دانه های قهوه را چگونه نگهداری کنیم؟

سوالات مختلفی در مورد اینکه چرا باید دانه های قهوه تازه خرید و بهترین روش نگهداری قهوه و یا طول عمر دانه های قهوه مطرح می‌شود. این سؤالات برای اطمینان از تازگی و خوشمزگی آن بسیار اهمیت دارند.

خرید دانه های قهوه تازه را زود به زود انجام دهید

عبارات تازه بخرید و زود به زود بخرید معانی روشنی دارند، اما اگر با صنعت آن آشنائی ندارید شاید وقتی بشنوید که عمر نوع رست شده آن چقدر است تعجب کنید، طول عمر نوع رست شده پس از رست شدن حدود 6 هفته است. اگر از دانه‌ های قهوه با عمر بیش از آن استفاده کنید متوجه طعم نا مطبوع آن می‌شوید، اگر چه این کهنگی خطری ایجاد نمی‌کند ولی از نوشیدن آن لذت هم نمی‌برید.

بهتر است دانه ها تا 7 روز پس از رست شدن استراحت کنند چون پس از رست مقدار زیادی co2 از آن خارج می‌شود که در هنگام دم کردن آن ناپایداری ایجاد می‌کند. بهترین نوع آن برای خرید قهوه ای است که بین 7 تا 14 روز از رست کردن آن گذشته باشد و خوش طعم ترین آن، قهوه ایست که بین 4 تا 5 هفته مصرف می‌شود.

در حال حاضر شما می‌توانید آن را در بسته‌های برچسب دار تهیه کنید که تاریخ رست و تاریخ بهترین زمان استفاده روی آن نوشته شده است. آن را بر مبنای میزان مصرفتان در طول 2 تا 4 هفته تهیه کنید. درعین حال باید بدانید همین مقدار را چگونه نگهداری کنید تا تازگی و عطر وطعم آن حفظ شود و توجه داشته باشید که اگر پس از خرید دانه‌های آنها را گرایند می‌کنید سریعتر کیفیت خود را از دست می‌دهد، نوع گرایند شده را باید در مدت یک هفته مصرف کرد.

چرا نگهداری دانه های قهوه اهمیت دارد؟

با نگهداری صحیح دانه های قهوه می‌توانید هر بار که آن را می‌نوشید از تازگی، طعم و عطر آن لذت ببرید.

برخی گمان می‌کنند نگهداری آن در فریزر و یا یخچال به ماندگاریش کمک می‌کند، اما این کار در واقع یکی از بدترین روشهاست. هنگامی که دانه ها رست می‌شوند حدود 3 درصد از رطوبت خود را از دست می‌دهند و استعداد جذب رطوبت پیدا می‌کنند و به محض آنکه آب و یا رطوبت وارد آن شود شروع به کهنه شدن و ماندگی می‌کند و در نتیجه طعم و عطر آن از بین می‌رود.

نگهداری صحیح از دانه های قهوه

برای نگهداری قهوه نیاز به ظروف در دار و بدون هوا دارید که پس از ریختن قهوه در آن ظرف باید در کمد، قفسه و یا انباری دور از نور، با هوای خنک و خشک قرار داده شود. ظروف دردار بدون هوا باید از نوع مرغوب انتخاب شوند بخصوص اگر بخواهید قهوه گرایند شده در آنها بریزید.

دانه های قهوه

4 عاملی که بر عمر دانه های قهوه تأثیر می‌گذارند

1- رطوبت

بطور کل قهوه چه رست شده و یا خام جاذب رطوبت است. دانه ها به راحتی از محیط اطراف خود و هوا رطوبت جذب می‌کنند و بیشتر عطر و کافئین قهوه رست شده در آب قابل حل شدن هستند، پس هنگامی که قهوه در معرض رطوبت قرار گیرد به سرعت عطر و کافئین خود را از دست می‌دهد و بی‌کیفیت می‌شود.

2- نور خورشید

اشعه ماورای بنفش باعث جهش وتغییر در بسیاری از مواد می‌شود. اگر قهوه‌ها و غذاهای دیگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند ترکیبات شیمیایی آنها شروع به تجزیه شدن می‌کنند و در نتیجه فاسد می‌شوند.

3- گرما

حرارت بیش از 25 درجه باعث تسریع رشد سنی آن می‌شود، روغنهای آن را به سطح می‌آورد که درنتیجه باعث افزایش آزاد شدن کربن دی اکساید می‌گردد.

4- اکسیژن

روغن موجود در آنها توسط هوا اکسید می‌شود که این امر باعث از بین رفتن عطر و طعم قهوه خواهد شد.

اگر قهوه را بیش از حد در معرض یکی از این 4 عامل قرار گیرد به سرعت رو به ماندگی می‌گذارد و در این حالت co2 و روغن قهوه از آن خارج می‌شوند. این دو ماده موجود در آن باعث ایجاد حالت کرمی روی قهوه می‌شوند. 4 تا 5 هفته بعد از رست کردن روغن به سطح قهوه می‌آید و دانه ها رنگشان تیره می‌شود. اگر چه این شرایط تا حدی قابل قبول است امادر این مرحله اگر در معرض هوا قرار بگیرد به سرعت کهنه می‌شود و بالاخره مقدار زیادی co2 که لازمه تشکیل کرم روی آن است شروع به خارج شدن از قهوه می‌کند.

کرم مسی رنگ روی آن در واقع از تجزیه روغن و co2 بر روی قهوه ایجاد می‌شود و هرگاه قهوه رویش کرم تولید نشود بدانید که کهنه شده است.

چند نکته درباره روش نگهداری قهوه

  • دانه‌ های قهوه را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.
  • باید در ظروف در بسته بدون هوا و دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری شود.
  • یک انبار خشک و تاریک بهترین مکان برای آن‌ها است.
  • آن را خود را در مدت 4 تا 6 هفته پس از رست شدن استفاده کنید.
  • اگر دانه‌های آن گرایند شده است آن را بین 1 تا 2 هفته مصرف کنید.
  • آن را به میزان مناسب و کم خریداری کنید.
  • تنها به اندازه 2 تا 4 هفته آن را بخرید یعنی تا زمانی که مطمئن هستید عطر و طعم خود را از دست نمی‌دهد.
  • اکثر محفظه های گرایندر‌ها بدون هوا نیستند، پس برای گرایند کردن روی محفظه در بگذارید.

تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید