهیه می شود. این پروتئین به دلیل اتصال به سلولهای میزبان دلیل اصلی عفونت ویروسی است. این واکسن طی 6 تا 8 هفتة آینده تکمیل می شود.

واکسن کووید19 Vaxart

این واکسن خوراکی توسط شرکت Vaxart در دست تهیه است. این واکسن به صورت قرص خواهد بود. این شرکت تصمیم دارد این واکسن را در مرحلة قبل از تست برای پاسخ سیستم ایمنی و غشا مخاطی آزمایش نماید.

شرکت CytoDyn

این شرکت در حال آزمایش داروی leronlimab(PRO 140) به عنوان داروی درمان کووید 19 است. این دارو در گذشته برای درمان HIV آزمایش شد و در آن هنگام توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تأئید قرار گرفت.

شرکت Applied DNA Sciences and Takis Biotech

این دو شرکت در تاریخ 7 فوریه تصمیم به ساخت واکسنی برای بیماری کووید 19 گرفتند.

برای تهیه این واکسن، از یک تکنولوژی چینی استفاده می شود که نه تنها سرعت تولید را افزایش می دهد، بلکه خلوص آن بیشتر خواهد بود. این روش عاری از آلودگی های باکتریائی و وجود آنتی بیوتیک است. این واکسن نیازی به ورود مستقیم به ژنهای بیمار ندارد.

این واکسن در ابتدا بر حیوانات آزمایش می شود. طرح یکی از واکسنها بر پایه ژن ویروس خواهد بود، اما مابقی بر پایة آنتی ژن (پادتن) پروتئین است.

 شرکت BIOXYTRAN

واکسنی که این شرکت تصمیم به ساخت آن دارد، در مراحل حاد ریوی و تنفسی برای بیماران کووید 19 استفاده خواهد شد. نفوذ اکسیژن در خون بیماران با علائم شدید تنفسی موجب جمع شدن آب در ریه ها می شود.

 واکسن BX-25 طوری ساخته می شود که 5000 مرتبه کوچکتر از سلولهای خون باشد و می تواند به راحتی برای مدت 9 ساعت قبل از اینکه توسط کبد فرآوری شود، اکسیژن را به کل بدن  برساند.

این واکسن اکسیژن لازم بدن را تأمین می کند و موجب بهبودی بیمار می شود.

شرکت Novavax

این شرکت در سال 2013 واکسنی برای بیماری ایجاد شده در خاورمیانه تهیه کرد. این واکسن برای بیماری Mars که نوعی بیماری تنفسی و عفونی است تهیه شد. این بیماری یکی از خطرناکترین بیماریها در جهان شناخته شد. در حال حاضر این شرکت تلاش می کند تا با ایجاد اصلاحات آن را برای کووید 19 استفاده کند.

در تست آزمایشگاهی، واکسن ارائه شده عمدتاً از به هم پیوستن سطح اصلی پروتئین S که توسط تکنولوژی ذرات نانو تغییر یافته اند تشکیل شده است که با همراهی Matrix-M (نوعی واکسن کمکی) توانسته است موجب تحریک سیستم ایمنی شده و عفونت را از بین ببرد.

با بودجه 4 میلیون دلاری که در اختیار این شرکت قرار داده شده است، این شرکت توانسته است مقدار زیادی از این واکسن تهیه کند. این واکسنها در تست حیوانی مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت Inovio

واکسن INO-4700 توسط این شرکت و با کمک GeneOne Life Science  تولید شده است. این واکسن عضلانی است و با دستگاه Cellectra به بیمار تریق می شود.

برای تسریع تولید بنیاد بیل گیتس و همسرش، مبلغ 5 میلیون دلار در اختیار این دو شرکت قرار داده است.

این واکسن در بیماری Mars  تأثیرات بسیار مؤثری از خود نشان داده است. در سال 2019 در آزمایشی سیستم ایمنی 94 درصد از بیماران در مراحل اولیه، واکنش مطلوبی به این بیماری نشان دادند.

  داروهای ویروس کرونا

داروهای ویروس جدید کرونا در حال تهیه است و هر کدام در مراحل مختلفی قرار دارند.

شرکت Gilead Science

داروئی به نام Remdesivir که در این شرکت برای ابولا ساخته شده بود متاسفانه بی تأثیر بود. اما در حال حاضر همین دارو در 2 مرحله و 3 تست بالینی تصادفی در کشورهای آسیائی در حال آزمایش است.

این تست با حضور 761 نفر در حال انجام است. در بیمارستانهای ووهان این بیماران بصورت تصادفی انتخاب شده و به گروهی شبه دارو و گروه دیگر اصل دارویی که البته هنوز در مورد تأثیر دارو اطمینانی نیست ( تست دبل بلایند یا دو سو کور) داده می شود. نتیجه این آزمایشات در هفته های آینده مشخص می شود.

طبق گفته مجله دارویی نیو انگلند هنگامی که این دارو در آمریکا استفاده شد مشکلات بالینی را کاهش داد.

شرکت Roche

در چین مصرف داروی Actemra ساخت شرکت Roche را برای درمان کووید 19 را مورد تأئید قرار گرفته است. این دارو قادر است که مانع ایجاد طوفان سیتوکین در واقع واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی شود. یکی از دلایل مرگ در بیماری کووید 19 واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی است.

در چین این دارو برای 188 بیمار استفاده خواهد شد. این پروژه در 10 ماه مه آغاز به کار می کند.

داروی Galidesivir

این دارو توانسته است در مقابل بسیاری از بیماریها مانند کرونا تأثیرات خوبی از خود نشان بدهد. این دارو می تواند از تکثیر ویروس تا حد زیادی جلوگیری کند. این دارو در بیماریهای ابولا، زیکا، ماربرگ و تب زرد تأثیرات خوبی داشته است. این دارو در حال تست حیوانی است.

ترکیب داروئی REGN3048-3051

ترکیب دو داروی REGN3048 و REGN3051 برای یک بیمار مبتلا به کووید 19 استفاده شد. برای اثبات سلامت و پایداری، این دارو برای 48 بیمار استفاده خواهد شد.

این دو آنتی بادی متصل به پروتئین S بیماری Mers است. آزمایشی که برای موشهای مبتلا به Mers انجام شد، نشان داد که می تواند ویروس را خنثی کرده و از تجمع ویروس در ریه ها جلوگیری کند.

این دارو با Sanofi  همراه شد و نوعی آنتی بادی انسانی به نام Kevzara  ایجاد کرد. این آنتی بادی جدید در درمان بیماری ورم مفصلی بسیار مؤثر است. این تأثیر می تواند در کووید 19 از واکنش زیاد التهابی جلوگیری کند.

 داروی SNG001

این دارو نوعی داروی استنشاقی است و قرار است که برای آسم، مشکلات حاد تنفسی و باز نمودن راه تنفسی در بیماری کووید 19 استفاده شود. این دارو به صورت مستقیم وارد ریه می شود و عفونت ناشی از کرونا را در ریه کاهش می دهد.

داروی AmnioBoost

این دارو برای درمان مشکلات تنفسی شدید بیماری کووید 19 استفاده می شود. این دارو اختصاصاً برای درمان التهابات مزمن و شدید بیماری ورم مفاصل ساخته شده است.

این دارو نشان داد که می توانید موجب کاهش التهاب در بسیاری از بیماریها مانند کرونا شود. این دارو نه تنها می تواند التهابات سیتوکینی را کاهش دهد، بلکه می تواند ماده ضد التهاب سیتوکینی تولید کند.

  در حال حاضر شرکتهای دیگری نیز در حال ساخت دارو و واکسن برای این بیماری هستند. 30 نوع درمان در حال تست هستند. برخی از داروهای سنتی نیز در برخی از کشورها بخصوص چین در حال آزمایش است. اما تنها تأثیر آنها در برخی موجب موارد کاهش زمان بهبودی و رفع تب شده است.

شیوع بیماری کووید 19

شیوع  بیماری کرونا از پایان سال 2019  از ووهان چین آغاز و توسط سازمان بهداشت جهانی با نام کووید 19 به دنیا معرفی شد.

علائم بیماری کووید 19

علائم این بیماری در بسیاری از موارد شبیه یک سرماخوردگی ساده است. در این بیماری علائمی مانند آبریزش بینی، سردرد، سرفه و گلودرد مشاهده می شود.

انتقال بیماری کووید 19

این بیماری از انسان به انسان و گاه از حیوانات آلوده مانند سگ و گربه به انسان منتقل می شود. این بیماری یک ویروس بتاکروناست که در خفاش وجود دارد.

با این باور که از حیوانات و خزندگانی مانند مار منتقل می شود، باید دانست که این بیماری می تواند در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی و قسمت تحتانی این سیستم به صورت ذات الریه و برونشیت بروز نماید.      


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید