تاثیر شیر در قهوه: خوب است یا بد؟

دنیای قهوه جدا از شیر نیست! قدرت شیر در به وجود آوردن کف پایدار، شیر را به یکی از محبوب ترین مکمل ها برای قهوه کرده است.

باریستا ها به شیر مانند یک ماده جادویی نگاه می کنند و مشتریان نیز طرفدار قهوههای تهیه شده با شیر هستند.

ترکیبات موجود در شیر دلیل پایداری کف آن است. به دلیل همین مواد است که از شیر محصولاتی مانند ماست، بستنی و نوشیدنیهای لبنی تهیه می کنند.

پروتئین و چربی شیر مهمترین عوامل ثبات کف شیر و بافت جذاب آن هستند. اما تهیه این کف به آسانی انجام پذیر نیست. ایجاد تعادل و هماهنگی بین پروتئین و چربی بسیار اهمیت دارد.

پروتئین حبابهای هوا را پایدار می کند و چربی به آن طعم می دهد. اما باید مراقب بود که چربی می تواند پایداری کف را کاهش دهد.

محتوی یک فنجان شیر

قبل از وارد شدن به جزئیات و دانستن چگونگی ترکیب شدن شیر و قهوه بهتر است کمی راجع به مواد داخل آن بدانیم.

  1. چربی شیر

طبق تحلیل آزمایشگاهها 4 تا 5 درصد شیر چربی است. این چربی ترکیب پیچیده ای از انواع مختلف چربی هاست.

گلبولهای چربی شیر غشایی در شیر ایجاد می کنند که چربی را از اکسید شدن و فسادی که توسط آنزیمها در آن به وجود می آید دور نگه می دارد.

این آنزیمها باعث طعم بد شیر نیز می شوند. تری گلیسیریدها توسط غشایی از پروتئین، گلیسیرید و فسفولیپید محصور شده اند. همه اینها با هم گلبول چربی را می سازند.

  1. پروتئین شیر

دو نوع پروتئین در شیر وجود دارد:

شیرابه (شیر مایه) whey و کازیین casein. این پروتئین ها معمولاً در لایه بالایی گلبولهای چربی پس از هموژنیزه شدن قرار می گیرند.

کازیین 80 درصد از پروتئین شیر را تشکیل می دهد. بقیه این پروتئین شیرابه و مقدار خیلی جزئی پروتئین دیگری است.

گلبولها با ازدیاد توده شیرابه و کازئین در اثر استرلیزه شدن و روند فرادما حالت چسبناک پیدا می کنند.

در فرآوری به روش پاستوریزه کردن این چسبندگی کاهش می یابد.

باید بدانید که پروتئین شیر با ترکیب با گلبولهای آن باعث طعم بسیار مطبوعی در کاپوچینو و لاته ایجاد می شود.

  1. شیر هموژنیزه

فرآیند هموژنیزه کردن برای کاهش سطح گلبولهای چربی انجام می گیرد. نتیجه این فرآیند هنگام نگهداری به شکل کرمی روی شیر می بندد.

کرم (خامه) شیر به دلیل تمرکز پائین شیر ایجاد می شود. برای آهسته کردن روند خامه سازی باید اندازه گلبولهای چربی را کوچک کرد.

در فرآیند هموژنیزه کردن شیر با فشار زیاد از دریچه کوچکی باید بگذرد. این فرآیند باعث از هم گسیختگی گلبولهای چربی می شود.

دانشی که در این روش استفاده می شود باعث ایجاد فضایی در سطح گلبولهای چربی می شود که پروتئین بتواند جذب رویه شیر که با گلبولهای چربی پوشیده است بشود.

با ذکر این نکات می توان نتیجه گرفت که هر دو جعبه شیر یکسان نیستند همانطور که 2 قهوه از دو شرکت مختلف کیفیت یکسانی ندارند.

هیچ استاندارد جهانی وجود ندارد که بتواند مقدار شیری را که باید به قهوه اضافه کرد به شما بگوید. تعیین مقدار شیر به علاقه شخصی و نوع قهوه (ایتالیایی، فرانسه و امریکائی) آن دارد.

تاثیر شیر در قهوه خوب است یا خیر؟

حال که تا حدودی می دانیم شیر چیست وقت آن است که تأثیرات آن را در یک فنجان قهوه بدانیم.

اول از همه باید بدانیم که شیر فراتر از رنگ، بو ومزه ای است که هر روز ترجیح می دهیم در فنجانمان ببینیم، استشمام و مزه کنیم.

اما قبل از هر چیز باید بدانیم که مصرف مرتب و متعادل آن برای بدن مفید است. از جمله این فواید کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد و افزایش حافظه هستند.

