دلایل تنبلی و راه‌ های بر طرف کردن آن

Laziness

تنبلی به این معنی است که دوست داریم کمتر تلاش کنیم، به زبان ساده تر دوست داریم وقتمان را روی کارهایی که ضمانتی ندارند بگذاریم. اکثر ما البته نه همیشه ولی بعضی اوقات تنبلی‌های مخصوص به خودمان را داریم که امری طبیعی است.

تنبل بودن مشکل ساز است. اگر احساس تنبلی و بی انگیزگی می‌کنید، نمی‌توانید برای رسیدن به هدفتان درست قدم بردارید. تنبلی هم بر زندگی شخصی و هم در زندگی شغلی شما تأثیر منفی می‌گذارد. خوشبختانه با استفاده از برخی از راهکارها می توان بر تنبلی و بخش تاریک ذهن غلبه کرد. اگر می‌خواهید از تنبلی دوری کنید، باید تلاش متمرکز بر آن بخش داشته باشید. نترسید چون انجام این راهکارها کم کم در ذهن شما ملکه شده و به آنها عادت می‌کنید.

  1. ابتدا بپذیرید که تنبل هستید

اگر فکر می‌کنید که تنبلی موجب شکست سخت در موفقیت شماست، دست بکار شوید. شاید این تنبلی زیان بخش باشد، اما سرزنش کردنِ خود بدتر است. شماتت مداوم خود، تأثیر منفی بر حس و حال شما گذاشته و موجب استرس می‌شود. حال بد و استرس زیاد مانع بزرگتری در راهتان ایجاد می‌کنند و رفته رفته موجب می‌شوند اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. اگر بپذیرید که تنبلی می‌کنید و متوجه شوید که اینکار غیرطبیعی نیست، می‌توانید بدون سرزنش خود و احساس گناه آن را برطرف کنید.

  1. منشاء تنبلی و بی انگیزگی خود را جستجو کنید

وقت بگذارید و ریشه تنبلی و بی انگیزگی خود را پیدا کنید. این قدم مهمترین چالش در راه شماست. اگر ریشه تنبلی و یا بی انگیزگی را پیدا کنید، می‌توانید مانع آن شده و آن را کمتر کنید. بطور مثال، آیا در ساعات خاصی از روز احساس بی انگیزگی می‌کنید؟ آیا تنبلی زمانی سراغتان میاید که کار چالش برانگیزی برای انجام دادن ندارید؟

استرس یکی از ریشه های بی انگیزگی است. 57 درصد از کارمندانی که استرس زیادی دارند نسبت به 10 درصد که استرس کمی دارند، کارایی خوبی از خود نشان نمی‌دهند. به محیط اطراف خود، به ساعت، به افراد اطرافتان و نوع کاری که انجام می‌دهید، توجه کنید. کم کم ریشه مشکل را پیدا می‌کنید.

  1. چرخه عادتهای شخصی خود را بشکنید

در بسیاری از موارد چه مستقیم و چه غیر مستقیم، تنبلی نتیجه فرعی عادتهاست. بخصوص وقتی که در یک شرایط و یا ساعت خاص از روز احساس تنبلی بیشتری می‌کنید. به سادگی می‌توانید چرخه این عادت را از بین ببرید. بخصوص هنگامی که دورکاری می‌کنید و یا هنگامی که در یک شرایط ثابت در محل کار خود قرار دارید، حتماً باید عادتهای خود را تغییر بدهید.

اگر دورکاری می‌کنید، ساعت کاری خود را تغییر دهید. اگر در محل کار خود هستید، در محیط خود تغییراتی ایجاد کنید، حتی اگر در خانه هستید و دورکاری می‌کنید، می‌توانید لباس خود را تغییر دهید. انجام اینکارها حتماً نتیجه می‌دهد.

  1. هدفهای منطقی تری انتخاب کنید

گاه فرد تنبل هدفهائی را انتخاب می‌کند که منطقی نبوده و موجب هراس او می‌شود. بطور مثال، امروز روز بسیار گرمی است و شما تصمیم گرفته‌اید که 5 کیلومتر بدوید. اینکار حتی برای یک دونده حرفه‌ای نیز بسیار دشوار است. در نتیجه کار را به تعویق انداخته و ورزش نمی‌کنید. اما اگر به جای 5 کیلومتر تصمیم بگیرید فقط دو کیلومتر بدوید، کار را ساده تر کرده‌اید و با انگیزه تر ورزش می ‌کنید، چون می‌دانید 2 کیلومتر دویدن بهتر از اصلاً ندویدن است. با معیارهای صحیح هدف هوشمندانه‌ای برای خود تعیین کنید. از اینکه از شدت هدف خود کاسته‌اید نهراسید، کمتر و کوچکتر بهتر از هیچ است.

  1. کار ساده ای را به سرانجام برسانید

تکمیل و تمام کردن کاری، یک انگیزه فوق العاده در شما ایجاد می‌کند. اگر بتوانید کاری حتی کوچک را به سرانجام رسانده و تکمیل کنید، انگیزه تلاش برای کار دیگری در شما افزایش می یابد. حتی اگر این کار دشوار باشد، با آمادگی و انگیزه به انجام آن مبادرت می‌کنید. شما می‌توانید روز و انبوه کاری که باید انجام دهید بهینه سازی کنید. انجام کار کوچکی به شما انگیزه می‌دهد. اگر کاری انجام دادنش 2 دقیقه زمان می‌برد، اول آن را انجام دهید. اگر هوس انجام کاری را دارید، بلافاصله شروع کنید، چون اینگونه انگیزه‌ها خیلی زود از بین می‌روند. اگر به دنبال انگیزه سریعاً کاری برایش انجام شود فرایند و نتیجه بهتری خواهد داشت.

اگر احساس کردید که در ساعتی از روز دوست ندارید کاری انجام دهید به قولی قفل شده‌اید، حتماً کاری انجام دهید که حالتان را خوب می‌کند، حتی اگر این کار شما را کمی از کاری که می‌خواستید انجام دهید دور کند.

  1. با تکنیک پومودورو تنبلی را قرنطینه کنید

تکنیک پومودورو یکی از روشهای معروف و کارآمد مدیریت زمان است. این روش کمک می‌کند تا افراد باروری و کارآیی خود را حفظ کنند. ایده اصلی آن شکستن کارها و تبدیل به کارهای متمرکز و کوچک است، در شکل اصلی این تکنیک، فرد باید کاری را در 25 دقیقه انجام دهد و 3 تا 5 دقیقه استراحت کند. پس از 4 دوره 25 دقیقه ای فرد می‌تواند برای زمان بیشتری استراحت نماید.

شما می‌توانید از هر نوع روش دیگر برای مدیریت زمان خود استفاده کنید و نتیجه بگیرید. با تکنیک پومودورو شما تنبلی خود را قرنطینه می‌کنید. اما می‌توانید در زمان استراحت هر چقدر که دوست دارید تنبلی کنید و سپس آماده شوید تا دوره بعدی را آغاز کنید.

  1. راه های فرار خود را بشناسید و آنها را ببندید

اشکال مختلف تنبلی مسری هستند، چون راه فراری می‌توان برای آنها پیدا کرد. بسیار ساده است که برای تنبلی کردن وسوسه شوید و راه فراری پیدا کنید. این وسوسه می‌توانید چرخیدن در فضای مجازی و یا تماشای یک اپیزود دیگر از فیلم مورد علاقه تان باشد.

تلاش کنید و این راههای فرار را پیدا کرده و مانع آنها شوید. بطور مثال می‌توانید بخش اطلاع رسانی پیام notification موبایلتان را خاموش کنید. یا در اتاقی که تلویزیون نیست کار کنید و حتی می‌توانید بطور موقت اینترنت خود را قطع کنید.

دلایل تنبلی

  1. از تنبلی خود کاملاً استفاده کنید

گاه نه تنها تنبلی کردن بد نیست بلکه بسیار خوب و مفید هم هست. هنگامی که می خواهید تنبلی کنید و دست از کار بکشید، از زمان تنبلی خود خوب استفاده کنید. بطور مثال، هنگامی که بی انگیزه می‌شوید و دوست ندارید کار کنید، چند روزی به سفر بروید و تمام وظایف خود را فراموش کنید. استراحت و سفر تأثیر مثبتی دارند و شما را برای شروع کار و باروری آماده می‌سازند. طبق استاندارد سلامت سفرهای مکرر میزان سلامتی و باروری فرد را افزایش می‌دهند.

  1. حس کمالگرائی خود را به حداقل برسانید

کمالگرائی دشمن باروری و کارآمدیست، و موجب بی انگیزگی و تنبلی می‌شود. علاوه بر این طبق تحقیقات علمی، کمالگرائی برای سلامت مضر است. افراد کمالگرا 51 درصد بیشتر در خطر مرگ هستند. تلاش کنید از میزان کمالگرایی خود بکاهید. بشناسید و بپذیرید همیشه نمی‌توان کامل بود.

  1. برای خود جایزه و پاداش در نظر بگیرید

همه وقتی تشویق و تقدیر می‌شوند، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. پس به خود هنگام تکمیل کاری پاداش دهید. در هنگام انجام کار سختی اگر بی انگیزه شدید، به خود قول دهید که پس از اتمام کار به خود جایزه‌ای می‌دهید. بطور مثال، می‌توانید یک اسنک برای خود تهیه کنید و یا زمان استراحت خود را بیشتر کنید.

  1. یک همراه برای خود انتخاب کنید

هنگامی که با فرد دیگری کاری را انجام می‌دهید، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنید. نه تنها او می‌تواند به شما در انجام کار کمک کند، بلکه می‌تواند با گفتن چند جمله الهام بخش و انگیزشی منبع انرژی مثبت برای شما باشد.

بسته به کاری که می‌خواهید انجام دهید، شاید کمی پیدا کردن فرد مناسب مشکل باشد. اگر فرد مناسبی پیدا نکردید، به دوستان و یا اقوام تلفن کرده و در مورد کارتان با آنها صحبت کرده و راهنمایی بگیرید. گاه چند کلمه محبت آمیز از سوی کسانی که دوست دارید، می تواند انگیزه زیادی در شما ایجاد کند.

  1. با افراد با انگیزه معاشرت کنید

نگرش و انرژی مسری‌اند. اگر با افراد تنبل که همیشه در حال شکایت هستند و با بدبینی با همه چیز برخورد می‌کنند در ارتباط باشید، غیرممکن است که مانند آنها نشوید. برعکس اگر اطرافتان را افراد مثبت و با انگیزه احاطه کرده باشند، شما نیز با انگیزه می‌شوید. هر از گاهی با این افراد معاشرت کنید و حال خود را بهتر نمائید.

  1. با هشدار به خود نگذارید زمان از دستتان خارج شود

همه هر از گاهی در مسیر تنبلی میفتند. بطور مثال بدون آگاهی و ناخودآگاه زمان خود را برای گشت در فضای مجازی به هدر می‌دهند، بدون اینکه حتی متوجه باشند گوشی در دستشان است. شما می‌توانید با اینکار مقابله کنید. تنها کافی است در موبایل خود ساعتهائی را مشخص کرده تا با زنگ زدن شما را از به هدر رفتن زمانتان آگاه سازد. هنگامی که این زنگ به صدا در میاید، متوجه می‌شوید که چگونه در حال از دست دادن زمانتان هستید.

  1. کارهای خسته کننده را به بازی تبدیل کنید

بسیاری از شرکتهای موفق، کارهای سخت خود را به بازی های خلاقانه ای تبدیل می‌کنند. با مطرح کردن روش انجام کار و شکل تبدیل شده اش، کارمندان متوجه بازی و مسابقه در نحوه انجام کار شده و با انگیزه بیشتر به انجام آن مشغول می‌شوند. بطور کل همه مسابقه و بازی را دوست دارند، اگر بتوانید کارهای کسل کننده را به بازی و مسابقه تبدیل کنید، با انگیزه بیشتری آنها را انجام می دهید. بطور مثال هیچکس ظرف شستن را دوست ندارد. اما اگر ظرف شستن را به مسابقه تبدیل کنید و برای سرعت در کار به خود نمره دهید، راحتتر و با انگیزه تر ظرف می‌شوئید. حتما مقاله چگونگی ایجاد انگیزه برای انجام کارهایی که به آن علاقه ای ندارید را مطالعه کنید.

  1. تنبلی را به کاری سازنده تبدیل کنید

شاید باور نکنید گاه تنبلی می‌تواند موجب سازندگی شود. هنگامی که می‌توانید با حداقل تلاش مشکلی را حل کنید، در واقع نوعی سازندگی است. به خاطر داشته باشید که سازندگی و کارآیی همیشه در نتیجه کار زیاد به وجود نمی‌آید. تنبلی گاه شمار ا تشویق می‌کند که با کمک گرفتن از مثلاً یک نرم افزار مشکل را برطرف کنید. در نتیجه با تلاش و زمان کمتر شما به هدفتان می‌رسید. حتی می توانید با کمک دیگران کاری را انجام دهید و زودتر و مژثرتر به سرانجام برسانید.

کلام آخر

“من همیشه از افراد تنبل برای انجام کارهای سخت استفاده می‌کنم، چون آنها آسانترین راه را پیدا می‌کنند.” بیل گیتس

بسیار عادی است که گاه یا بیشتر اوقات احساس تنبلی کنید. حتی فعال ترین افراد هم گاه تنبلی می‌کنند. اما به خاطر داشته باشید که بی انگیزگی و تنبلی نباید مانع شما در رسیدن به هدفتان شود. با استفاده از این روشها می توانید تنبلی را کنار گذاشته و به هدفتان برسید.


تیرینک در اینستاگرام

منبع lifehack
نظر بگذارید