به هر حال بسته به اینکه چگونه آن را می نوشید فواید زیادی می تواند وجود داشته باشد.

تحقیقات جدید در مورد تأثیرات شیر در قهوه

محققین مرکز پژوهشی نستله در سوئد اخیراً کشف کردند که پس از نوشیدن قهوه پلی فنولهای آن برای مدتی طولانی از آن خارج شده و آزاد می شوند.

همچنین آنها در مورد اثر شیر و خامه های لبنی و غیر لبنی بر پلی فنولها تحقیقاتی انجام دادند. این آزمایشات کمک می کند تا بدانید مصرف شیر و قهوه برایتان مناسب است یا نوع ساده آن.

یافته های تحقیقات

در تحقیق انجام شده انواع مختلف قهوه از نوع فوری تا ترکیب شیر و آن به شرکت کنندگان داده شد. 12 ساعت پس از نوشیدن قهوه از آنها آزمایش خون گرفته شد.

میزان پلی فنول در پلاسمای خون آنها اندازه گیری شد. نتیجه نشان داد که اضافه کردن شیر تأثیری در مقدار پلی فنولها ندارد.

اما هنگامی که از شیرهای غیر لبنی استفاده شد رسیدن پلی فنول به جریان خون به آهستگی انجام پذیرفت. در مجموع باید گفت پلی فنول با نوع قهوهها ارتباطی ندارد.

ارزیابی نتایج

قهوه یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدانها بخصوص پلی فنولهاست. این تحقیقات نشان داد مقدار پلی فنول وارد شده در خون در انواع قهوهها از نوع ساده تا ترکیب شیر و آن یکسان است.

دانشمندان در شرکت نستله در صدد تهیه محصولاتی هستند تا هر چه بیشتر تأثیرگذار باشند.

پلی فنول چیست؟

 آنتی اکسیدان موجود در قهوهها پلی فنول نامیده می شود.

این آنتی اکسیدان به دلیل منافع متعددی که برای سلامتی دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. اما اینکه آیا در بدن انسان نیز وجود دارند نیاز به بررسی دارد.

دانشمندان شرکت نستله در پی کشف این مسئله هستند تا بتوانند با غنی سازی محصولات این شرکت میزان مناسب و لازم برای بدن را تأمین کنند.

آیا باید قهوه را ساده نوشید یا با شیر؟

اگر می خواهید وزن کم کنید شیر به قهوه اضافه نکنید.

اگر در رژیم کاهش وزن هستید برای مدتی شیر با قهوه ننوشید.

این کار به شما کمک می کند تا زودتر به هدف نزدیک شوید.

قهوه در مقایسه با شیر قهوه و شکر کالری کمتری دارد. در واقع هر فنجان نوع ساده آن فقط 7/4 کالری دارد که به شما کمک می کند تا رژیمتان را بدون مشکل ادامه دهید.

در مقایسه با نوعی که با شیر وشکر همراه شود حدود 6/56 کالری دارد.

در عصر به قهوه شیر اضافه کنید

نوع ساده آن ساده چون شیر و خامه ندارد هوشیاری را زیاد می کند. نوشیدن یک نوع ساده در عصر شما را برای مدت طولانی هوشیار نگه می دارد و به خواب شب لطمه می زند.

اضافه کردن 50 کالری با افزودن شیر به قهوه می تواند کمک کند تا خواب مختل نشود. کسانی که مشکل خواب دارند بهتر است نوشیدن قهوه چه سیاه و چه سفید را قطع کنند.

اگر از آن گروه افرادی هستید که دوست دارید و یا باید در عصر کاری انجام دهید ولی خواب آلود هستید 1 فنجان قهوه به شما کمک می کند تا سرحال بمانید.

اگر ترش می کنید به قهوه شیر اضافه کنید

افرادی که ترش می کنند به توصیه پزشکان نباید آن را بنوشند، بخصوص قهوهها ی سیاه و تلخ چون PH بالایی دارد.

علاوه بر آن خود قهوه سیاه تولید اسید در ادرار می کند. بهترین انتخاب اضافه کردن شیر به قهوهها و نوشیدن مقدار کافی آب و یا غذاهای آب دار مانند خیار پس از قهوه است.

به قهوه شیر اضافه کنید تا مبتلا به سرطان نشوید

یکی از نگرانی های مصرف آن خطر احتمالی سرطان مری است. همانطور که می دانید نوشیدن مایعات داغ از جمله قهوه می تواند به بافت مری صدمه بزند.

این صدمه در واقع سوختگی است که می تواند خطرناک باشد و به سرطان مری بدخیم منجر شود. با اضافه کردن شیر می توانید حرارت آن را پایین بیاورید و مطمئن تر آن را بنوشید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید